Konečná pro švýcarský panoramatický vůz na českých kolejích. Vlak Porta Moravica čekají změny

Upravena bude trasa vlaku, zmizí i dva vozy 2. třídy SBB.
Prosincové změny jízdních řádů přinesou změny na lince Ex 4 Rakousko – Břeclav – Bohumín – Polsko. Pro železniční nadšence bude tou nejvýraznější konec řazení švýcarského panoramatického vozu Apm61 Panorama do vlaku Porta Moravica. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.
„Spoj EC Porta Moravica bude přečíslován na vlaky EC 206/207 a pojedou nově v trase Graz – Krakov – Graz. Soupravu vystavovanou rakouskými drahami ÖBB (včetně vozů švýcarských spolkových drah SBB, jejichž provoz na tomto vlaku zajištovaly ÖBB) kompletně nahradí souprava vozů ČD typu UIC-Z, částečně přesunutých z linky Berliner. Vůz 1. třídy pak bude typu Amz,“ řekl Šťáhlavský.
Panoramatický vůz typický pro jízdy hornatým Švýcarskem vyjel na vlak Porta Moravica spolu s velkoprostorovými vozy 2. třídy SBB poprvé v rámci letní změny jízdních řádů v roce 2023. Do prosincové úpravy grafikonu bude jako dosud jezdit mezi Štýrským Hradcem a Přemyšlí trasou přes Břeclav, Přerov i Ostravu.
Díky velkým obloukovým panoramatickým oknům poskytují panoramatické vozy až o 90 % větší výhled oproti klasickému vozu a úhel, který pasažér může ze svého místa sledovat, je o 25 až 40 procent větší. Navíc je ve voze výše položená podlaha.
Na vlastní kůži: České dráhy poprvé nasadily do provozu švýcarský panoramatický vůz
SBB zakoupily v roce 1991 dvanáct těchto panoramatických vozů. Určeny byly pro vlaky EuroCity projíždějící regiony s výhledy na horskou krajinu či údolí řek, tedy přes Alpy nebo údolím Rýna. Nasazovány byly na spoje ze Švýcarska do Itálie, Francie, Německa, Nizozemí nebo do Rakouska.
Třicet let staré vozy určené pro mezistátní provoz dálkových vlaků mohou jezdit maximální rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. V roce 2010 prošly modernizací. Vozy mají 54 míst k sezení a jsou klimatizované.
Konec panoramatických vozů nebude jedinou změnou na lince Ex 4. Šťáhlavský připomněl dříve oznámené zavedení dalšího páru vlaků mezi Vídní a Krakovem, druhého spojení přímými vozy z Vídně do Vratislavi a prodloužení jednoho spojení Vídeň – Vratislav až do Poznaně nebo rozdělení nočního spoje do Polska na dva vlaky, jeden z Bohumína přímo do Varšavy a druhý přes Krakov do Přemyšle. S tím bude souviset zavedení nového nočního spojení formou přímých vozů v relaci Praha – Přemyšl a zpět.