dkv_obrazok

Konec zvykového práva. Olomoucký kraj poprvé soutěží železničního dopravce

Jednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký krajJednotka Stadler GTW pro modernizaci pro České dráhy. Foto: Olomoucký kraj

Vítěz získá patnáctiletou smlouvu na provoz s akutrolejovými jednotkami.

Poprvé v historii vypsal Olomoucký kraj otevřenou soutěž na zajištění železniční regionální dopravy. Až dosud všechny výkony bez soutěže získávaly České dráhy.

V pátek kraj zveřejnil na profilu zadavatele dokumentaci k nabídkovému řízení na zajištění provozu v souboru Haná 2. Vítěz získá patnáctiletou smlouvu na výkony s odhadovanou cenou v součtu šest miliard korun. Jediným hodnotícím kritériem v soutěži bude cena.

Podle požadavků v dokumentaci na vozidla požaduje kraj nasazení akutrolejových jednotek pro střídavou i stejnosměrnou trakci s dojezdem na baterii nejméně 80 kilometrů. Podmínkou je vybavení ETCS a kapacita 121-150 míst na vozidlo či soupravu. Vozidla musí být schopna vícečlenné trakce s kapacitou nejméně 200 míst.

Jednotky budou jezdit na třech linkách: M4 Drahanovice – Olomouc (o víkendech až do Prostějova), M41 Senice na Hané – Litovel předměstí – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Dzbel a M5 Olomouc – Hrubá voda. Dokumentace ukazuje i přesné návrhy jízdních řádů. Turnusová potřeba bude 9 jednotek.

Termín pro podání nabídek je 15. 12. 2025. Vítěz získá smlouvu v režimu brutto, veškeré tržby budou rizikem objednatele. Smlouva má začít platit v prosinci 2029. Dosud tyto výkony v rámci souboru Haná zajišťují České dráhy, jsou v dieselové trakci. České dráhy získaly poslední smlouvy v Olomoucké kraji v roce 2019 přímým zadáním bez otevřené soutěže, v podstatě jen ze zvyku. Nyní už to legislativa neumožňuje a kraj musí soutěžit.

Tagy BEMU Haná 2 Olomoucký kraj
8 komentářů