Konec téměř padesátileté éry. Qantas i KLM dnes vyřadily legendární jumba
(aktualizace 15:43) Dlouhé roky byly jednou z klíčových částí jejich flotily a postupně z ní mizely, skončit provoz měly ale
(aktualizace 15:43) Dlouhé roky byly jednou z klíčových částí jejich flotily a postupně z ní mizely, skončit provoz měly ale nejdříve příští rok. Letecké společnosti Qantas a KLM dnes ukončují provoz Boeingů 747.
Qantas s posledním jumbem přistály dnes ráno středoevropského času po více než čtrnáctihodinovém letu ze Santiaga de Chile. Končí tak éra těchto strojů australského dopravce, která začala v roce 1971 převzetím Boeingu 747-200. Firma od té doby provozovala všechny verze Boeingu 747 s výjimkou posledního modelu 747-8.
Qantas plánovaly vyřadit poslední jumba v roce 2021, pandemie koronaviru a útlum letecké dopravy jejich konec urychlil. Dopravce na většinu linek, kde dříve jumbo létalo, nasadilo letadla Boeing 787-9 Dreamliner.
Letadla po Qantasu by ale podle některých zdrojů mohla ještě dál létat: pětici posledních strojů měla firma prodat GE Aviation. Jsou ještě relativně nové, poslední letoun ve flotile byl vyroben před 17 lety. GE je pak může používat pro testování svých motorů.
Poslední let dnes absolvovalo osobní jumbo v barvách nizozemské KLM. Dopravce počítal s jejich provozem až do příštího roku, nakonec všech 7 skončí už nyní. Poslední let absolvovalo letoun registrace PH-BFT, přistál dnes po třetí hodině odpoledne do Amsterdamu na lince z Mexico City.
Podle slov šéfa KLM Pietera Elberse je za současné situace už nepotřebuje. Jumba ve flotile postupně nahrazují podstatně úspornější Boeing 787-9 a 787-10.
Sedm letounů 747 ve flotile KLM je ve věku od 18 do 29 let. S jumby firma začala létat už v roce 1971, v 90. letech jich měly ve flotile až třicet najednou. V provozu zůstanou ještě tři nákladní jumba.