Autobusy Cestovní ruch

Konec starých dieselů s turisty v centru. Praha schválila nová pravidla pro autobusy

Autobus City Sightseeing Prague. Foto: FB City Sightseeing Prague
Autobus City Sightseeing Prague, ilustrační foto. Foto: FB City Sightseeing Prague
Turistické autobusy budou muset mít jasnou trasu a jízdní řád a navíc splňovat emisní normu alespoň Euro 6.

Pražští radní dnes schválili přísnější pravidla pro vjezd autobusů do centra města, kde platí zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny. Nová pravidla mají mimo jiné vypudit z centra nepravidelné okružní jízdy s turisty, které začasté vozí desítky let staré autobusy.

„Je konec s čouděním pod okny Pražanů při čekání, až se autobus naplní, ježděním, zastavováním a nabíráním cestujících podle libosti,“ komentoval to náměstek primátora pro dopravu Adama Scheinherr. Turistické autobusy budou muset mít jasnou trasu a jízdní řád. Od 1. července příštího roku budou muset navíc splňovat emisní normu alespoň Euro 6.

Podle vedení města byla před příchodem covidu intenzita komerční autobusové dopravy taková, že jí centrum už nadále „nebylo schopno absorbovat“. Radní byli rovněž vedeni snahou o zlepšení ovzduší. „Až lidé z celého světa zase začnou objevovat krásy Prahy, provozovatelé turistických autobusů si už v pražských ulicích nebudou dělat, co chtějí,“ doplnil Scheinherr.

Zóna se zákazem vjezdu pro vozidla nad 3,5 tuny. Pramen: Hl. m. Praha
Zóna se zákazem vjezdu pro vozidla nad 3,5 tuny. Pramen: Hl. m. Praha

K regulaci autobusové dopravy v centru Prahy došlo již v 90. letech. V roce 1999 byla zřízena zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 t a autobusů. Zóna zhruba odpovídá památkové rezervaci.
Provozovatelé mohou nicméně získat souhlas k vjezdu, o kterém dosud rozhodoval ředitel odboru pozemních komunikací magistrátu. Radní proto chtěli dát rozhodování jasná pravidla.

Do zóny budou moci vjet i autobusy ve veřejném závazku (ROPID dostane hromadné povolení), autobusy jedoucí do škol pro děti či do domovů důchodců pro seniory a jednorázově také ubytovací zařízení s více než 50 lůžky.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Praha se chová jako by měla turistů nadbytek. Uvědomte si, že Vaše nařízení neskutečně prodraží tuto službu. Myslím, že ještě pár let po covidu nebude mít Praha ani polovinu turistů co před covidem.

Sch

Myslím že polovina turistů je přesně to co by prospělo.

DOPRAVAK 01

Pod pojmem komerční autobusová doprava si představuji především dálkové autobusy, jezdící celou, nebo část trasy na komerční riziko. Rozumím tomu tedy správně, že těmto autobusům, nesplňujícím EURO 6 nebude umožněn vjezd do centra např. na UAN Florenc? Přiložená mapka se dle legendy vztahuje k roku 2010, je někde k dispozici mapka s plánovanou zónou, které se zákaz týká?

švestka

A všechny autobusy v PIDu Euro 6 splňují nebo se lidi na sídlištích dusit mohou?

Anonym03

Většina už ano.

Vlk

Pokud je to dobrá výdělečně činná činnost, která je schopna zaplatit nový autobus, tak nebude pro podnikatele problém si nový autobus koupit. Jenže, pokud to tak není a myslím si že není, tak co tam kdo chce dát…….Pokud koupíte starší autobus s euro 6, bude to pořád ranec peněz, které se musí z tothoto kšeftu vrátit. Je vůbec nějaká návratnost ?

VencaM

Pro ty, co si myslí, že je to jen o smradu z busů a že je to nefér krok proti poctivým podnikatelům. Není. Tohle je jeden z pražských fujtajblů. Jen dobře, že se to povede vymýtit. Sice si asi časem najdou jinou cestu, ale nesmí se to vzdát.
Víc se můžete dozvědět třeba zde od Honest Guide: https://youtu.be/QP8zH5yraz8?t=110

DOPRAVAK 01

V tom případě je třeba řešit problém, kterou v tomto případě rozhodně není ekologie, ale chápu, že v dnešní době je toto téma zneužíváno k omezování, nebo zpoplatnění téměř čehokoliv a to pod rouškou dobra, které občané získají. Pokud je tedy nastaveno omezení na EURO 6 mělo by se toto omezení týkat všech vozidel, vč. závazkové dopravy. Nepřijde mi spravedlivé omezovat jen některou část dopravy a pokud si chtějí radní hrát na ekologii měli by nastavit tato pravidla VŠEM. Co se týká prodeje jízdenek – nemám zájem? = nekupuju. Závěrem dodám, že nejsem příznivce turistických autobusů, ale vadí mi postup,… Číst vice »

Miloš

Alespoň Euro 6??do teď nic,a najednou nejvyšší eko norma, budeme najednou ekologičtější než v zahraničí? Opravdu magistrát dokáže překvapit ze dne na den.
Nechápu tuto strategii a udivuje mě absence odborníků řešící tuto problematiku.
Všem stejným metrem! Že se někdo nepozastaví nad spáleným palivem z leteckého provozu? Jistě, že kouřící autobusy, lodě, lokomotivy i nákladní auta by tu neměli co dělat,ale chtělo by to strategii a nějaký plán do budoucna, který to bude vše řešit a né, že někdo ze dne na den vymyslí zákaz, co bude příště?? Všechno na elektriku??

Robert

Proč na elektriku..?
Euro 6 platí od roku 2014 a ještě minimálně 5 let tu bude.
Samozřejmě souhlasím aby v centru nemohly jezdit kdejaké Hop on Hop of služby s autobusy polorozpadlými a dotaženými ze západu, kde je vyřadili.

Poudy

Tak s teď šup na lodě, alespoň určitá procenta flotily postupně se zvyšující, věřím že si na to ty lodě v centru Prahy vydělají a když ne, tak ať tam jednoduše nesmrdí, stejně je jich tam příliš.

Dále by mě zajímalo, kfi bude řešit otázku takzvaných veteránů, když na to ani tato sestava na magistrátu nemá koule. Copak za nimi stojí někdo tak mocný? Tomu se mi ani nechce věřit.

Peeetr

Jasně, ale chcete teda, aby tam jezdili praví veteráni nebo ještě falešnější, co by ovšem plnili normu třeba EURO6?

Jiří 3

Neměli byste ten obrázek v trošku větší velikosti? Případně odkaz na něj.
Děkuju

Jan Sůra

Bohužel, ale zkusíme sehnat.

Pepa

Souhlasím, ještě je potřeba zkontrolovat lodní dopravu na Vltavě. euro 0.

Greta

Konečně. A. Mělo by to být EURO 6b.

Jiří Kocurek

A proč rovnou nevyžadovat normu, které bude platná až od roku 2025? Když být papežštější než papež, tak se vší „parádou“.

Travegoist

Co by na tom bylo papežského? První Euro VI vozy byly vyrobeny 2-3 roky před vstupem příslušné normy v závaznou platnost 🙂

Y.K.

Hm, ale to je norma pro osobní auta a ta je jiná než pro náklaďáky a busy.
Autobusy mají max Euro VI, tečka. Nic více zatím neexistuje.

Zacker

Znamená to, že autobusy ROPIDu dostanou výjimku pro vjezd, ale podmínku EURO6 budou muset dodržet také ?

Y.K.

Snad všechny SORy jsou Euro 6, takže to problém nebude.

Márty

Nene, první várka z 2009 – 2011 je Euro 5. Těch je přes stopade.

Jakub P

Do památkový rezervace, který se to týká, nezajíždí většina autobusových linek, takže splnění tý podmínky bude pro ROPID snadný (pokud už ji neplní dávno, což je celkem pravděpodobný). Stačí těch 150 ks z první várky, pokud některej z nich je ještě na lince v centru, převelet na linky na periferii.

Márty

Však netvrdím, že to způsobí jakýkoliv problém, jenom není pravda, že jsou všechny sorky euro 6🙂. Těch 150 kusů jsou navíc pouze 12m busy, 18m jsem pominul úplně, ty v centru pokud vím nejezdí.

Y.K.

Vida, no tak si to kdyžtak trochu vytřídí. 🙂

Willy

Pozoruju, že ulice Na Florenci v samém centru, kde se hromadně vyskytují právě zmíněné turistické autobusy, je ze zóny vyjmuta. Proč?

Herold

Proč asi?

Řiditel

Protože autobusový nádraží a jeho odstavný parkoviště.

Pavel Vavříček

Jak to myslíte alespoň EURO 6. Žádná vyšší emisní norma ani ještě není. Ale je to pravda, že ty turistické busy dělají v Praze bordel a celkově je bordel, když se tam nachází ty další turistické blbiny a je tam nabízeno mnoho jazyků. Už mi přijdou i ubohé ty suvenýry typu I love něco.

55p

Nejspíš příprava do budoucna, až bude i EURO 7

Jakub P

Přesně tak, lepší napsat to takto, než po případném schválení vyšší normy muset novelizovat všechny takové vyhlášky, aby se tam vešla a nedošlo k paradoxní situaci, kdy by někam vozidla s nejnovější normou nesměly a s tou předchozí jo…

VojtaDrevik

Podle mě je myšleno třeba CNG nebo elektrobus.

Jarda

Konečně některé turistické krávoviny zmizí.

svojsin

Ještě bych dal podobné podmínky KŽC, na podporu čistého vzduchu ve Stř. kraji 🙂

mirek

Paráda! Teď ještě v centru povinně aspoň Euro5 pro osobáky a mýto.

David

Taky by mohli zamést s různými vraky… Pořád jsou ve městě vidět favority, feliny či jedničkové Fabie a Octavie. 20 let staré skvosty nemají ve městě co dělat. Navíc s nimi majitele moc nejezdí a jen zabírají parkovací místa. Místa, která město nestaví. Už aby si s něčím takovým poradila třeba nějaká majetková daň.

Anonymas

Komu kdo zabírá parkovací místo?

MHD

To je hodně povýšený postoj. Navrhujete restrikce a snížení životní úrovně.

Zrzek

Jedničkové fabie v benzínu většinou splňují Euro 4 jakož i dost mladších aut a jednickova oktávka z posledních let výroby taky.

dejf

benzínová euro 1 dostane v německu normálně zelenou eko plaketu, mimo těch pár minut než se zahřeje neni důvod na emise takovýho auta koukat skrz prsty. samozřejmě pokud je emisní systém v pořádku. u nafty je to trochu jiná písnička…

Jiří Kocurek

Tak oni s tím nejezdí a proto zamořují vzduch. No ty kráso.

DOPRAVAK 01

Pokud vás to pohoršuje, můžete zmíněným občanům zadotovat, nebo nakoupit nová ekologická vozidla. Pokud si občan platí parkovací místo, má právo ho využívat.

Ruda

A co SUV pupkáčů a jejich milenek ty nic nezabírají 🤣?

Petr766

Tady vadí že autobus prý coudi pod okny ale u Smetanaku nahnat auta pod více oken náměstkovi proti dopravě nevadí. Jen aby kamarád mohl vyndat plastovy stolky a židle na ulicí a mít lepší kšeft. Pokrytec náměstek z Automatu

Jan Sůra

Psychiatrických ambulancí se lockdown netýká.

Kamui

Já bych byl nejdarši, kdyby se (nejen) tyhle autobusy už do Prahy nevrátily nikdy. Dělá to z Prahy akorát cirkus bez kapky důstojnosti.

dejf

no myslim že především došly těmhle „provozovatalům“ prachy, co nosili jako všimný a tak se jim to trochu okořenilo, aby až zase budou chtít začít byl nějakej důvod pro zdražení všimnýho. jinak kdyby to byl aspoň ten nedůstojnej cirkus, tak to vem čert, ale tohle má ještě o trošku kvalitnější zápletku. a to že něco takovýho magoš už po několik generací politiků trpí a přehlíží je takový, no, český…
doporučuju zkouknout reportáž…
https://youtu.be/QP8zH5yraz8?t=111

DJ TRAIN

Za mne souhlas, nejekologickejsi prohlidkou, ktera ma smysl je v Praze tram linka 23, kdyz je v provozu. Hezkou propagaci ji udelal Janek Rubes… Diky!

Jakub P

Taky mi to nesedí a nikdy jsem to v žádným navštíveným městě nevyužil. Ale očividně o to část turistů zájem má, tak proč jim to nenabídnout, když to bude dodržovat rozumný pravidla, aby to co nejmíň překáželo místním a ostatním turistům… Pokud se to uživí za těch magistrátem danejch (IMO pro minimalizaci dopadů na okolí rozumnejch) podmínek, tak proč ne.

SaulGoodman

Musím říct, že jsem to použil v některých ukrajinských městech (mají tam novější busy než ten na snímku z Prahy 😀 ). Nejde o ten „zážitek“ z jízdy, ale o to, že je to dobrý způsob jak si rychle v neznámém městě zmapovat hlavní cíle a něco se o nich dozvědět, určit, které si pak budu chtít prohlédnout podrobněji. Navíc to „hop on“ umožňuje se snadno přesouvat ke vzdálenějším turistickým cílům, prohlédnout si je a zase pokračovat.

Nicméně pokrytecky jsem také rád, že z Prahy zmizí 😀

Jakub P

Já zatím nebyl ve městě, kde by mi na tohle líp neposloužila tamní MHD (jeden z důvodů, proč beru jako turista kupuju celodenní nebo vícedenní lístky, pokud jsou za jen trochu rozumný ceny, i kdyby byla teoretická šance, že mě jednotlivý jízdy vyjdou levněji) a nohy, ale je samozřejmě možný, že taková města jsou. Zrovna na Ukrajině jsem nikdy nebyl, klidně věřím, že to tam někde lepší možnost je. A jak říkám, když si to své zákazníky najde za takových podmínek, aby to neotravovalo okolí, proč ne.

Kevis

No,s tou Ukrajinou bych možná trochu pochyboval. Víte,kam se hlavně prodávají staré autobusy, které vyřazuje tady u nás na Severní Moravě ČSAD nebo DPO? Právě na tu Ukrajinu. A to opravdu nejsou mladíci. 15,20 let staré. Ty novější jako Crosswaye se prodávaly do Čech. Až totiž někde uvidíte zelenobílé autobusy,je velká pravděpodobnost, že pocházejí původně ze 3csad,kde nalitaly okolo 700000 km.

SaulGoodman

No v MHD jezdí mimo Kyjev vesměs šroty, o tom žádná. Tohle jsou ale autobusy pro turisty a ty fakt, minimálně teda opticky, vypadaly modernější.
I když třeba ve Lvově se zdá jde o modely Temsa Safari HD, které se zdá jsou ve výrobě od roku 2007, což tedy také není žádná novinka. Každopádně to ale nebyla úplně pointa mého komentáře 😀

Kevis

Ale zase v té Praze přidali pro turisty něco navíc. Komu se běžně poštěstí mít vyhlídkovou jízdu s veteránem? 😀
Teď si dělám z toho srandu. Už na fotce to nevypadá nejlíp. Lepší by měli odkoupit od DP Ostrava ty nové patrové Scanie, které vidím tak akorát věčně stát nevyužité v garážích. Jenže oni za jednu dali okolo 14,5 melounu a to by se asi nechtělo těm provozovatelům tolik investovat

Jiří Kocurek

Já je viděl před více než 20 roky v Hastings, horní patro bez střechy. Jo a na lanovku se taky nadávalo, že to je jenom atrakce města nedůstojná.