Konec starých dieselů s turisty v centru. Praha schválila nová pravidla pro autobusy
Turistické autobusy budou muset mít jasnou trasu a jízdní řád a navíc splňovat emisní normu alespoň Euro 6.
Pražští radní dnes schválili přísnější pravidla pro vjezd autobusů do centra města, kde platí zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny. Nová pravidla mají mimo jiné vypudit z centra nepravidelné okružní jízdy s turisty, které začasté vozí desítky let staré autobusy.
„Je konec s čouděním pod okny Pražanů při čekání, až se autobus naplní, ježděním, zastavováním a nabíráním cestujících podle libosti,“ komentoval to náměstek primátora pro dopravu Adama Scheinherr. Turistické autobusy budou muset mít jasnou trasu a jízdní řád. Od 1. července příštího roku budou muset navíc splňovat emisní normu alespoň Euro 6.
Podle vedení města byla před příchodem covidu intenzita komerční autobusové dopravy taková, že jí centrum už nadále „nebylo schopno absorbovat“. Radní byli rovněž vedeni snahou o zlepšení ovzduší. „Až lidé z celého světa zase začnou objevovat krásy Prahy, provozovatelé turistických autobusů si už v pražských ulicích nebudou dělat, co chtějí,“ doplnil Scheinherr.
K regulaci autobusové dopravy v centru Prahy došlo již v 90. letech. V roce 1999 byla zřízena zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 t a autobusů. Zóna zhruba odpovídá památkové rezervaci.
Provozovatelé mohou nicméně získat souhlas k vjezdu, o kterém dosud rozhodoval ředitel odboru pozemních komunikací magistrátu. Radní proto chtěli dát rozhodování jasná pravidla.
Do zóny budou moci vjet i autobusy ve veřejném závazku (ROPID dostane hromadné povolení), autobusy jedoucí do škol pro děti či do domovů důchodců pro seniory a jednorázově také ubytovací zařízení s více než 50 lůžky.