Konec slovenské ostudy se přiblížil, hledá se projektant rekonstrukce hlavního nádraží v Bratislavě

Rozsah oprav potvrzuje částka, která zamíří do projekčních prací.
Železnice Slovenské republiky (ŽSR) vypíší tendr na zpracování projektové dokumentace pro rekonstrukci výpravní budovy Hlavnej stanice v Bratislavě. Zveřejněn již byl Záměr národního projektu, samotný tendr má následovat v nejbližších dnech.
Stanice je již zastaralá, ve špatném technickém stavu a po životnosti. Hlavní problémy „slovenské ostudy“ pramení z dlouhodobě neřešeného stavu výpravní budovy. To by se teď mělo změnit.
Na upřesnění konkrétních investic si budeme muset ještě chvíli počkat, ŽSR slibují představení v následujících týdnech. Mělo by jít o významný projekt, který „zvýší útulnost stanice“. Důkazem je částka určená na projektovou přípravu, ŽSR za ní zhotoviteli zaplatí téměř 3 miliony eur (73 milionů korun).
„Cílový stav podstatně zlepší technické parametry budovy včetně obvodového pláště, tepelné pohody a zlepší se parametry pro využívání prostor cestující veřejností. Zároveň se dosáhne zvýšení energetické efektivity, významného snížení spotřeby energií a zvýšení hodnoty objektů,“ uvádí ŽSR v Záměru.
Řešit se mají technicky a morálně zastaralé prostory stanice i předstaničního prostoru. Zvýšena má být bezpečnost železniční dopravy i efektivita provozu. Díky tomu by měly kvalitativně stoupnout parametry výpravní budovy a vzrůst atraktivita železnice.
Podle známých plánů má první fáze stavebních prací začít nejdříve na přelomu letošního a příštího roku. Úpravy by pak mohly být hotové do konce roku 2028.
Jak upozorňuje web Yimba.sk, celková částka na stavební práce zatím zveřejněna nebyla. Již dříve se objevovaly odhady, že ŽSR počítají s investicí okolo 20 milionů eur, což by stačilo především na modernizaci budovy a jejích technologií. Problémy s kapacitou kolejiště, šířky nástupišť či podchodu by však takto omezený rozpočet nevyřešil.
„Hlavná stanica v Bratislavě je dlouhodobě považována za ostudu slovenské metropole. Její stav i morální zastaralost jsou terčem kritiky, první změny však přicházely jen při konání velkých akcí ve městě. Proběhla jen dílčí úprava bočního křídla a dlažby před stanicí, celkový přínos byl ale omezený. Ministerstvo dopravy a ŽSR ještě s městem původně připravovaly architektonickou soutěž, ta však po změně vlády a vedení železnic skončila u ledu,“ shrnul web Yimba.sk.
Vysokorychlostní vlaky skončí v poli za Bratislavou, vznikne tam nová stanice