Konec prázdných letů. Úřady v USA zrušily pravidlo pro udržení místa na letišti pro aerolinky
Aerolinky v USA a brzy zřejmě i v Evropě nebudou muset létat s prázdnými letadly na některá vytížená letiště jen
Aerolinky v USA a brzy zřejmě i v Evropě nebudou muset létat s prázdnými letadly na některá vytížená letiště jen proto, aby si na nich udržely místo a nenahradil je někdo jiný.
Americký federální úřad pro civilní letectví (FAA) oznámil, že dočasně ruší pravidlo, podle kterého dopravci mohou přijít o takzvaný slot, tedy v podstatě místo na letišti v určitý čas, pokud za určité období neuskuteční nejméně 80 % plánovaných letů. Někteří dopravci už přiznali, že vypravují prakticky prázdné lety jen kvůli tomu, aby o sloty nepřišli.
Podle FAA jde o přechodné nařízení, které bude platit zatím do konce května letošního roku. FAA vyjádřil naději, že toto opatření učiní i ostatní úřady v jiných zemích.
V Evropě se očekává podobné nařízení během příštích dní. V tiskové zprávě Evropská komise uvedla, že chystá legislativní opatření, které zruší podmínku 80 % uskutečněných letů. To za běžných okolností slouží k tomu, aby aerolinky na letištích zbytečně neblokovaly provoz jiným dopravcům, kteří chtějí létat. Komisařka pro dopravu Adina Vălean uvedla, že opatření umožní aerolinkám upravit jejich kapacitu v reakci na propad poptávky způsobený pandemií koronaviru.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA ve své zprávě minulý týden vyzvalo, aby se stávající pravidla okamžitě zrušila. Nejde o malé peníze: za jeden slot po Air New Zealand na londýnském letišti Heathrow zaplatil podle časopisu Forbes neznámý kupec 27 milionů dolarů.
Podle IATA odlétá z 200 letišť s takzvanou „slotovou koordinací“ (zjednodušeně řečeno taková letiště, kde je celkově nebo v určitých časech převis poptávky po letech nad kapacitou) 43 % všech cestujících na světě. „Až polovina cestujících s platnými letenkami se v těchto dnech ani nedostaví k odletu,“ uvedla IATA, podle které je stávající opatření nevhodné a musí být zrušeno. Určité úlevy už nastaly u asijských letišť, IATA je chce ale i celosvětově. „Úprava pravidel umožní aerolinkám vhodně reagovat na stávající situaci redukcí kapacity,“ vysvětluje IATA, proč chce pravidla zrušit. K podobné situaci došlo už po 11. září 2001 a při nástupu světové finanční krize.