Silnice Silniční nákladní doprava

Konec objíždění mýta na D5? Kamiony nově nesmí na „starou pražskou“ u Rokycan

Kamion s návěsem, ilustrační foto. Autor: No machine-readable author provided. Klever assumed (based on copyright claims). – No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=649926
Kamion s návěsem, ilustrační foto. Autor: No machine-readable author provided. Klever assumed (based on copyright claims). – No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=649926

Těžká tranzitní doprava nad 12 tun od začátku srpna nesmí jezdit po krajské silnici druhé třídy mezi Rokycany a Mýtem, tedy na úseku takzvané „staré pražské“. Od 1. srpna tam platí omezení a kamiony musejí využívat souběžně vedoucí dálnici D5. Obyvatelům Rokycan i dalších obcí a měst ležících na bývalém hlavním tahu mezi Plzní a Prahou se uleví, řekl starosta Rokycan Václav Kočí (Pro naše Rokycany).

Řidiči nákladních vozů nad 12 tun se ve zmiňovaném úseku vyhýbali dálnici D5, aby ušetřili na mýtném. „Nově musejí dálnici využívat. Dopravní značení se zákazem vjezdu pro tranzit už se objevilo v křižovatkách silnice II/605 a silnic II. a III. tříd,“ uvedla mluvčí radnice Tereza Maixnerová. Nová úprava se nijak nedotkne nákladní dopravy, která v dotčených městech a obcích zajišťuje zásobování.

Na bývalé státní silnici I. třídy, která vede z hraniční obce Rozvadov na Tachovsku přes Plzeň na Prahu, za šest let doprava silně vzrostla. Vede přes centrum Rokycan a protíná další obce.

Rokycany už několik let usilovaly o zákaz tranzitní nákladní dopravy. „Dlouhodobé přetížení silnice II/605 kamiony s sebou nese řadu negativ, ať už se jedná o zhoršenou bezpečnost chodců, špatnou plynulost provozu, hluk, vibrace, exhalace výfukových plynů, prašnost, poškozené komunikace i budovy,“ uvedl Kočí. Zákaz tranzitu podpořila krajská správa a údržba silnic, policie a obce Holoubkov a Svojkovice.

Podobné objíždění je přitom aktuálně téma i na celostátní úrovni, neboť stát od ledna rozšíří mýto na dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. Přilehlé obce se kvůli tomu obávají „rozlití“ kamionů mimo zpoplatněné úseky. Kraje a obce nyní vytvářejí seznam rizikových míst.

„Mýtné na silnicích první třídy řešíme. V pracovní skupině jsme se dohodli, že budeme řešit možnosti omezení vjezdu kamionů na silnicích, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků,“ napsal včera na svůj twitter ministr dopravy Vladimír Kremlík.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Už jsem to tady psal v minulosti: u „čistého tranzitu“ lze přece vybrat PŘEDEM hned při vstupu mýto za stanovenou nejkratší trasu k nahlášenému výstupnímu bodu a zaznamenat stav měřidla ujetých km a na výstupu zkontrolovat, zda údaj měřidla ujetých km odpovídá stanovené vzdálenosti, samozřejmě s nějakou rozumnou tolerancí, a pokud bude stav větší, doplatit za km najeté navíc mýto za nějakou zvýšenou sazbu – a hned by bylo po problémech se zneužíváním nezpoplatněných komunikací alespoň v případě tranzitu, jehož hlavní „výhoda“ by tím padla, navíc by to možná mnohé kamionové firmy odradilo od tranzitu přes ČR, což by mohl… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Čekal bych, že satelitní systém vybírání mýtného by právě takovým excesům měl zabránit. GPS přeci musí poznat, kde se kamion nachází. A ten, který pojede po zakázaném úseku, automaticky zaplatí sankční sazbu. Stejně tak by určitě šlo měnit sazby podle denní doby a dne v týdnu.

Pavel
Host
Pavel

Zákaz tranzitu na průjezdu městem Rokycany, silnice č. 605, už platí několik měsíců, není to nic nového, ale zbavit se kamionů na ulici Šťáhlavská (jedna z hlavních dopravních tepen města) bude asi několik dlouhých let trvat, protože není zdaleka hotový celý jižní obchvat města, který by dopravu odklonil. Zastupitelé schválili prodej dalších pozemků velké přepravní firmě, nehledě na několik dalších velkých firem, které už teď zásobují kamiony a musí jet přes město. Podle posledního sčítání tady za den projelo 8000 aut. Bydlím blízko, někdy je problém vůbec přejít ulici …

VRT
Host
VRT

Je neuvěřitelné, jak se zase u nás vymýšlí kolo. Zas a znova. Samozřejmě, že je za tím korupce. Mýto je prostředek, jak a) přivydělat na stavbu/údržbu silnic a dálnic. Optimálně i na výstavbu železniční infrastruktury (viz Švýcarsko). Druhou funkcí by měla být optimalizace trasy. Tedy nikoli to, co je u nás: platím za dálnice a pár jedniček a okresky možno mlátit libovolně. Správně má být a) platím za km (bez ohledu na to kudy), b) platím podle toho kudy jedu (čím nižší třída, tím dražší mýto). V době satelitních krabiček snadné obojí.
Ale to bychom nesměli být v Absurdistánu.

Kylchap
Host
Kylchap

Z důvodu objíždění se silniční lobby zasadila o mikrovlnný systém. V novinách se objevovalo plno důvodů proč ausgerechnet mikrovlny.

VRT
Host
VRT

ČESMAD Bohemia. Vedle myslivců, kasin a uhlobaronů nejsilnější lobby ve sněmovně. Jak tam tehdy kmitali… A kolik pěkných domečků s bazénkem z toho stojí.

...
Host
...

Nejsilnější lobby ve sněmovně mají obce a jejich „malá domů“ byznysy, které končí exekucemi za nezaplacené popelnice pro děti nebo radary v úsecích, kde chodce viděli naposledy, když tamtudy šli Kopčem s Veverčákem lovit mamuta.

Dushan
Host
Dushan

Není třeba se „obávat „rozlití“ kamionů mimo zpoplatněné úseky“, stačí jednoduše zavést dvě sazby mýtného – na dálnici základní sazba, mimo dálnici zvýšená sazba.

J.K.
Host
J.K.

Pak s tím máte obrovskou režii, všechny ty výběry dodavatelů, kontroly od policie… Podle mě mají být daně jednoduché a přehledné. Když se těch 10 miliard dá do spotřební daně z paliv, dostane je stát taky, prostřednictvím výběru který už stejně dělá…

Neřeknu kdyby někdo postavil soukromou dálnici, ať si tam pak vybírá co chce, ale to u nás není.

Dushan
Host
Dushan

Pokud by výběr „mýta“ měl být přes spotřební daň, dopravci by začali tankovat před vstupem do ČR. Tranzitní dopravci by se výběru vyhnuli a doplatili by na to všichni tuzemští řidiči, kteří po dálnicích třeba ani nepotřebují jezdit. Proti tomu, mýtný systém funguje automaticky a samozřejmě také zaznamená, že řidič jede mimo dálnici, tím mu automaticky může naúčtovat zvýšenou sazbu.

J.K.
Host
J.K.

Ano, schválně by v Německu natankovali za ještě mnohem víc, jasně…

MildaIV
Host
MildaIV

Zvládne to i primitivní aplikace do mobilu. Pokud to chcete mít „cejchovaný“ tak je to o trošku dražší, ale ne zas tak moc.

...
Host
...

No a pak stačí rušička GPS z DealExtreme za osm dolarů…

MildaIV
Host
MildaIV

V tomto případě by stačilo spoplatnit ten výše zmíněný úsek a nikdo tama nebude objíždět dálnici. Ale u nás v kocourkově rači dáme zákaz prújezdu, který se blbě dokazuje(nestačí dokázat že tam auto jede, ale taky proč), bude to stát peníze za policajty a úředníky vyřizující pokuty.

J.K.
Host
J.K.

Mýtné je nesmysl prostě – ať si stát o požadovanou částku navýší spotřební daň a je to, nikdo potom nebude tranzitovat po okreskách.

VRT
Host
VRT

Naprostý nesmysl, to by kamion projel ČR bez zaplacené koruny, protože mu stačí natankovat v PL a dojet třeba až k Brnu a zpět.

Jackub
Host
Jackub

Pokud ale tady ten tranzit chceme, tak mu musíme udělat podmínky – čili dostavět dálniční síť. Ta kamiony rychle a mimo sídla provede republikou, navíc, kromě vybraného mýta, lze počítat i se ziskem z prodeje PHM, atd.

Raddie
Host
Raddie

My ho tu ale nechceme, je to jen prostý důsledek polohy ČR v rámci Evropy…

VRT
Host
VRT

Jednak, druhak tu jsou opravdu z větší části kamiony, co mají konec/začátek v ČR. Přeci jen jsme silně exportní ekonomika zaměřená na automotive. Ty je třeba dostat na dálnice (ty chybí), a co nejvíc zboží na železnici. O tom se ovšem už 20 let plácá. Neudělalo se pro to skoro nic.

Roman
Host
Roman

Vidím na D1Maďary, Poláky (v tomto případě snad do určité míry platí tvrzení z vaší první věty), Rumuny, Bulhary a Turky. Sem tam i něco exotičtějšího z východu. Kamion ze západu aby jeden pohledal a česká autodoprava řekl bych také nedominuje. Spíš to vidím na zboží rychlé spotřeby (zelenina, ovoce atd.) a čistý tranzit.

Jackub
Host
Jackub

Já z kamionů taky nijak nadšený nejsem. Ale tou přiměřenou infrastrukturou je vytěsníme mimo sídla a projedou rychle a plynule…

liberal shark
Host
liberal shark

A také máme nejnižší mýtné sazby ze všech sousedních zemí :-).

Hans
Host
Hans

Vysledek je předem známý pri takovém postupu. Výstavbu a údržbu zaplatí daňoví poplatníci daného státu, tranzitujci kamiony se projedou a nechají tu akorát lejno v křoví. Proto se mýto platí prakticky všude.

liberal shark
Host
liberal shark

Mýtné by měl být především nástroj pro regulaci kamionové dopravy v prostoru a čase.

...
Host
...

Přesně. Problémy s opotřebením komunikací způsobují kamiony. Jeden kamion má spotřebu jako šest až osm osobních aut, ale vozovku poškodí více, než všechna osobní auta dohromady (nápravový tlak osobáku je reálně do 1 tuny, u kamionu podle zákona do 9 tun případně do 11.5 tuny u dvojmontáže, ale v reálu často i daleko víc, stačí blbě vyvážit náklad). Zvýšením spotřební daně se škody, způsobené kamiony, přenášejí právě na osobní dopravu a to nechceme.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll