Autobusy

Konec nástupu zadními dveřmi. Placení za jízdenky se vrací do dalších krajů

Terminál Černý Most. Foto: Ropid
Terminál Černý Most. Foto: Ropid

V dalších regionech od pondělí končí opatření, které cestujícím ušetřilo peníze, krajům ale výrazně prohloubilo ztráty z provozu autobusových linek. Ve Středočeském nebo Jihomoravském kraji končí dočasný zákaz nástupu předními dveřmi, který byl vydán kvůli pandemii koronaviru. V praxi toto opatření znamená, že cestující už nemají šanci jezdit zdarma. Už dříve k tomuto kroku přistoupily jiné kraje.

Kraje opatření ruší poté, co už mají dopravci dostatek ochranných prostředků pro řidiče.  „V této souvislosti vyzýváme cestující, aby s ohledem na oboustrannou ochranu nadále využívali a preferovali co nejvíce bezkontaktní platby,“ říká  středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová.

Zrušení zákazu nástupu předními dveřmi se týká jak spojů ve Středočeském kraji, tak příměstských autobusů, které začínají či končí na území hlavního města Prahy. „Městských autobusových linek v Praze se tato změna netýká, i nadále zůstanou na těchto linkách přední dveře zavřené a zároveň zůstane v těchto autobusech vyznačená ochranná zóna pracoviště řidiče v přední části autobusu. Ze stejného důvodu může být na příměstských linkách i nadále omezen pobyt cestujících v přední části autobusu například zahrazením přední řady sedadel,“ uvedl Ropid na svých stránkách.

Podobné opatření začne platit v Jihomoravském kraji. „Opět je nástup povolen pouze prvními dveřmi, cestující je povinen řidiči ukázat platný jízdní doklad nebo si jej u něho koupit. Ruší se bezplatná přeprava v Blansku a Adamově. Nadále však trvá zákaz obsazovat dvojsedadlo za řidičem a vedle řidiče,“ uvedl Kordis JMK na svých stránkách.

Ve spojích linek s číslem nad 100 je tedy při jízdě z Brna povolen nástup jen prvními dveřmi stejně jako na mimobrněnských zastávkách. Na spojích linek do čísla 99 zajišťovaných regionálními dopravci se rovněž obnovuje standardní režim: v Brně se nastupuje všemi dveřmi, mimo Brno jen prvními dveřmi a je možné koupit jízdní doklad. Na spojích linek do čísla 99 zajišťovaných Dopravním podnikem města Brna zůstává dosavadní režim zachován. Řidiči tramvají, trolejbusů a autobusů jízdenky neprodávají, je nutné využít jízdenky z předprodeje. Do autobusů a trolejbusů se nastupuje druhými a dalšími dveřmi. Cestující nemají povoleno vstupovat do předního prostoru vozidla. Bezplatná přeprava zůstává ve Znojmě ve spojích objednávaných městem.

Nástup předními dveřmi se vrací i do Ústeckého kraje. „Po dobu trvání mimořádných opatřeních v dopravě jsme postupně dovybavili dopravce osobními ochrannými pomůckami a dopravci zavedli pravidelné dezinfikování dotykových ploch ve vozech. I díky tomu jsme se po předchozím jednání s našimi dopravci rozhodli k postupnému návratu do normálu v rámci cestování veřejnou dopravou,“ říká k rozhodnutí náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Komínek. Zabránění přístupu a sezení na přední řadě sedadel u řidiče je plně v kompetenci jednotlivých dopravců.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloň

Nakaženy řidič může potenciálně nakazit hromadu lidí a naopak pokud řidič denně odbaví desítky až stovky cestujících, tak má velkou pravděpodobnost být někým nakažen a pak už scénář jedna, takže je to naprostá hloupost.

Mimochodem např. takové 395 či 317 v 60 km délce do 7.pásma jezdí po 30 minutách a vozí průměrně 0-5 lidí, další podobné dlouhé linky př. 304, 389, .. na tom budou asi dost podobně, takže by mě zajímalo co těmi tržbami chtějí zachraňovat, když budou to budou proti nákladům absolutně zanedbatelné částky a o omezování nechce StČ kraj ani slyšet.

Jiří Kocurek

Mno když bude vozit 0 lidí, tak jezdit může, tím se nenakazí. 😀

Asd

Špatná zpráva. Ještě nemáme vyhráno. Těch pár peněz za riziko nákazy opravu nestojí.

Leinad

Odpovědnost dopravců.
– Preferovat bezkontaktní platby (většina terminálů v busech PID to umí, ale řidiči občas ne, výmluvy na signál v místech kde mě mobil stahuje v pohodě,….).
– dezinfekční gely pro řidiče.
– Musí řidič brát hotovost do ruky? Co automat v místě předních dveří, řidič maximálně poradí.

Radek Janata

Ty automaty v takom množství takto rychle neseženete. A existuje vůbec automat velikosti vhodné do vozidla?

Ono by stačilo, kdyby cestující více mysleli. Třeba v PID téměř nikdo kupovat jízdenku u řidiče nepotřebuje. Nově existuje aplikace, odjakživa existují také papírové jízdenky, co jdou koupit do zásoby předem v pokladně nebo automatu.

Pokud by je cestující tyto možnosti více využívali, tak by to dopravu i zrychlilo, bez ohledu na pandemii. Nákup u řidiče zdržuje a jsou tu pak zbytečně dlouhé jízdní doby.

Štěpán

Zcela souhlasím. Já si vždy kupuji jízdenky PID předem v automatu a říkám si, že kdyby to tak dělali všichni, tak by ten nástup dlouhých front do autobusů byl mnohem rychlejší.

Martin

On by stacil nejen automat ve vozech, ale i moznost sms jizdenky a platby kartou i elektonicka penezenka na tramvajence nebo in karte…

Leinad

„Elektronickou peněženku“ má v PID hodně lidí (MasterCard, VISA,…).
SMS jízdenky blokuje DPP, aby platily jenom v pásmu P.

V. K.

SMS jízdenka je drahá zastaralá legacy technologie. Rozšiřování je zbytečné.

Leinad

Já říkám pořád, že za nákup ve vozidle může být příplatek. Existuje možnost předzásobení. Jsem pro přepsání PIDlikačky na další platformy (od Javy) a možná i SMS jízdenky.

Macek

Samozřejmě, stačí se podívat na železnici, kde si také musíte koupit jízdenku předem s výjimkou stanic bez pokladny, takže proč by to nemohlo být u autobusů. To že chybí automaty v mimopražských městech na vytíženějších zastávkách je chyba integrace že se neudělala pořádně se vším co k tomu patří.

Jiří Kocurek

No a protože se lístek kupuje na pokladně, tak riziko nákazy zmizelo, žeáno. Pro nákazu je totiž důležité, že se ta fronta na lístky nachází mimo autobus.

Miloň

Řidič poradí… mluvení face to face je právě to nejhorší ze všeho (aktivní vzájemné prskání kapének v bezprostřední blízkosti při komunikaci). A případným virem na rukou z kontaktní platby se prostě nenakazíte pokud si nebudete sahat do obličeje, navíc se to dá řešit tou desinfekcí pro řidiče a ideálně i dávkovačem pro cestující.

Erik

Máte pravdu.. Dezinfekce pro cestující by byla super. Kolik dopravců ji má? Já to zatím na internetu viděl u jediného. Jenže ten dopravce, je špatný dopravce.

Erik

Bože…. O způsobu odbavování rozhoduje kraj Leinade. Než budete o tom vést diskusi, nastudujte základní fakta.

Leinad

Kraj nenařizuje, že když chci platit kartou, tak má řidič dělat že to nejde, tvrdit že není signál (když můj mobil datuje v pohodě), při ukázání QR z PIDlítačky tvrdit nerelevantní fakt (že SMS jízdenky neplatí),….

Erik

Česká republika není jen PID. Chápu, že tak daleko nevidíte.

Leinad

Kde říkám, že je? Mimo PID by nefungoval dezinfekční gel nebo by nešlo preferovat bezkontaktní odbavení (ukázání jízdenky řidičovi).

abcd2020

Je to potřeba. Lidé si bohužel velice rychle zvykli jezdit zadarmo a jezdili tak, i když by třeba možnost nákupu jízdenky měli.

Leinad

Podle mě je potřeba v tomto smyslu přepsat zákony.
Když někdo schválně leze do dopravního prostředku s tím, že pojede zadarmo, měl by to být přestupek/trestňák. Když se to nedá prokázat (zapomenuté obnovení kuponu, popletené zóny/tarify, neschovávám se před štíplístkem…) tak jenom 800 pro dopravce.

Jiří Kocurek

Jakože změnit Ústavu na presumpci viny, aby Leinad musel prokázat, že 9.9.2019 nejel v tramvaji č. 9 v 9 hodin dopoledne načerno. A když neprokáže, tak z toho bude tvrzení proti tvrzení a protože máme, hurááá, presumpci viny, hurááá, tak v případě pochybností v NEprospěch žalovaného. A Leinad si půjde sednou za mařenu, protože 8.8.2018 se dopustil téhož a tak byl v podmínce.

Leinad

Ne, zkus to takhle: 1) Leinad úmyslně jede načerno. (Třeba protože považuje za nepravděpodobné, že by ho revizor kontroloval, nebo zneužívá opatření na ochranu zdraví). Nebo ojebává systém (dva lidi přes turniket na jedno otočení ježka). => Pokud si revizor něco takového myslí, ať to oznámí policii, ta si to prokáže se státním zastupitelstvím. Leinad dostane podmínku, dopravce v adhezním řízení požaduje jízdné+přirážku. 2) Leinad jede bez platné jízdenky (den propadlý kupón, první překročení hranice zóny). => Nechat jak to je, dopravce požaduje jízdné+přirážku. (Mimochodem presumpce viny prakticky funguje u soudů nižších instancí, DPP se povedlo až k ústavnímu soudu… Číst vice »

Kamui

Chápu zahrazení prostoru okolo kabiny řidiče v autobusech, protože kabina je částečně otevřená, ale nechápu tohle zahrazení v tramvajích T3, kde je řidič kompletně zavřený za dveřmi úplně stejně, jako v 15T.

abcd2020

Ano, v těch tramvajích mi to přijde také až trochu přehnané. Chápu, že bezpečnost především, a u autobusů nebo trolejbusů by mě nenapadlo to rozporovat, ale u těch tramvají to je diskutabilní. Na druhou stranu, plné teď většinou nejsou, takže to moc nevadí.

Leinad

A není v nějaké originál T3 na 23 kabina polootevřená jako v busech? 😀
A zadelavaji se v KT obě kabiny?

Martin

Tam ano, ale opatreni je ve vsech T3, a taky jsem to nepochopil, ridic vystupuje jen minimalne, …

Jiří Kocurek

Zadní kabina v KT8 je běžně otevřená a přístupná veřejnosti, aby se zvýšila kapacita vozidla. Jen zrovna v těchto dnech bývá zadní kabina zamčená, aby se tam nikdo nemohl vykašlat.
Neasi. Za jízdy je zadní kabina zamčená vždycky.

Leinad

Zamčené dveře od kabiny jasně, ale jestli je tam taky páska a pro cestující zákaz „prvních“ dveří.