Letecké společnosti Letectví

Konec legendy. American Airlines chystají poslední let s MD-80

McDonell Douglas MD-80 společnosti American Airlines na letišti Dallas/Fort Worth. Foto: Bill Abbott [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]
McDonell Douglas MD-80 společnosti American Airlines na letišti Dallas/Fort Worth. Foto: Bill Abbott [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]

Z provozu postupně mizí další stroj, který je spojen především s létáním v osmdesátých a devadesátých letech minulého století. Příští týden se s ním definitivně rozloučí největší aerolinky na světě: American Airlines. Poslední let s letadlem McDonell Douglas MD-80 mají naplánovaný na středu 4. září mezi Dallasem a Chicagem.

American Airlines byly bezkonkurenčně největším zákazníkem pro tento model. MD-80 poprvé začal v létat v roce 1980 pro Swissair. Model prošel různým vývojem až po přejmenování jedné z posledních verzí na Boeing 717.

Letadlo se dvěma motory umístěnými vzadu na konci trupu a nikoliv na křídlech jsou dnes už dnes konstrukčně překonána, cestující si ale let s MD-80 pochvalovali zejména v přední části kabiny, která byla tišší než u následovníků letadla s motory na křídlech. American Airlines létaly většinou s MD-80 v konfiguraci pro 155 cestujících v uspořádání 2+3.

American Airlines s MD-80 létají od roku 1983, aktuálně létají ve verzi MD-82 a 83. Nejstarší z nich byl vyroben před 29 lety, většina z nich byla vyrobena před 19-21 lety. American Airlines mají ve flotile ještě kolem 20 strojů, celkem provozovaly 260 letadel tohoto typu. Ty z americké oblohy zatím nezmizí: přes 80 jich mají Delta Air Lines, většinou ve stáří kolem 25-30 let.

American Airlines letadla MD-80 postupně nahradily zejména boeingy 737 a airbusy A320family.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Tady je jeden z nich. Krásný starý pes:)

https://twitter.com/justplanes/status/1159188892047859712?s=19

Ulafme

K tomu tichu v kabině mám jednu „historku z natáčení“. Před lety, když jsem měl s oblíbenými MD-82 od Alitalie ještě čerstvé zkušenosti, jsem letěl s Deltou ve First JFK-MIA. MD-88 (N959DL, 29 let stará a stále v provozu!). Ten let , byť v druhé řadě, byl všechno, jen ne tichý. Po jídle jsem se byl projít až dozadu a ten hluk tam byl neuvěřitelný. Sedět v těch posledních řadách za křídlem bych asi nedal. Oba typy letadel mají jinou verzi JT8D, ta JT8D-219 v MD-88 má o 1.000 lbf větší tah, ale tím to podle mne být nemohlo. Hodně… Číst vice »

Ulafme

Já měl nejraději MD-82 od Alitalie. To bylo ještě v době, kdy měla AZ hub na MXP a k tomu perfektní spojení. Z Prahy ráno v 6:55, za hodinu v Miláně a za další hodinu – hodinu a půl to letělo dál. Celá Itálie, vlastně celé Středomoří. Z mnoha destinací, např. z Barcelony, se mohlo letět zpět až kolem 18:00 večer, protože ta večerní linka MXP-PRG letěla v 20:30. To letadlo má neuvěřitelnou stoupavost, takže když byl nějaký let poloprázný, tak to stálo za to. Kdo v těch časech spooteřil na Ruzyni, může potvrdit. Výška, v které ty MD-82 byly… Číst vice »

Martin V.

Bohužel hluk na odletu se taky nedal jen tak s něčím porovnat. Takže na rozdíl od spotterů já jsem konec pravidelného provozu MD-80 v Ruzyni na linkách Alitalie, SAS a Austrian uvítal. Přiblížení bylo ještě dobré, ale když to náhodou fouklo opačně, tak ve stoupání ještě 7 km od prahu dráhy byly tyto stroje nepřeslechnutelné.

Ulafme

Tak s tím souhlasím. JT8D jsou prostě „roury“, obtokový poměr mají 1, takže to musí být slyšet.
Já mám ale zkušenost opačnou, a to při příletu. Zejména AZ512 z Říma občas při přiblížení na RWY24 neletěla celý okruh až nad Brandýs, ale „zkratkou“. Bydlel jsem tehdy na Proseku, létalo mi to nad hlavou a ten hluk byl slušný i v těch nízkých otáčkách. To, že letí „Alitoška“ bylo slyšet už v momentě, kdy to letadlo bylo ještě někde nad Malešicemi…

Martin V.

Říká se, že DC-9 a od něj odvozené typy mají ve srovnání s konkurencí značnou únavovou životnost (přes 100 000 cyklů), takže navzdory vyšší spotřebě paliva a na dnešní dobu i neobvyklé hlučnosti (oboje vinou nižšího obtokového poměru motorů) se MD-80 dožívají dlouhého života v aktivní službě.

MildaIV

Ukončení výroby řady náhradních dílú na jejich motory je pro tento typ konečná. V současnosti se motory udržují díky dílúm z vyřazených kouskú. To jestli trup letadla vydrží dalších 50tisíc cyklú je tak zcela bezvýznamné.

Martin V.

V této souvislosti mě spíš zaráží, že současně (a někde i dřív) než MD-80 se vyřazují MD-90 s motory IAE V2500. Poslední létají u Delty a ta je bude nejspíš vyřazovat současně s MD-88. Co je příčinou? Atypičnost stroje?

Petr

S tímhle strojem se dá hojně setkat v Íránu, třeba ATA Airlines jich provozují rovnou 7 🙂

Adam

MD-82 u Bulgarian Air charter byla moje první zkušenost s létáním. Nejenom že mají dnes už nezvyklé umístění motorů, ale taky se nastupovalo zezadu letadla.

Džamel

Zezadu se vstupuje i do jiných letadel, třeba yak 40, tč. lítá linku Užhorod – Kyjev… (44roků starý kousek)

Martin Hanzal

Zezadu jsme lezli i do ATR-42 od ČSA 😉

Adam

Myslím, že ATR nemají vstup pod ocasní plochou, ale klasicky dveře na boku trupu.

Adam

Četl jsem trip report na airways 😉

Vladimir

Vstup „pod ocasem“ byl poprvé uplatněn u nesmrtelné Caravelle. Od ní to okoukli u Boeingu. B-727 to měla také, jenom se muselo dávat pozor na provozní kapaliny tu a tam ukapnuvsi z prostředního motoru. Zkušenost od Air Libya :-).

Walt

Také na to vzpomínám, B727 pravděpodobně Air Terrex, nebylo mi ani pět. To byl zážitek.
Kolega Hanzal myslí nástupem zezadu do ATR něco jiného. To je úplně běžné u všech letadel.