Konec Honeckerů a Hyder. V Královéhradeckém kraji začala generační výměna vlaků
Do kraje letos a příští rok dorazí 40 nových jednotek.
České dráhy oficiálně začaly s velkou obnovou vlaků v Královéhradeckém kraji. Nasazením první jednotky RegioPanter nové generace na trať mezi Chlumcem nad Cidlinou, Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí začíná největší modernizace kolejové dopravy v historii kraje.
Postupně se má v kraji objevit 40 nových jednotek RegioPanter a RegioFox v hodnotě přes 4 miliardy korun. Jde o výsledek smlouvy, kterou v roce 2021 uzavřel kraj s Českými drahami po takzvaných tržních konzultacích.
„Před několika lety jsme stáli před rozhodnutím, jestli budeme osobní vlakovou dopravu v kraji rozvíjet, či omezovat. Rozhodli jsme se pro její rozvoj, a to jak do počtu objednávaných kilometrů, tak i do kvality nabízených služeb pro cestující. Dlouhá léta náš kraj nepořizoval nové vlaky, a mám proto velkou radost, že dnes můžeme představit první ze 40 moderních jednotek, které budou během dvou let nasazeny na naše regionální linky,“ řekl hejtman Martin Červíček.
70 % vlaků nových
Podle něj je součástí smlouvy s Českými drahami z roku 2021 dohoda na obnovu 70 % vozového parku. „Už teď u nás jezdí vlakem o 10 % cestujících více než před covidem a my je chceme dále motivovat a zajistit jim větší komfort a bezpečí při cestování. Jdeme cestujícím naproti – více informujeme, rozšiřujeme služby a nyní budeme mít i jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku,“ dodal Červíček.
Podle člena představenstva Českých drah Jiřího Ješety dopravce letos v kraji nasadí sedn elektrických jednotek a 16 dieselových RegioFoxů. Dalších deset jednotek dorazí příští rok, sedm v roce 2026. „V součtu to je 84 jednotlivých vozů, které cestujícím nabídnou přes 5 000 sedaček v moderních, klimatizovaných a bezbariérových vlacích s wi-fi nebo s možností dobíjet cestovní elektroniku,“ dodal Ješeta.
České dráhy na tratích Královéhradeckého kraje letos nasadí do provozu tři dvouvozové a čtyři třívozové jednotky RegioPanter. Obsluhovat budou osobní spoje na tratích z krajské metropole do Chlumce nad Cidlinou a do Týniště nad Orlicí. Nahradí klasické soupravy s lokomotivami a nepopulárními osobními vozy lidově přezdívané „Honeckery“.
V letošním roce zamíří na tratě v kraji i jednotky RegioFox. Obslouží neelektrifikované tratě a nahradí především motorové vozy řady 854 (přezdívané Hydra), 843 nebo Regionovy.
RegioFoxy budou postupně přebírat provoz na tratích Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov nebo Hradec Králové – Letohrad. Objeví se také u spojů Choceň – Týniště nad Orlicí – Náchod – Hronov, Hradec Králové – Meziměstí – Broumov a Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou.