Konec drátoskla. Praha začne nahrazovat staré přístřešky MHD, využije repasované po Francouzích
Původní pražské zastávky z drátoskla. Foto: THMP

Město má od občanů a dopravního podniku 750 tipů na lokality, kde by se měly přístřešky obnovit.
Nevypadají nevábně nejen kvůli vandalům, ale i díky bezvadné péči, na kterou Praha kašlala. Drží už od socialsmu. Další utopené prachy nanic pro kšeftaře se zakázkami. Do těch nových zastávek prší, není tam stín a neobsahují normální lavičku. Šikovní údržbaři svaří a zasklí čekárnu – mohou to být zaměstnanci. Proč utápět peníze v zakázkách? Proč radši nezaplatíte lidi za práci? Jaké jsou přínosy výměn tímto způsobem?
Což o to. Zastávky jsou hezké, ale oproti starším , se tam před deštěm moc lidí neschová
Z mnoha příspěvků zde cítím nostalgii po čekárnách MHD z drátoskla. Jsem ročník 1982. Na zastávce autobusů u našeho tehdejšího domu se těchto zastávek do roku 2021 kdy byla nahrazena novou vystřídala 5x. Řekla. Velmi často byla drátoskla rozbitá. Chyběla nebo byla nahrazena plastovou deskou nebo plechem. Ten vlnitý plech u nás tak vysoko, že při velkém dešti do zastávky pršelo. Nebylo z ní vidět. Nebyla osvětlená, tak vím že moje mamka říkala, že do ní chodíme jen ve dne. Dle mého léta dobře zastávka sloužila, ty nové jsou o trochu lepší. Proč ta nostalgie?
Odpovědí by mohlo být:
– Zjištění, kolik zastávek není vybaveno žádným přístřeškem, přesto, že na něj je místo, ale asi ne peníze a myšlenka, že za cenu jedné schválené reklamní budky se všemi civilizačními vymoženostmi, by bylo možné osadit třeba 3 jednoduché přístřešky, které si nebudou činit nárok na umělecký dojem, ale zato budou aspoň funkční ochranou proti dešti.
– Pokud by nové schválené přístřešky byly vskutku funkční, tak by reklamní plocha nikomu nevadila a po tom 50 let starém modelu s drátosklem a vlnitým plechem by neštěk ani pes.
On ani ten 50 let starý model nebyl bez funkčních vad. I do něj pršelo.
V designu Artěl? Není ten design náhodou od studia Olgoj Chorchoj?
https://www.olgojchorchoj.cz/project/73/pragues-public-transport-shelters
Konecně starý zastávky poletí pryč!
btw. takova Slavia Eden, autobusak smr Zelivskeho, zastavky zrusili i lavicky, je tam mala mini hnusna zastavka do ktere se vejde max 2 lidi a ten zbytek deistky musi cekat a nejde si ani kde sednout, kdyz prsi je h nusne coz je v CR porad skoro, tak se neda ani kde skryt na tom velkem placu kdyz cekate na bus, kterej idiot tohle vymyslel, ani zadny sezeni, demence na entou
proc vse trva tak dlouho, napr. Zlicin autobusak, to je neco tak odporneho ty zastavky z dratoskla, stoji tam sto let silou vule, hnus odpornej, navic se tam nikde neda sednout, v kazde jsou tak 2 male hnusne lavbicky tri hnusne sprusple zeblite uz stovky let, priotm Zlicin tam ceka tisice lidi kazdou hodinu a neda se kde sednout, fakt hnus a nikdo s tim nic nedela, to je takovej proble to strhnout prace na pul dne, a tejden na to postavit nove zastavky, pridat tam normlani lavicky, prace na den a do tejdne je hotovo, proc to musi zase… Číst vice »
proc vse trva tak dlouho, napr. Zlicin autobusak, to je neco tak odporneho ty zastavky z dratoskla, stoji tam sto let silou vule, hnus odpornej, navic se tam nikde neda sednout, v kazde jsou tak 2 male hnusne lavbicky tri hnusne sprusple zeblite uz stovky let, priotm Zlicin tam ceka tisice lidi kazdou hodinu a neda se kde sednout, fakt hnus a nikdo s tim nic nedela, to je takovej proble to strhnout prace na pul dne, a tejden na to postavit nove zastavky, pridat tam normlani lavicky, prace na den a do tejdne je hotovo, proc to musi zase… Číst vice »
Pane „Františku Omáčko“, pan „Jan Pokorný“ vám zřejmě vykrádá hlavu…. 🙂
jsme dvojcata myslime stejne
Upřímně, nebýt ty přístřešky zaflusaný, jsou vlastně docela hezký
Ono to mělo svou estetiku, podobně jako třeba některé novinové stánky. Třeba tento: https://mapy.com/cs/zakladni?pid=73764010&newest=1&yaw=3.645&fov=0.854&pitch=-0.019&x=14.4323993&y=50.1027717&z=18&ovl=8 Když si člověk odmyslí tu dost hroznou reklamu, rez a špínu, tak je to vlastně dost zajmavě udělaná, celkem velkorysá věc.
Tak tenhle je součástí vysoké architektury zrovna 🙂
Já si nebyl jistý, jestli je to součást návrhu Parkhotelu nebo ne:)
Ale prdlačku hezký. Je to komunistickej lowcost hnus z materiálový bídy osmdesátek.
Kromě estetiky lze hodnotit také funkčnost, realizační cenu a náklady na údržbu přístřešku.
Pokud vás zastihne letní slejvák, možná že nepohrdnete možností schovat se pod „komunistickej lowcost hnus z materiálový bídy osmdesátek“ a zůstat suchý, než použít moderní předražený nosič reklamy, který se za přístřešek vydává a kde na vás bude foukat a pršet.
Asi by byla pouze otázka času, aby se ty nové přístřešky v případě neúdržby dostaly během krátké doby do podobného vizuálního stavu, jako ten zmiňovaný na zastávce Limuzská.
Nejlepší přístřešek je ten, který má dvě stěny a střechu. Neochrání před ničím 😁 Jeho jediná výhoda je ta, že je z něj dobře vidět.
Na Limuzínkou si taky pamatuju.
A pokud mě zastihne letní slejvák jinde než na zastávce tramvaje, tak dělám co?
Utíkám do přístřešku.
jj staci videt Hlavni nadrazi 2 nove zastavky a jsou tam ti bezdaci, 20 kusu fetek smazek bezdaku tam chrape od rana do rana, blejou, huli, smrdej, takze takovej turista co jde na tramvaj z hlavaku si nema ani kde sednout skryt, rptoze tam jsou ty fetky a bezdaci, a policie s tim nic nedla, na vsech tech zastavkach chrapu bezdaci a blejou na to, hnus k posrani
V drátoskle vám aspoň nefoukalo a nepršelo na nohy.
Nové pseudomoderní přístřešky jsou jen pěkný nosič na reklamu,
protože do nich prší a fouká, čili neplní svůj základní úkol vytvořit „přístřeší“ pro cestující.
Proč nemůžou být ty moderní přístřešky také plně funkční k tomuto účelu ?
A ještě vydržely sloužit 50 let s minimální údržbou, to je taky známka dobrého designu.
Já bych slovo „design“ u těchto zastávek nepoužíval ani náhodou. Zoufale se slepilo, co se dalo sehnat.
Možná to nebylo hezké, ale plnilo to svůj účel.
Vysvětlí mne někdo, k čemu je přístřešek s designem do kterého prší a fouká?
Dizajnéři kteří toto navrhují by se měli stydět a chodit kanálem. a úředníci co tyto nefunkční drahé věci nakupují by se měli zapovídat před hospodářskou kriminálkou, za mrhání peněz…
Souhlasím s názorem člověka na fb k tomuto příspěvku.
V deštivý den tam postavit dizajnera a nechat ho tam čekat aspoň hodinu.
Je to krásný, moderní a drahý. Takže to splňuje vše co zadavatel a výrobce potřebuje.
Kdyby dali víc variant a nechali lidi si vybrat, na zastávkách by bylo něco jiného.
Toto je nešvar, který se děje a zřejmě jsou proti tomu běžní občané bezbranní. Podobně jako architektura.
Je to design od inženýra, který s omezenými prostředky a zbytkovým materiálem navrhnul něco použitelného. Podobně jako dlouhá léta vyráběné a tou dobou již přežité T3. Nic sofistikovaného, ale spolehlivé a svoji práci odvedly.
Ne, to drátosklo se dalo poměrně jednoduše zničit. Tam, kde to vzdali, existovaly i vyplechované varianty.
Způsob uchycení drátoskla do rámu je technicky naprosto zoufalý (jděte se podívat na detaily, za to by vám nedali ani výuční list) a kombinace černého rámu a vlnitého Al plechu je vhodná leda tak do rozvojové země…
Celá diskuse mi připomněla rčení jednoho známého – lidi se naučej jíst výkaly a pak ještě protestujou, když jim je vezmou…
A máme lepší? Nemáme.
Takže co to dokazuje?
Ta výměna skel byla velmu častá. Rezly a měnily se za stejné.
Ten diskomfort je záměrný, kvůli bezďákům.
Tak pak tam ten přístřešek nemusí být vůbec a ušetří se peníze, a nebo se vážně staví jen kvůli těm reklamním plochám ?
Diskomfort dopadá především na běžné cestující a to by si měli ti co tyto moderní nesmysly hlavně uvědomit.
Díky za repasi. Snad provozovatel nepodlehne tlaku prodejců a u repasí zůstane.
Neplánuje se lepit na skla nějaká fólie? Jestli jsem se dobře díval, neviděl jsem žádnou ochranu a co si budeme povídat, v našich končinách je jen otázkou času, kdy do skla nějakej debil něco vyreje.
Výměna skla v režii THMP je taky tristní. Onehda jsem při čekání na tramvaj na Krejcárku sledoval jak to dělají. Původní sklo rozbijí, očistí rám a zametou to na trávu za přístřešek, protože uklidit to do odpadu by bylo moc pracné. Schválně se někdy koukněte, je to zastávka směr Žižkov.
Je nejaky aktualni stav a plan vymeny JCD pristresku za nove? Na spouste mist nejsou stale instalovane.
Dnes jsem psal na THMP ohledně přístřešku na Urxově, a taky ohledně hnusných reklamních laviček, vedle nichž doinstalovali nové sjednoceného mobiliáře, takže jedna zastávka má tři druhy mobiliáře, z toho dva úplně příšerné. Odpověděli mi do 20 minut jednou větou, že přístřešek je ve vlastnictví společnosti Rencar…
Co takhle ty přístřešky vůbec na zastávky začít dávat? Na mnoha zastávkách chybí úplně, na mnoha tramvajových je mezi přístřeškem a ostrůvkem jízdní pruh. A občas i se zábradlím u ostrůvku.
Stejně tak na mnoha zastávkách chybí jakákoliv lavička i když je tam přístřešek. A stačila by malá jako v té staré plechové boudě.
Souhlas.
Nedávno konečně dali přístřešek na Perunovu. Dosud se za deště všichni cpali do dveří a pod balkony přilehlých domů – k nelibosti domorodců.
Jedna z lokalit v Praze, kde jsem nepochopil, proč dosud nebyl obnoven přístřešek, je Limuzská. Zastávka 3 páteřních autobusů a několika dalších, která zároveň funguje pro určité směry jako přestupní, má pořád starou, odrbanou, dlouhou boudu. Nevytváří to úplně dobrý dojem z celého místa.
Je ošklivý, ale funguje. Bohužel tady je jeden typizovaný design a dlouhý přístřešek se vytvoří instalací dvou za sebou, což není ideální.
(Doslova o zastávku vedle je nový přístřešek hned 2x v dlouhé verzi.)
Máte naprostou pravdu, vypadá to hnusně zanedbaně; zastávka v protisměru nemá přístřešek žádný, sice to vypadá o poznání líp, ale před deštěm, nebo slunečním žárem tam čekající nic neochrání. Nově instalované repasované přístřešky by snad mohly zabránil jejich správci rezignovat na pravidelnou údržbu i když chápu, že to je nekonečný boj. Míra vandalimu u nás je velká a odstraňování jeho následků stojí docela velké peníze.
https://mapy.com/cs/letecka?q=Limuzsk%C3%A1&source=pubt&id=15306823&pid=104147710&newest=0&yaw=3.027&fov=0.618&pitch=-0.085&x=14.5080749&y=50.0785461&z=20&ovl=8
Celé to místo včetně širší lokality je natolik obludné, že ho nový / repasovaný přístřešek nijak nespasí.
Tak aspoň ta bývalá trafika (naposled kebab) už po letech chátrání zmizela.