Konec boje s proudem u nejvyšší plavební komory. Začala stavba čekacích stání

Komora je umístěna u strmého skalnatého svahu, což ovlivňuje i konstrukci a stavební postup při budování obou čekacích stání.
Vůdci rekreačních plavidel by měli mít od příštího léta mnohem příznivější podmínky při čekání na proplavení skrz plavební komoru na Štěchovické přehradě. Ředitelství vodních cest (ŘVC) zde aktuálně zahájilo stavbu čekacích stání v dolní i horní vodě.
Dnes u komory žádné bezpečné stání není, plavidla musejí na proplavení čekat na motorech v řece. To je problém především v dolní vodě, kde musejí lodě při vypouštění komory bojovat se silným proudem. Ta je s až dvacetimetrovým rozdílem hladin nejhlubší v republice, břehy v okolí jsou přitom kamenité a skalnaté a loď se o ně snadno poškodí.
„Rekreační plavba na Vltavě má v posledních letech výrazně rostoucí význam. Nová čekací stání u plavebních komor zvýší bezpečnost posádek, pohodlí i celkovou plynulost provozu,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů. Komorou je podle něj ročně proplaveno přes 1200 rekreačních lodí.
Štěchovická plavební komora byla dokončena v roce 1944. Unikátem jsou její dolní a střední vzpěrná vrata o výšce 24 metrů, což je na tuzemské poměry mimořádná výška. Komora je umístěna u strmého skalnatého svahu, což ovlivňuje i konstrukci a stavební postup při budování obou čekacích stání.
Na pravém břehu nad plavební komorou vznikne podélné čekací stání u plovoucího mola, rozděleného do tří desetimetrových sekcí. Přístup na molo bude pouze z vody. V dolní vodě bude vybudováno čekací stání podél železobetonové zdi v délce 30 metrů, zhruba 65 metrů po proudu od komory. Stání umožní přístup na břeh a bude vybaveno kamerovým systémem a komunikačním zařízením s plavební komorou. Betonová zeď bude opatřena úvaznými prvky, žebříky a zábradlím.
Zakázku získala společnost Strabag Water, náklady činí 64,5 milionu bez DPH. Hradí je Státní fond dopravní infrastruktury.