Konec aut před pražským magistrátem. Radnice začne propagovat chůzi
Mariánské náměstí a budova pražského magistrátu. Foto: VitVit/Wikimedia Commons
Z pražského Mariánského náměstí zmizí 21. září v rámci Evropského týdne mobility všechna zaparkovaná auta a už se tam nevrátí.
Doufám, že páni radní začnou hezky u sebe. Že budou hezky pěšky chodit do práce a nebudou využívat automobilů.
Tak na magistrátu s jejich pracovním nasazením můžou pěšky docházet třeba z Budějovic a žádná velká změna to nebude. Většina těch ostatních lidí co chodí do opravdu zaměstnání na propagování chůze asi mít čas nebudou a po směně rádi sednou do auta k dojezdu domů atp.
Pokrytci řeší věci s hlasitou mediální ozvěnou ale minimálním efektem na celkovou situaci v Praze. Kdyby raději urychlili obměnu vozového parku hlavně autobusů Dopravního podniku. Pomohli by ekologii jak přímo novějšími motory tak motivovali více lidi z okrajů Prahy cestovat MHD moderními busy.
Myslím si že většina cestující dá přednost 20 let starému Citybusu nebo Karose, než rozhrkané sorce s obvykle nezapnutou klimatizací.
Cityhnusy jsou rozhrkané výrazně více, než SOR-ky i při stejném věku a ještě jsem nepotkal SOR-ku, která má klimatizaci a nemá ji zaplou. Jen jestli jste třeba nepřehlédl, že SOR-ek s klimou je zatím jen pár. A Cityhnus a Vrakosy dokonce žádné. Vy víte prd o preferencích normálních cestujících, jen si musíte hejtnout SOR, jak se mezi šotouši sluší.
Tazeni proti automobilismu, kdyz je nase ekonomika zalozena na automobilovym prumyslu, je za ekologii prevlecenej pokus o zniceni naseho hospodarstvi.
Omezení dopravy v historických centrech náš průmysl opravdu nezhroutí.
Ekonomiku táhnou auta odložená v centru města?
Ekonomiku tahnou vsechna prodana auta, bez ohledu na to, kde zrovna stoji. Ale pokud budou obcane za jejich pouziti sikanovani, nekteri si je kupovat prestanou se vsemi dusledky na ty, ktere jejich vyroba a prodek zivi.
Kdyz nemam kde to auto zaparkovat, tak si ho nebudu kupovat. Tohle je logicky myslenkovy pochod, ktery ale nezvladne kazdy.
No hurá. A teď ze zbytku centra.. vyjma zásobování.. spolu s pochybnými suvenýrshopy a vietnamskými minimarkety kazí auta estetiku jádra.
A.R.: Zkoušel jste někdy pracovně řešit drobnou opravu, převoz něčeho (například nabytku) u objektů v centrech měst. V některých případech nelze v okolí objektu cca 100 m zaparkovat byť na placeném parkovišti. A v případě těžšího nábytku Vám nezbyde než zastavit u kraje silnice podél zaparkovaných aut na silnici se zapnutými blikači a doufat, že policie bude schovívavá a nikdo nebude chtít vyjíždět, aby jste to mohl alespoň rychle vyložit a pak dojet někam zaparkovat.
Technická: když chce Magistrát propagovat chůzi, kdy zruší svá vyhrazená parkovací stání kolem celé budovy? Zrušit parkování jen ostatním vnímám jen jako polovičaté řešení.
Ruší se právě místa pro politiky.
Konečně dobrý nápad. Nechápu, že to vůbec s auty došlo tak daleko. Chůzi nám dala příroda, auta jsou zbytný luxus.
Tak doufam, ze nejezdite ani taxikem, busem ci vlakem, kdyz mate chuzi…
Tak doufám, že svůj pekáč parkuješ výhradně na svém soukromém pozemku.
Hmm, jste si jistý, že Michal je vlastníkem automobilu? Já třeba nikoliv. Jen se mi příčí tihle nadšení omezovači všeho.
Mne se prici omezovani automobilismem.
Napr. ja ano. Mam rodinny dom, kde parkujem. V praci parkujem na firemnom parkovisku. Pred supermarketom parkujem na parkovisku patriacemu supermarkete.
Este nejake pripomienky ?
To jsou jen 3 destinace. Co ty ostatni? Kdyz jdes k nekomu na navstevu, parkujes na chodniku? Nebo vyhledas legalni parkoviste a zaplatis za parkovani?
Jses si jisty, ze jsi zrovna ten, koho se muj prispevek tykal? Nebo potrefena husa kejha? Je pekne, ze jsi odpovedel, ale to jsi jeden z tisice. Co ti ostatni, kteri parkuji tam, kde nemaji?
Veřejná doprava je snad v pořádku, ne?
Jojo, už i ten koňský povoz byl příliš! Nikdo přece nepotřebuje víc soli, než unese v batohu! Sanitky a hasiči? Pěšky!
V pořádku. 99% Pražanů se zrušení tohoto parkoviště nijak nedotkne a rezidentům stání zůstane.
Jen tak dál. Autíčkáři si myslí, že s tím svým pekáčem můžou překážet úplně všude.
Podporuji, to parkoviště je ostuda.
Jednoválce,jednoválce…stoupněte si k silnici a čumte kolik jede v autě lidí.Vetšinou jen řidič.Odhaduji to na 7 z 10ti
Jsou na to i statistiky, v Praze je průměrná obsazenost osobního automobilu 1,3 osoby (v roce 2000 byla 1,44 a v roce 1990 1,71).
Škoda, že týden mobility není aspoň jednou za měsíc. Pokud by se pokaždé nadobro zavřelo jedno parkoviště, tak by za pár let mohla být Praha pěkným místem k žití. .-)
Dpoporučuju navštívit města, kam se nesmí zajíždět autem ani pro zásobování obchodů. Tj, mouku do pekárny, pro ty zacyklené. Moc lidí tam žít nechce, město je mrtvé.
Byvam v jednom okresnom meste, kde z centra urobili pesiu zonu a v okoli centra spoplatnili parkovania. Pekne sa dal pozorovat ubytok malych obchodov v centre ale centrum stal sa urcite hipstarskym rajom. Pocet kaviarni sa zo 4 nasobil a pribudlo kopec cinanov. Kino v centre mesta zaniklo. Byval som 10 rokov pesi asi 10 minut do uplneho centra mesta. Ked som to zhodnotil, tak ziadnu vyhodu z toho som nepocitoval. Ked som potreboval nieco kupit, tak som radsej siel na okraj do nakupneho centra kde som si mohol nakup odviest v aute, ako sa trepat s tyzdnovym nakupom v… Číst vice »
Chápu, že soužití s automobily ve velkých městech není žádný med. Na druhou stranu se moderní člověk bez auta stěží obejde. Nejde jen o osobní přepravu, ale o zásobování, různé řemeslníky atd. Už teď se centra měst vylidňují. Proč asi? Zkuste si odpovědět sám.
„Magistrát nyní chystá vytvoření takzvaného intermodálního plánovače tras.“ Proč by proboha měl magistrát takový plánovač vytvářet. Jak Mapy.cz tak Google mapy takový plánovač dávno mají.
Třeba z toho něco kápne nějakým kamarádíčkům
Tak nějak. Když už se nebude dát moci parkovat v Praze, tak bude potřeba mít pořádný barák za Prahou 🙂 a ten už něco stojí…
Třeba proto, že v rámci Lítačky umožní jak nákup jízdenek PID, tak integraci na služby třetích stran, typu Rekola, Freebike, Lime nebo klidně Liftago? To ani Mapy.cz, ani Google Maps neumí.
Naprostá většina cestujících jsou cestující pravidelní, cestu znají, mají časové jízdnenky, a tak žádnou takovou integraci MHD s půjčovnou kol založenou na nějakém vyhledávači nepotřebují.
Naprostá většina návštěvníků Prahy nejenže nemá časový kupon, ale nemá ani pojetí o možnostech dopravy. Právě pro ty je jedno integrované řešení obrovskou výhodou.
Ostatně i já – ač držitel časového kuponu – bych někdy uvítal přehled o tom, kde je nejbližší sdílené kolo, aniž bych musel zkoušet jednu appku za druhou.
Stejně pak budete tu appku potřebovat na vlastní půjčení
Ideální, nejdřív se vám povede pod rouškou líbivé marketingové rétoriky všechny přesvědčit, že vaše podnikání je „sdílení“ něčeho „ekologického“, na to se samozřejmě chytne současná politika, která se musí tvářit moderně-zeleně-uvědoměle, a proto vám poskytne zadarmo prostor v modrých zónách (za který ostatní platí) nebo na chodnících (kde každý jiný podnikatel platí za zábor) pro vaše podnikání a ještě vám za veřejné prostředky udělá propagační aplikaci…takový business plán nevymyslíš
Mapy.cz určitě ne. Mají vyhledávač pro různé dopravní prostředky, nikoli intermodální vyhledávač. Google neznám.
Další body programu – a) veřejné pranýřování těch, kdo žijí v Praze a mají auto (přece ho k ničemu nepotřebují, ještě by se mohlo zakázat obyvatelům Prahy město opouštět jinak než na e-koloběžkách), b) lidové soudy s řidiči, c) debata na téma zřizování kompostů a komunitních zahrádek místo parkovacích stání a další (podněty na rozšíření programu vítány). Jeden z toho má pocit, že jsme na tom ve městě skvěle, protože Praha už dávno vyřešila metro, okruhy, vozový park MHD a jeho intervaly a přeplněnost, zanedbanost parků a veřejných prostranství, městskou železnici a nevím co ještě. Ale ono v dnešní době… Číst vice »
Úředníci a návštěvníci Magistrátu a knihovny auto skutečně nepotřebují, to je nepopiratelná skutečnost.
druhý odstavec – AMEN
Tímto právě řeší zanedbanost verejnych prostranstvi, ktera jsou většinou zaneřáděna auty. Je to první vedení města, které to řeší. Co to má společného s okruhem a metrem, nevím.
Zanedbanost veřejných prostranství opravdu není způsobena primárně auty – pětkrát záplatované asfaltové chodníky auta nezpůsobila, neprořezávání křoví také ne, rozpadlé lavičky také ne, reklamní smog, nadbytek různých sloupů apod. také ne. Kultivovanost veřejného prostranství opravdu nestojí a nepadá s auty a jejich zákazem, asi ale žijeme oba v jiném světě…
Sem netušil, že za Šérvúd můžou auta. Myslím tu hrůzu před Hlavním nádražím.
Tak na co potřebují rezidenti auto když mají pomalu nejlepší MHD na světě pod nosem za 10 Kč denně. Místo pranýřování se ovšem budou dále rozšiřovat modré zóny, aby rezidenti měli kde zaparkovat když si odpoledne přivezou perdel z práce autem.
Další, kdo veškerý svůj život tráví 24/7 jen v Praze? Nestěhujete se, nejezdíte nakupovat objemné věci? Nemáte schůzky a pracovní povinnosti mimo Prahu? Nepotřebujete jezdit mimo hlavní směry a mimo hlavní časy, kdy MHD jezdí a máte opravdu tolik času, abyste i v případě, kdy je auto třeba třikrát rychlejší, jel MHD? Pokud ano, tak auto opravdu nepotřebujete, ale rezidenti to auto třeba právě z těch důvodů potřebují. A v Praze (nebo ve městě obecně) nemá každý ten luxus mít vlastní pozemek/zahradu/garáž, kde může zaparkovat. Modré zóny jsou špatně jen proto, že rozlišují městské části, jako by to byla samostatná… Číst vice »
Musite si to parkovaci misto koupit – stoji nejakych 300.000,- Kc – to jsou drobny. Nebo proste platit za hodinouvou sazbu. Vetsinou to stoji min nez jedno kafe nebo pivo. Modre zony jsou pro parkovani REZIDENTU. Rezident je jen ten, kdo bydli v konkretni ulici a tam byste mel mit svoje rezervovane misto (za adekvatni cenu – cca 10.000,- rocne). O ulici vedle byste uz nemel mit pravo zaparkovat. Jen za penize jako navstevnik. Doufam, ze se tohle brzo zavede – znacky u parkovacich zon na to pripravene jsou. Zkuste i mapy.cz – kdyz zazoomujete treba na ulici Dusni tak… Číst vice »
Ja bych si to misto i za 300 litru pred panelakem, ale jaksi bohuzel mi ho nikdo neproda… Takze tento argument neobstoji
Kde je poptávka je i nabídka. Respektive, tam kde poptávka desetiletí nebyla, není nabídka.
Stěhoval jsem se za uplynulé čtyři roky dvakrát. Zavolal jsem si stěhováky s náklaďákem.
Objemnější věci jsem několikrát kupoval. Dovezli mi je až domů.
Pracovní schůzky mimo Prahu mám. Řeší to vlak, protože je to lépe využitý čas.
V Praze je auto málokdy rychlejší, natož třikrát – hlavně když stojí magistrála.
Prostě nic z toho skutečně nevyžaduje, abych cítil potřebu mít auto.
Chápu to u někoho, kdo podniká a vozí nářadí/materiál/potřebuje objíždět zákazníky v rezidenčních čtvrtích nebo průmyslových areálech – budiž. Pro velkou většinu lidí je ale objektivně PID opravdu dostačující.
Vám možná to, co děláte vyhovuje, pro mě to je noční můra být neustále závislý na někom třetím a nemít možnost volby mezi něčí službou/MHD/vlastní dopravou. Ale protože je dnes moderní kopat do aut a řidičů, tak mlčící většině znepříjemníme život ve městě natolik, že z něj buď každý odejde, protože nebude chtít být na každém kroku svázaný regulací, nebo bude muset platit natolik vyšší náklady, že si ho nakonec nebude moct dovolit.
To máte život plný nočních můr. Elektřina, voda, kanalizace, internet, obchody…
A teď si představte, že ty obchody budou závislé na nosičích, protože zakázali kolo! A v létě to na saních jde těžko.
Myslíte že předřečník bude mít menší noční můry jen proto, že obchod je zásobován autem?
Aneb jak použít úplně nesouvisející argument, který je úplně mimo. Logicky si žádnou ze služeb, které píšete, nedovedu zajistit sám. Ale sám se svobodně můžu rozhodnout, jestli si nákup přivezu sám nebo nechám přivézt nějakou drahou službou a ještě kvůli tomu muset řešit, kdy mi ho přivezou, abych byl doma. Sám se můžu rozhodnout, jestli pojedu někam hodinu MHD nebo 40 minut autem nebo naopak, jestli v době chřipek pojedu v přeplněném metru nebo raději autem nebo půjdu pěšky. A o tuhle svobodu volby jde, protože ji postupně (a ještě za potlesku lidí) odevzdáváme.
O jaký nesouvisející argument se jedná? Proč zrovna doprava je ta jedna jediná vybraná věc, kterou si nutně potřebujete si zajišťovat sám? Chřipku můžete dostat i v obchodě, dokonce i na benzínce. A chtělo by to už nový argument, začínám si myslet že všechny likviduje chřipka, jen mně se vyhýbá… I naši předci si dokázali sami zajistit vodu a odpady svépomocí, zajímavý že najednou to nejde, obzlášť u někoho kdo cituji „pro mě to je noční můra být neustále závislý na někom třetím“. Jako lidstvo jsme na sobě nutně závislí, snažit se to popírat je cesta do historie. A nevím… Číst vice »
Objemnější věci jsem několikrát kupoval. Dovezli mi je až domů. << Autem. Takže "auta pryč" by postihlo i vás.
Jeďte se podívat před osmou ráno před libovolnou základní školu. Uvidíte taky plno těch, co jezdí mimo hlavní časy a směry. Pokud by autem jezdili jen ti co opravdu potřebují (řemeslníci, invalidé, objemné nákupy jednou za měsíc atd., byl by stejný provoz ve dne i v noci 🙂
Kdyby autíčkáři nebyli tak rozežraní, nikdo by si jich nevšímal. Jenže se moc roztahují. Už dávno automobilismus dospěl do fáze, kdy omezuje sám sebe. Kdo si myslíš, že tvoří kolony na Jižní spojce? Tramvaje? Povoz s koňmi? Jen a pouze autíčkáři. Tak ať si ty kolony užijí.
Jižní spojka (a ani magistrála) fakt není dobrý příklad. Otázka za milion – co dnes nahrazuje neexistující D0?
Dovolím si připomenout, že Jižní spojka je plná i v místech, kde D0 už existuje. A tak to dopadne vždy, když se postaví nová silnice – za chvíli se zaplní nová i stará trasa. Doklad dopravní indukce pro nevěřící. Zkrátka stavět v Praze nové silnice (okruhy, radiály, …) nedává smysl, protože v řádu měsíců až let se zaplní a k žádnému „odlehčení“ původních komunikací nedochází. K čemu ale dochází je celkový nárůst objemu vozokilometrů a z toho plynoucí hluk, exhalace, tlak na parkování, tepelný ostrov, nehody, bariéra v krajině atd.
Jasně, takže zprovozněním Blanky k žádnému odlehčení například Veletržní nedošlo. Stejně tak neklesla nehodovost…
Veletržní je v našich podmínkách ojedinělý případ, kdy došlo k redukci jednoho jízdního pruhu. Funguje to skvěle. Ale ulice, kterým měla Blanka pomoci a žádnou formou dopravní redukce neprodělali (Smetanovo nábřeží, magistrála, Malá Strana, Smíchov) jsou dneska na stejných stavech jako před Blankou. Nemluvě o ulicích Blanku napájejících, tam jsou nárůsty o desítky procent.
Ojedinělý? Já vám vyjmenuji ulic, kde došlo k redukci počtu jízdních pruhů. Namátkou Průběžná, V olšinách, Vršovická, Vinohradská, Sokolovská, místy i Švehlova, Opatovská atd. atd. atd.
Jinak ulice slovo, které je ženského rodu. Takže ulice neprodělalY. Je fascinující, kolik lidí, kteří nezvládají ani takové triviality, jako je shoda přísudku s podmětem, se chtějí vyjadřovat k problémům o několik řádů komplikovanějším.
A k čemu je D0 někomu, kdo nemíní přkračovat Vltavu? Aha? Asi jako Karlův most.
To je pravda jen z části – Jižní spojka u Barrandovského mostu (kde D0 už existuje) sice už není zatížena tranzitem mezi D5/D4 a D1, ale stále tudy jezdí mimo jiné tranzit mezi D5/D4 a D10/D11. V tomto ohledu Jižní spojka na D0 stále čeká.
Od otevření D0 a nasledně vypnutí semaforů na Barrandovském mostě je víceméně výjimka že by kolona ráno stála od Vídeňský po barranďák, zatímco dříve to bylo fakticky pravidlo.
Jakákoliv ulice, kde vznikají dlouhé kolony, je dobrý příklad. Ale pro mě za mě si tam dosaď třeba Koněvovu nebo Legerovu.
Diskuze o rodičích, kteří vozí děti autem do škol…
Bude na programu i uvláčení takového zvrhlíka za elektroskútrem?
Přiznávám, že občas taky vezu dítě do školy autem, pokud to má v ranní logistice dva rodiče-dvě děti-dvě školky-dvě pracoviště význam. Polehčující okolností mi budiž, že pak z auta přesednu na vlak a jedu do Prahy vlakem.
Pokud je vás ve voze v 1 čas více, tak to nevychází tak negativně pokud jede vozem sám 1 člověk centrem města.
Takže místo, abych jel svojim autem, zaplatím víc Boltu, ale hlavně, že tam budem 2. Nebo jaká je to obsese tím počítáním pasažérů ve voze?
Možná Vám to bude připadat divné, ale centrem Prahy nikdo, kdo má rozum (většina), nejezdí, protože je to utrpení a radši to vezme MHD, pokud je to možné.
Ve finále tedy omezíme jenom ty, kteří tím autem jet potřebují, ale za to s pocitem, že jsme jim to teda nandali, protože my, strana, víme, co je dobré.
Počítání pasažérů ve voze není žádna obsese, je to využití infrastruktury. 50 lidí jedoucí každý sám autem vytvoří lajnu dlouhou kilometr, na parkování a 300 metrů jejich plechovky zaparkované za sebou. Přitom jedna tramvaj pobere dvojnásobek tohoto počtu. Spolujízda zančně zlepšuje využití (už tak zacpané) infprastruktury.
A co (polo)prázdná tramvaj, autobus, vlak…? Jak ty jsou na tom s ekologií? U aut se vždy argumentuje tím, že v nich většinou sedí jeden člověk, kdežto vozidlo MHD/VHD se automaticky uvažuje jako plné. Velmi často mám možnost pozorovat vlaky na trati Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov. Pokud v něm jeden 1 člověk (kromě strojvedoucícho), je to zázrak. Samozřejmě je na těchto spojích nasazena stará smradlavá 810, na kterou se emisemi žádné moderní auto nemá šanci dostat. A to je jen kapka v moři, takových spojů, ba i linek, je víc. V MHD v libovolném městě taky řada spojů… Číst vice »
Ekologii? Psal jsem o využití infrastruktury. Bavíme se tady o městě a vy sem začnete tahat zarostlou lokálku. Jistě, že ve městě existují velmi málo obsazené spoje, ale je to velmi vzácné, minimálně v pražské MHD. Také jsou na více než 100 % obsazené, můžete si najít statistiky ROPIDu. Fun fact, kloubový SOR je jen 6x těžší než SUV a 8x než auto kategori Š Octavia, u tramvaje 15T to je 19x / 24x více, takže skoroprázdná tramvaj (má 61 míst k sezení) má stejnou mrtvou hmotu jako auto a rozhýbání hmoty je to na co je potřeba pálit energii.… Číst vice »
Pokud nepojedou spoje v okrajových částech dne, tak to znamená že část cestujících se bude nutně muset zařídit jinak. To bude nejčastěji autem. Jenže tihle cestující nemůžou jet jednu cestu VHD a druhou autem. Jinak řečeno tihle cestující by zhoršili dopravní situaci v neokrajových částech dne. Čistě z ekologického hlediska má autobus spotřebu nějakých 30 l / 100 km. U automobilu můžeme počítat s 5 l / 100 km. Průměrná obsazenost automobilu v České republice je 1,3 osoby, jinak řečeno průměrná spotřeba automobilu je 3,85 l / osoba / 100 km. Stejnou spotřebu při přepočtu na osobu má modelový autobus… Číst vice »
Takže pokud je vás ve voze v 1 čas víc, tak se tím vůz zmenší a bude zabírat míň místa, a nebo se stane dokonce ekologičtějším?
Při podělení počtem přepravovaných jednotek ano. Samozřejmě tím podělením nemyslím matematickou operaci, protože to není tak jednoduché, hmotnost dalších přepravovaných jednotek zvýší spotřebu, opotřebení některých částí atd.
No výborně… 🙂