obnoveny

Komplikace pro dostavbu slovenské D1. Soutěž na poslední nerozestavěný úsek se musí opakovat

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Slovenský úřad pro veřejné zakázky upozornil na porušení pravidel tendru.

Slovenská Národná diaľničná spoločnosť (NDS) musí zrušit probíhající tendr na dostavbu posledního dosud nerozestavěného úseku dálnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi. Zrušení soutěže na 13,53 kilometru dlouhý úsek D1 Turany – Hubová nařídil předseda slovenského úřadu pro veřejné zakázky (ÚVO).

Krok ÚVO vrací projekt přibližně o dva roky zpátky. Soutěž se totiž bude muset vypsat znovu. Informovala o tom agentura TASR. Podle expertů vyjde geologicky velmi náročná stavba v přepočtu asi na 37 miliard korun. Už teď je jasné, že půjde o největší investici v historii NDS. Stavět se má sedm let.

ÚVO podle slov svého předsedy Petera Kuboviče v postupu NDS identifikoval porušení pravidel veřejných zakázek. Užší soutěž se dvěma koly byla ve fázi vyhodnocování splnění podmínek účasti. Nabídky se měly předkládat až ve druhé fázi.

„Podstata rozhodnutí spočívá v tom, že NDS stanovila podmínky účasti, konkrétně reference na tunelové stavby. Zároveň ale nastavila problematické pravidlo, které vylučovalo možnost prokázat reference formou subdodávky,“ vysvětlil Kubovič.

Uchazeč musel v rozsahu 60 % prokázat, že má zkušenosti s tunelovými stavbami prostřednictvím vlastních pracovníků. Tento požadavek však NDS nepřenesla do budoucí smlouvy, která měla být výsledkem veřejné zakázky.

„V praxi by tak zakázku mohl realizovat jakýkoli dodavatel formou stoprocentní subdodávky. Takový postup NDS představuje porušení pravidel veřejné soutěže, protože už v první fázi dochází k zužování soutěže a eliminaci potenciálních uchazečů,“ uvedl předseda ÚVO. Pokud veřejný zadavatel takovou podmínku nepromítne do smlouvy, ztrácí její existence opodstatnění.

Slovenský ministr dopravy Jozef Ráž označil rozhodnutí předsedy ÚVO za nesprávné. Jak řekl ve videu na sociálních sítích, rozhodnutí přímo poškozuje zájmy Slovenské republiky. Přiznal, že jej rozhněvalo.

„Rozhodnutí vrací přípravné procesy o dva roky zpět, což tento stát stojí v socioekonomických dopadech, tedy v penězích, více než miliardu eur,“ řekl Ráž s tím, že se okamžitě začalo s přípravou nového tendru.

Rozhodnutí ÚVO bude přezkoumávat soud. Pokud soud potvrdí, že předseda ÚVO rozhodl nesprávně, budou podle Ráže požadovány náhrady škody, která vznikla NDS, ale také potenciálním uchazečům v soutěži.

Jak cituje TASR, Ráž považuje za naprosto nepochopitelné, že úřad loni potvrdil, že podmínky tendru jsou v pořádku, a nyní tvrdí, že jsou nezákonné.

„Žádný zákon se nezměnil, proto je otázkou, proč se změnilo rozhodnutí ÚVO, respektive jeho předsedy. Proč nepočkal na výsledek soudního řízení a místo toho se uspíšil se zrušením tendru,“ dodal Ráž, podle kterého je legitimní si položit otázku, zda rozhodnutí předsedy ÚVO nelze považovat za politicky motivované.

Součástí úseku D1 Turany – Hubová budou dva tunely. Tunel Havran má mít na délku 2,9 kilometru, tunel Korbelka 5,9 kilometru. Postaví se také jedenáct mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky nebo nové středisko správy a údržby.

D1 Turany - Hubová. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

D1 Turany – Hubová.
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Slovenská opozice připomíná, že premiér Robert Fico sliboval hotovou dálnici z Bratislavy do Košic do roku 2010. Plnou zodpovědnost za zrušení tendru připisuje ministru Rážovi.

Slovenská dálnice D1 je ve výstavbě od roku 1972. Loni bylo z celkové plánované délky 512,4 kilometru v provozu 395,9 kilometru. Po dokončení soutěžených a rozestavěných úseků bude ke kompletnímu dobudování dálnice v celé plánované délce potřeba postavit ještě úsek mezi Košicemi a ukrajinskou hranicí.

Tagy D1 Turany - Hubová Národná diaľničná spoločnosť NDS slovensko
12 komentářů