Komplikace při cestách Praha – Berlín. Personál DB opakovaně odmítl převzít vlak Českých drah
Ke zlepšení má dojít nasazením nových souprav ComfortJet.
Posádka Deutsche Bahn odmítla v úterý potřetí během dvou měsíců převzít od Českých drah soupravu, kterou přistavily v rámci mezinárodního spojení Praha – Berlín (Hamburk a Kiel). Cestující pak zůstanou v Děčíně a musejí doufat, že se vejdou do osobního vlaku do Bad Schandau a dál pak do vnitrozemí Německa nebo do dalšího spoje. Situace přitom ukazuje na dlouhodobější problém na této trase.
„Deutsche Bahn aktivovala opatření, kdy mohou čety DB odmítnout převzetí vlaku, pokud je v soupravě o více než jeden vůz méně než je plánované řazení,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. „Je to pro nás přirozeně nepříjemná situace, protože má přímý dopad na naše zákazníky. Navíc v době, kdy usilujeme o jejich návrat do vlaků. Proto se jejich eliminaci intenzivně věnujeme,“ dodal. Komplikace nastává i druhý den po odmítnutí, vlak je pak z Německa zrušen.
K odmítnutí došlo poprvé 19. června, kdy DB nepřevzaly vlak EC 172, který přijel z Maďarska a vozy patřily dopravci MÁV-Start. Důvodem byla nedostatečně účinná klimatizace v celém vlaku a plochy na kolech u dvou vozů. Další dva případy byly už u souprav Českých drah: 5. srpna kvůli nefunkční klimatizaci u dvou vozů a v úterý kvůli závadě na klimatizaci a plochám na kole. „Dle našeho mínění v tomto případě nebyl důvod vozy v Děčíně vyřadit, závada neohrožovala bezpečnost provozu a souprava dle našeho mínění mohla pokračovat na své cestě do Berlína,“ řekl Šťáhlavský k odmítnutí z 5. srpna. V případě problému z tohoto týdne k závadě podle něj došlo až během jízdy.
Nedodržení řazení, přeplněné soupravy
České dráhy se na trase potýkají s výpadky vozů pravidelně, v minulosti musely u nově modernizovaných vozů z produkce Pars nova (nyní Škoda Pars) jezdit do Německa i technici, kteří operativně odstraňovali závady během jízdy.
„Přijali jsme několik opatření, např. zvýšené prohlídky vozů v depu, redislokace vozů atp. Bohužel v současné době při dlouhodobých extrémně vysokých teplotách se s problémy především v oblasti účinnosti a přetížení klimatizací ve vozech, kdy se závada projeví za provozu na vlaku, potýkají i další dopravci a železnice v dalších zemích,“ dodal Štáhlavský,
Nejde přitom o jediný problém: České dráhy dlouhodobě nedodržují slibované řazení vlaku. Například na spoji do Kielu mají být dva vozy první třídy, letos ale v takovém složení vlak prakticky nikdy nejel. Vlaky bývají přeplněné tak, že je Deutsche Bahn někdy nechává zastavit a vysadí část lidí, aby mohl personál procházet uličkou. ČD více vhodných vozů nemají. Nabízí se nasazení nových InterJetů, které jsou schváleny pro provoz v Německu. Podle smlouvy s ministerstvem ale jezdí na lince Praha – Cheb přes Plzeň nebo Ústí nad Labem.
„S partnery z DB jsme trvale v kontaktu a otázku kapacity a kvality vozby na lince Berliner průběžně sledujeme, vyhodnocujeme a přijímáme opatření k eliminaci pproblému,“ říká Šťáhlavský. V budoucnu mají stávající vlaky nahradit soupravy ComfortJet. Jejich výroba běží, jezdit mají od roku 2024.