Komora Rohatec je téměř hotova. První lodě mají proplout do Hodonína v září

Splavněná říčka Radějovka ústí do řeky Moravy. Pramen: Swietelsky stavebníSplavněná říčka Radějovka ústí do řeky Moravy. Pramen: Swietelsky stavební

Za dva roky by měly začít práce i na prodloužení vodní cesty na sever do Kroměříže.

Hodonín se už letos zařadí mezi města, která mohou navštívit vodní turisté plující po Baťově kanálu. Umožní to nová plavební komora Rohatec na jezu Sudoměřice a splavnění říčky Radějovky pod jezem. Nově splavná Radějovka propojí Baťův kanál s řekou Moravou (tedy i Hodonínem), čímž se tato vodní cesta prodlouží o sedm kilometrů na 60 kilometrů.

„Plavební komora Rohatec-Sudoměřice je stavebně téměř dokončena, nyní probíhá osazování technologií, hydraulických systémů a ovládacích prvků. Po jejich dokončení budou na řadě funkční zkoušky a první zaplavení komory by mělo proběhnout začátkem června,“ uvedl šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

První loď by podle něj mohla proplout z Baťova kanálu až do Hodonína ve druhé polovině září. Půjde o ověřovací provoz, pro širokou veřejnost se nový úsek vodní cesty otevře s příchodem příští plavení sezony v květnu 2026.

„V této souvislosti dojde i ke zvýšení kapacity stávajících přístavišť ve zdrži jezu Hodonín. Tuto stavbu letos plánujeme zahájit,“ doplnil Fojtů. Hodonín by se navíc měl v budoucnu dočkat i velkého rekreačního přístavu pro zhruba 80 plavidel.

Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě a zároveň první novou komorou od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Komora vzniká na Sudoměřickém jezu u slovenského přístavu Skalica, součástí akce je kompletní přestavba jezu. Celá stavba vyjde na 340 milionů.

Podle ministra dopravy Martina Kupky napojením Hodonína budování vodní cesty, která kombinuje umělý kanál s řekou Moravou, nekončí. Další rozšíření se chystá na severním konci.

„Na řadě je Kroměříž, historická perla Moravy. Za dva roky chceme začít práce na nové plavební komoře u jezu Bělov, která splavnost Baťova kanálu prodlouží až do Kroměříže. Pokud vše půjde dobře, stavbu přístaviště v Kroměříži zahájíme ještě letos a napřesrok pak v Kvasicích,“ řekl Kupka.

Napojením Kroměříže přes nové zdymadlo Bělov by se vodní cesta prodloužila o dalších 12 kilometrů.

Splavněná říčka Radějovka ústí do řeky Moravy. Pramen: Swietelsky stavebníPlavební komora Rohatec. Pramen: Swietelsky stavebníPlavební komora Rohatec. Pramen: Swietelsky stavebníStěna plavební komory Rohatec. Pramen: Swietelsky stavebníStavba plavební komory Rohatec (prosinec 2024). Pramen: ŘVCUpravená Radějovka s novým hospodářským mostem. Pramen: ŘVCJez Sudoměřice v původním stavu (listopad 2023). Pramen: ŘVC ČRBaťův kanál, plavební komora Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘVCBaťův kanál, plavební komora Rohatec, vizualizace. Pramen: ŘVC

 

Tagy Baťův kanál Hodonín plavební komora Rohatec rekreační plavba ŘVC
5 komentářů