Komínek: ČD byly o stokorunu na kilometr dražší než RegioJet. Chystáme další tendr
Ústecký kraj připravuje další poptávkové řízení na dopravce na tratě, kde objednává regionální vlaky. Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM) v
Ústecký kraj připravuje další poptávkové řízení na dopravce na tratě, kde objednává regionální vlaky. Náměstek hejtmana Jaroslav Komínek (KSČM) v rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětluje, proč zakázku nezískají České dráhy a proč dopravce nemusí mít od prosince 2019 nové vlaky.
Jak jste dospěli k myšlence vypsat poptávkové řízení na železničního dopravce?
Příští rok nám končí smlouva s Českými drahami a museli jsme to řešit. Měli jsme původně v plánu mít úplně vlastní vlaky a vysoutěžit jen provozovatele, tento plán ale nakonec neprošel. Rozhodli jsme se, že hlavní část výkonů zůstane zatím u Českých drah a zbytek zkusíme soutěžit. Administrativně jednodušší než poptávkové řízení podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících je přímé zadání s předchozím průzkumem trhu, pro které jsme se rozhodli. Zaměřili jsme se v prvním souboru na méně vytížené tratě, avšak elektrifikované, celkem budou čtyři balíčky podobných soutěží.
Jaké budou další?
Pro motorové vlaky, celkem ve třech různých oblastech, jde o soubory tratí, které na sebe logicky navazují buď geograficky, nebo velikostí a typem vozidla, nebo oběhově. První soutěž vypustíme během několika týdnů, další připravujeme. Půjde hlavně o linky U11 a L2, tedy tratě Česká Lípa – Lovosice – Postoloprty a Děčín – Liberec.
Jaký bude teď postup s RegioJetem?
Na radě jsme schválili záměr uzavřít s nimi smlouvu, ten jsme vyvěsili na úřední desku. Teď budou probíhat jednání, kdy budeme chtít od RegioJetu právní a technické záruky, že skutečně dodrží a že stihnou realizovat to, co nabídli. Také bude potřeba dojednat, jaké z jimi nabídnutých vozidel je pro kraj v konečném důsledku výhodnější.
Když to RegioJet nesplní, co bude dál?
Tak by to znamenalo nedohodu na uzavření smlouvy a museli bychom jednat s někým dalším.
Je reálné, aby RegioJet získal nové vlaky do prosince příštího roku, kdy má smlouva začít platit?
Chtěli jsme v soutěži nové vlaky, nebo renovované vlaky (nové čalounění, lakování atd.), ale ne hned od začátku smlouvy. Dva roky mohou jezdit se staršími dieselovými soupravami, pak bude podmínka elektrických vlaků s klimatizací, které budou nízkopodlažní a plně odpovídat našim požadavkům. Víme, jak dlouhé jsou termíny na dodání vlaků. Někteří dopravci v některých nabídkách však nabídli, že stihnou nový vlak v cílové kvalitě již v prosinci 2019.
Když jste soutěžili provoz autobusů, vyhrála velkou část zakázek společnost Busline s nejnižší cenou. Teď hrozí, že její autobusy ani dál nebudou jezdit. Nebojíte se, že podobný vývoj může nastat i u vlaků?
Busline byl jeden ze čtyř dopravců, všechny soutěže byly na cenu a u jiných dopravců problém není. Nic jiného, než soutěžit na cenu a splnění námi zadaných podmínek nám nezbylo. Těžko bych mohl vysvětlit, že zadáváme výkony Českým drahám, když nabídly o stokorunu vyšší cenu než RegioJet. Sice jde o přímé zadání, ale musíme se chovat jako řádný hospodář a spolehlivost nám musí hlídat dobře připravená smlouva s dostatkem záruk.
Jak to bude s tarifem? Už teď se ozývá kritika, že si lidé budou muset kupovat více jízdenek…
Bude platit náš krajský tarif DÚK, cestujícím bude jedno, s jakým dopravcem pojedou. Platí to o cestování v rámci kraje. Kdo chce jet rychlíkem z České Třebové do Ústí nad Labem, koupí si jízdenku jízdenku Českých drah. Nevím, proč se z toho dělá taková věda.