Komentář obrazem: Orchidej na záchodě kvalitu nevyřeší. Jak vypadají státem objednávané rychlíky RegioJetu
Jak aktuálně vypadá rychlíková vozba RegioJetu na linkách R8 a R23 s komentářem Aleše Petrovského.
Spolupracovník redakce a odborník na služby v dopravě Aleš Petrovský, který sám sebe označuje psem na kvalitu cestování, zhodnotil pro Zdopravy.cz státem financované rychlíkové spoje soukromého dopravce RegioJet.
Bohužel (resp. vzhledem ke zjištěním bohudík) se pravidelně na trasách obou rychlíkových linek provozovaných RegioJetem nevyskytuji, a tak jsem nikdy neměl o nasazovaných vozech tak moc velký přehled jako u mé domovské linky R16.
Nicméně jsem vnímal, posledních pár let, že kvalita jde dolů i na komerčních linkách žlutého dopravce, a navíc v době sociálních sítí se dozvíte spoustu věcí i z druhého konce republiky prakticky ihned. Takže jsem se ještě v únoru vyrazil povozit jak na linku R23 z Kolína do Ústí, tak na linku R8 z Brna do Bohumína. A nestačil jsem se divit.
Ty kritické a negativní hlasy cestujících úplně nelhaly. Pořídil jsem samozřejmě spoustu fotek a přemýšlel, jak celé téma uchopit, aby to nebylo pouze ve stylu „tradá, zde chybí mýdlo a tady jsou drobky“, protože to se občas povede každému. V jednu chvíli jsem dokonce přemýšlel, že se do tak kontroverzního tématu pouštět nakonec vůbec nebudu.
Počkal jsem pár měsíců do května, říkal jsem si, že měl třeba Regiojet nějaké starosti s novým depem, a pak jsem nakoukl na obě linky znovu, zdali se situace na linkách nezměnila a… Ne, nezměnila. I tak jsem se rozhodl, že převážnou většinu názorů nechám na vás, čtenářích.
27 zkontrolovaných rychlíků nestačí
Než vám ale ukážu obrázky, tak si k této problematice neodpustím svůj komentář. Nejsem ten, který by měl hlídat na rychlících RegioJetu kvalitu, od toho by zde mělo být ministerstvo dopravy. A tak jsem se zeptal ministerstva, kolik že to vlastně provedlo za minulý rok kontrol.
Za období jízdního řádu 2022/2023 (tj. od 11. 12. 2022 do 9. 12. 2023) bylo provedeno 14 kontrol na lince R8 a 13 kontrol na lince R23. Za rok tak pracovníci ministerstva zkontrolovali 27 rychlíků RegioJetu. Pro úplnost doplním, že od 10. 12. 2023 do 30. 3. 2024 bylo provedeno šest kontrol na lince R8 a jedna kontrola na lince R23.
Paradoxně tento odstavec nepíši, abych kritizoval ministerstvo dopravy, ale proto, abychom pochopili, co je prapůvodcem nedodržování kvality a smluvních požadavků.
Při takovém množství kontrol kvality to totiž svádí na nějaké dodržování pravidel kašlat a udělená pokuta za nedodržení standardů kvality je tak vlastně ve výši běžných provozních nákladů. Nezajímá vás pak, že máte nefunkční řazení, nemáte vozy vybavené takovými vychytávkami, jako jsou zásuvky, vizuální informační systém či stranově selektivní otevírání dveří.
Nevadí vám, že cestující vozíte na tvrdých prosezených sedačkách s omšelým potahem, že jsou vozy uvnitř omlácené, počmárané či z venku vypadající, jako by projely uhelnými doly na Ostravsku v dobách jejich největšího rozmachu. A pokud vás ani nežene k dodržování kvality snaha poskytovat zákazníkovi super službu (a přiznejme si, že u RegioJetu už ta snaha nějak vyčpěla), tak to dopadá přesně jako teď na linkách R8 a R23.
Instantní návod na vozy pro ministerské rychlíky
Přivezou se vozy z Německa, hodí se do žluté (ale někdy taky ne hned), nalepí se pár českých samolepek, nechá se tam pár německých, přilepí se váza na orchidej a držák na ubrousky a šup do provozu. Na rychlíky placené ministerstvem to přece stačí.
Vůz, který jsme používali jako druhou třídu přeznačíme zpátky na jedničku (někdy jen cedulemi) a je vyhráno. Jindy vezeme jako první a druhou třídu téměř identické vozy. Komplexní přestavba lehátkových vozů, která měla spočívat v přestavbě kupé, skončila u toho, že se vyházely z kupé lehátka, dalo se do něj šest nových sedaček od Borcadu, koberec a police na zavazadla. Zbytek vybavení zůstal na svých místech, včetně například zrcadel nebo lampičky z původního lehátkového uspořádání.
No a pokud máte „štěstí“, tak pojedete v kmenové soupravě vozem, který sice vypadá označený stejně jako bývalé lehátko s novými sedačkami od Borcadu, ale uvnitř jsou na sezení pořád složená lehátka. A světe div se, vůz je i v seznamu kmenových vozidel jak pro linku R8, tak pro linku R23, který dopravce předkládá ministerstvu. Takže je vlastně jeho nasazování v pořádku.
Celkově jsou poskytované dokumenty pro ministerstvo dopravy zajímavé. Podíváme-li se na řazení například linky R23, tak to ve všech případech zní takto:
Bmz (2 třída, 72 míst) + Bmz (2. třída, 52 míst) + Bpmz (1. třída, 51 míst)
Když pomineme fakt, že jako druhá třída zde jezdí omšelé velkoprostorové vozy po německých drahách, tak se je často ani nedaří nasazovat správně. Při mé poslední cestě jely dva vozy s polovinou pro kola (2 x 52 míst), případně zde byl nasazen bývalý vůz první třídy s červenými sedačkami (který netopil) a tak dále.
Co by nás ale mělo praštit do oka je řazení vozu „Bpmz“ jako vozu první třídy. Jedná se o známý velkoprostorový vůz, který jste mohli potkávat na komerčních linkách jako třídu „Relax“ (2. třída) s netradičním uspořádáním interiéru. U Regiojetu nese interní označení Bm200 a ejhle, při poslední cestě už měl na bočnici označení ABmpz, což značí vůz první a druhé třídy.
Co si pod tím máme představit a jaké jsou záměry Regiojetu s vozem? Těžko říct. Jako první třídu můžete potkat na rychlíkových linkách i vůz s označením Avmz (interní Am520), což by značilo vůz první třídy, ale na bočnici jsou velké stříbrné dvojky, značící, že se jedná o vůz druhé třídy. No, a tak na místo směrových cedulí dáme radši velkou A3 s nápisem „1. třída“. Kocourkov je dokonán.
Konzistence je cestou k úspěchu a ke kvalitní službě
Zajímavou investigativou by bylo jezdit týden v kuse na obou těchto linkách a sepisovat přesně řazení vlaků a nenechat se oklamat, co všechno za vůz může jet třeba právě pod označením Bmz.
Může to být kupé se šesti sedačkami přestavené z lehátka? Ano. Může to být původní klasické „Bmz“ jak ho všichni drážně vzdělaní znají? Ano. Může to být velkoprostorový vůz se středovou uličkou? U RegioJetu ano. Může to být velkoprostorový vůz se středovou uličkou a polovinou vozu určenou pro přepravu kol? Také ano. A může to být nepředělaný lůžkový vůz? Samozřejmě.
Ale ve vší úctě toto musejí dělat orgány, které se starají o naše společné finance. Finance, jimiž se platí za provoz vlaků těchto dvou linek. A tyto zodpověděné osoby nikdy neměly připustit, aby tyto dvě rychlíkové linky došly do stavu, v jakém jsou.
Cestující nemají příliš rádi překvapení. A teď nemluvím o těch, která si nedávno mohli odnést domů z nočních vlaků. Cestující mají rádi konzistentní službu. Stejný vůz první třídy každý den, stejné vozy druhé třídy pro každodenní dojíždění. Se stejnými službami.
A ano, jako posily pří výkyvu poptávky slušné, byť třeba starší vozy. A klidně ať se jedná o ojeté vozy z Německa, ale hloubkově vyčištěné, s čistými nebo renovovanými stěnami, s novými sedačkami případně s repasovanými původními, které budou opravené, nově potažené a neprosezené. Na toaletách budou nová prkénka, ne prasklá a odrbaná. Bude všude doplněn audiovizuální informační systém, jednotlivá místa s místenkami budou řádně označována ideálně pomocí displeje a tak dále.
Při troše snahy by z velkoprostorů pořízených v Německu, mohly být velmi slušné vozy, které by zde udělaly službu. Ale dokud se dopravce o interiér bude starat tak, že potkám v únoru vůz s grafitti na představcích na lince R23, a pak stejný vůz v květnu na lince R8 v nezměněném stavu, tak si vedení RegioJetu musí uvědomit, že tudy cesta nevede.
Ta jedna přichcíplá orchidej na záchodě prostě tyto průšvihy nevyřeší. Jednou provždy nevyřeší!
Fotogalerie (počet snímků redakčně značně snížen):