Letecké společnosti Letectví Názory

Komentář k záchraně Smartwings: Ztraceno v překladu, co (ne)vyčítat Babišovi a vrtěti výsledovkou

Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Odstavená letadla společnosti Smartwings v Praze. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Lednová přímluva Andreje Babiše u prezidenta společnosti Boeing minulý týden vyvolala mediální přestřelku mezi CNN Prima News, společností Smartwings a. s. a českým premiérem. Premiér byl televizí vyplísněn za lobbying ve prospěch soukromé společnosti, z dopisu byla vypíchnuta ztráta 80 mil. USD (cca 2 mld. Kč) a společnost Smartwings kontrovala zveřejněním účetního zisku 134 mil. Kč za rok 2019. Do neděle tedy dostatek materiálu pro premiéra Babiše a jeho pravidelník Čau lidi (odkaz na YouTube od času 12:59).

Pojďme si rozebrat tři základní prvky této přestřelky: prvek jazykozpytný, prvek politicko-ekonomický a prvek účetně-finanční.

Není ztráta jako ztráta. A prodlužují se kalhoty, ne úvěry

Formulace „utrpět ztrátu“ může být dvojznačná jak v českém, tak anglickém jazyce („to suffer a loss“). Záporný hospodářský výsledek za určité účetní období, to je česky ztráta a anglicky loss. Oproti tomu: „ztráty“ z konkrétní události, jakou bylo uzemnění Boeingů MAX, jsou spíš lidový termín pro vyčíslenou ztrátu, přesněji řečeno škodu („damage“), za kterou se společnost domáhá náhrady škod (the company is seeking damages). 

Částka 80 mil. USD (cca 2 mld. Kč) v dopise premiéra Babiše prezidentovi Boeingu je tedy jednoznačně škodou vzniklou z uzemnění „MAXů“, nikoli hospodářským výsledkem (tedy ztrátou) Smartwings za rok 2019. Záměna těchto dvou významů nemohla skončit jinak než dalším tiskovým prohlášením společnosti Smartwings začínajícím „Společnost Smartwings se důrazně ohrazuje,“ tentokrát proti informaci televize CNN Prima News.

Obrat „utrpět ztrátu“ byl pravděpodobně použit již v českém originále dopisu (a byl před Babišovým podpisem přeložen ve Strakovce jako „suffer a loss“), takže nelze vinit překladatele CNN Prima News za zpětný překlad do češtiny opět formulací „utrpět ztrátu“. 

Kde by vylepšení překladu jistě bylo namístě, je poslední věta téhož odstavce: „…banky kvůli riziku už nechtějí půjčky prodlužovat“. Anglický obrat „to extend a loan“ totiž neznamená prodloužit půjčku, ale poskytnout půjčku (v tomto kontextu ještě lépe úvěr). Neochota bank nadále úvěrovat společnost Smartwings již v lednu 2020 je jedním z kamínků do mozaiky při posuzování finančního zdraví společnosti před „covidem“. Z dnešního pohledu je to pravděpodobně nejdůležitější věta z celého premiérova dopisu šéfovi Boeingu. V podání CNN Prima News však zůstala tak trochu „Lost in translation“.

Kdo chce Babiše bíti, nechť jinou hůl si najde

Teď k hlavnímu sdělení dopisu – přímluvě u Boeingu – a výčitce, že se premiér Babiš přimlouvá za soukromou českou společnost. Pokud by o podobnou přímluvu požádaly aerolinky z Norska, Polska, Rumunska, Kanady nebo Austrálie, které též mají problémy s uzemněnými MAXy, nemějme nejmenších pochyb, že by se čelní představitelé těchto zemí u Boeingu za svoje letecké dopravce také přimluvili. Možné je i to, že takové přímluvy už proběhly, možná byly dokonce důraznější, jen o nich česká veřejnost není informována. 

Ke kritice premiéra Babiše a jeho vlády jistě existuje řada reálných důvodů, přímluva za českou aerolinku u amerického výrobce letadel k nim však nepatří.

Výsledovka za 2019 v plusu. A jak na tom byly další ukazatele?

Výsledkem mediální přestřelky minulého týdne tedy bylo zveřejnění účetního zisku Smartwings a. s. za rok 2019 ve výši 134 mil. Kč. To je první a chvályhodný krok. Ponechme teď stranou, že hospodářský výsledek (zisk/ztráta) mohou ovlivňovat i jiné operace než běžné hospodaření společnosti (jako např. metodika odpisů, přecenění majetku, tvorba nebo naopak rozpuštění rezerv, kurzové rozdíly, transfer pricing a mnoho dalších faktorů) a berme jako fakt, že společnost v roce 2019 vytvořila zisk. Ziskovost je však jen jedním z celé řady ukazatelů finančního zdraví každé společnosti. Mezi další patří cash flow, likvidita a především zadluženost společnosti (včetně mimorozvahových závazků) a varovnou informací pak je objem závazků po splatnosti (pokud takové před „covidem“ byly). 

K posouzení zdraví společnosti před „covidem“ může přispět i skutečnost uvedená v lednovém dopisu premiéra, že v situaci minimálních rezerv hotovosti a silné závislosti na úvěrech (heavy dependence on loans) již banky odmítají společnost nadále úvěrovat (…which the banks are not willing to extend any further) z důvodu souvisejících rizik. Přesnější informace bude možné vyčíst z účetní závěrky Smartwings Group za rok 2019, která dosud nebyla zveřejněna ve Sbírce listin ani jinde. Její zveřejnění v brzké době autor tohoto textu neočekává. Pouze vyjadřuje víru, že při posuzování finančního zdraví firem před vypuknutím koronavirové krize bude EGAP pracovat s úplnou závěrkou a zprávou auditora za rok 2019 u všech společností ze sektoru dopravy žádajících o záruky za úvěry v rámci programu Covid Plus.

Michal Požár

***

Autor byl v letech 2014-2018 členem dozorčí rady Českého aeroholdingu a. s. a současně v letech 2015-2016 členem dozorčí rady Českých aerolinií a. s. 

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
B.J

ČSA se tunelovalo a tuneluje dodnes pane Sůro :-). A pokud to nevíte, manažeři kteří si na něm udělali „číslo“ nikdy neměli co dělat s leteckým provozem. Byli dosazeni politickými stranami, rozprodali a zmizeli. Posledním kdo rozuměl problematice, byl tvrdý, ale znal, byl Jakubše. Ostatní po nás potopa. Nepřeji vám nic zlého, jen si potřete své novinářské oči a možná zjistíte, že v tomto oboru jsou vaše komentáře liché a vzdálené objektivnosti. Komu nahráváte se ptát nebudu. Stačí zdravý rozum.

Jan Sůra

A četl jste, kdo je autorem?

Milan

Mam názor ,ze se nemělo , prodávat, Cargo, Catering, rozstepovat ČSA … S tím se neda nic dělat ? Já mam svůj názor , ze by to mělo vše jit pod letiste , utíkají státu peníze do zahradnici. To nikoho nezajímá ?

Vlastimil

Nejsem fandou Smartwings ani Babiše, ale s tímhle názorem souhlasím: V rozhovoru pro Seznam Roman Lesný, bývalý klíčový spolupracovník ministra dopravy Karla Havlíčka: „Největší zklamání? Ze státní pomoci koncernu Smartwings se vyklubala široce diskutovaná kauza. Nebylo zásadní chybou, že vláda řešila záchranu jednoho podniku a teprve později pochopila, že to takto selektivně dělat nelze? Proč nebyl záruční program COVID Plus od počátku otevřený pro všechny firmy z oblasti dopravy a cestovního ruchu a proč ta změna přišla až dodatečně? Já nedokážu říct, proč to tam v tom programu nebylo. My jsme se to snažili zjistit a nedohledali jsme, kdo a… Číst vice »

Filip

Z článku na Hospodářských novinách: Ve Smartwings panovala podle místopředsedy Odborové organizace zaměstnanců Smartwings Petra Ježka zoufalá atmosféra už před koronavirovou krizí. „Smartwings má přístup k zaměstnancům téměř jako k otrokům. Nastupující stevardky loni braly nástupní plat 15 tisíc korun, plus příplatky za každou hodinu ve vzduchu a každé přistání,“ říká Ježek. Podle něj tak v praxi palubním průvodčím přišlo na účet za 22 až 24 dní v práci 18 tisíc korun. „Stevardi si pak hledají brigádu, třeba přes noc v baru. Ráno pak přišli úplně nepoužitelní. Jako vedoucí kabiny jsem je pak měl v posádce a nemohl se na… Číst vice »

Pepa

Škoda že pan Ježek zapomíná na další příplatky které se vyplácely jako třeba diety. Přítelkyně běžně nosila domů 40 tisíc.

beija

Díky za zajímavý článek.

B.

Smartwings dluží kam se podíváš. Zničili ČSA a sají z nich dál. Dodnes není uzavřen případ letu na jeden motor přes půl Evropy. Co naděláš když je všechno provázané v politice. Celá tradice a renomé Českých aerolinií na kolenou. Začalo to ČSSD a následně krizovými manažery, kteří odcházeli se stamilionovými bonusy. Osekávat a prodávat. Mrkněte na to kolik si odnesl ten poslední aby si koupil vrtulník a měl na investici do vodních elektráren. Masajové berou krev z krav tím, že jim napíchnout šípem krk, ale jen pro svou potřebu. V případě ČSA tu dojnou krávu naši politici nechali v kómatu.… Číst vice »

Roman

Jak za úpadek CSA pod taktovkou státního vedení může SW??

B.J

Jednoduše. Co vydělají ČSA to jde šikovně na druhou stranu. Kdo myslíš, že např. létá pravidelnou dopravu pod značkou ČSA :-)? Za korunu se levně dostat k právům na pravidelnou dopravu. To není špatný kauf. A to je jen špička ledovce. Čas ukáže jaké je ve skutečnosti hospodaření SW a nezachrání to ani lži v tisku.

B.J

Romane, všichni z ČSA by dali život zato, aby prosperovaly obě firmy a přežily tohle smutné období. Dát dohromady know-how, zkvalitnit servis a pozvednout tradici létání v ČR na to by všichni slyšeli i za minimum platu. Chce to jen fér jednání a na tom by měl být postaven byznys. Posádky za to nemůžou.

beija

Ještě by to chtělo dodržování bezpečnostních předpisů.

RHood

Jakého rozvoje se dožilo ČSA po plném ovládnutí ze strany TVS/QS ? Prosím 3 pozitivní aktivity, které se projevily v zlepšení produktu.

R.A.

a.) No tak hlavně byla zachována činnost firmy CSA. Bohuzel nedokazal efektivne hospodarit od tolik vzpominaneho nastupu Tvrdika. Spojeni s Korean Air nesplnilo ocekavani. Aeroholding si s nimi moc nevedel rady, jako vystrel typu Holidays jest dukazem. b.) Nebyt koronaviru, doslo by k vymene turbovrtulovych ATR za A220, coz by byl urcite kvalitativni posun. A naplnili by se stare ambice, ktere byly uz kdysi davno … (prechod na nove regionalni stroje), ale nikdy k tomu nedoslo a ted k tomu asi taky nedojde – nevim pod kym by byly Airbusy LR c.) treti duvod nevim, ale myslim ze a.) vyda,… Číst vice »

RHood

Prosím vás, bod a.), přejděte si výroční zprávy ČSA za poslední 4 roky. A to není zásluha QS/TVS. KE, tak tato společnost splnila to, co se od této společnosti očekávalo. Holidays, k tomu by vám asi napsal kanafasik, ale když se objevila tato spol. na světě, tak ti dva pánové v TVS skřípali zuby a drápali nehty a lozili po stropě. Bod b.) došlo by k výměně ATR za A220 při skoro úplné eliminaci A319, tak to je vážně rozvoj. A A321, prosím vás, viď by sloužily jenom pro charter lety, a to dobře všichni víme. Mimo bod b.) jste… Číst vice »

Roman

No jak říkáte. Čtyři roky zpětně. Není bez zajímavosti že právě v té době tam získal SW významnější vliv který vyústil v zisk majoritního podílu.
Ale jo klidně si myslete že to zvládly ČSA sami když to předtím nedokázali ani se státními miliardami v zádech.

beija

A pánové také kvůli HCA vymýšleli žaloby na stát. Třeba teď někdo dá dohromady také žalobu na stát, pokud SW nebude transparentní..

R.A.

hmm, tak vlastne nejzajimavejsiho z toho byl fen fakt o Masajich. Co pak delaji s tou krvi?

B.J

Ta krev šla do podpory politických stran. A nikdo se k tomu nechce znát. Mrkni na to, kdo ovládá bývalé ČSA Cargo. Mrkni na to, kdo zajišťoval ČSA handling a mrkni na B-aircraft jak jsou propojené nitky k těm co z toho všeho prosperovali. Každý investigativní novinář by po tom skočil. Ale ne u nás :-))). Sebelepší projekt nemá šanci aby se nenechal vytunelovat.

Jan Sůra

skočit po tom můžete vy, co vám brání?

Roman

Hezké ale stále nevím jak souvisí státní hospodaření CSA se SW? Cargo CSA prodal stát ne SW. Kdo prodal CSA handling Aeroholdingu? Stát ne SW. Kdo vyčlenil letadla do nové společnosti patřící pod Aeroholding? Stát ne SW.
Vydělané peníze ČSA jdou z větší části na umoření závazků z minula. A pres to byla plánována výměna letového parku za nová letadla. Ja chápu ze lidem z ČSA se nemusí líbit že se poměry mění, ale měli by si také uvědomit ze casy státní hojnosti kdy to dotoval daňový poplatník jsou pryč.

tom

Vubec nejsem příznivcem SW a nejsem pro státní pomoc. Prasečunu s 1 motorovým letem jsem kolikrát komentoval a dokud se od ní firma nedistancuje tak za mě hodně špatný..Ale pozor na tvrzení že všude dluží, pokud si to jen myslíš tak to může být žalovatelné.

Axel

Myslím, že chybí to hlavní – dosud nikdo z ministrů nevysvětlil co má být výsledkem státní podpory pro Smartwings Jaký efekt to přinese nám daňovým poplatníkům?

A na tuto otázku nejde odpovědět bez toho zjištění v jaké podobě jsou Smartwings dlouhodobě životaschopné.

Možná že důvodem tohoto chaosu Ministerstva dopravy je personální fluktuace – viz nynější odchod pana Lesného.

Škoda, že redakci ZDoprava.cz se nepovedlo získat jeho podrobnější názor (rozhovor na seznamzpravy.cz klouže po povrchu, byť možná na některé otázky by pan Lesný nemohl odpovědět kvůli povinnosti mlčenlivosti).

Marek

Tak ted uz je ta vyse podpory na bankovnich institucich, ktere si zajiste overi realny stav hospodareni. A podle toho stanovi vysi financni castky kterou jim poskytnou

RHood

Nebo také neposkytnou. Toto není půjčka na 1 Mio. A jak je mi známo, tak tento case z důvodu požadované výše úvěru budou posuzovat banky, a to určitě v mateřských centrálách, tedy ne v ČR.
A ještě k vyjádření pana Lesného v rozhovoru pro seznamzpravy.cz (Překvapilo vás, jak silný odpor se zvedl proti pomoci Smartwings?
Nezastírám, že překvapilo. Moje prvotní představa byla taková, že se národ za své aerolinie postaví a naopak bude tlačit, aby jim bylo pomoženo.)
Pane Lesný, co je na SWG našeho, myslím tím našeho státu, nás občanů ? Nic, nic, nic.

R.A.

Co je SW našeho … no jestli jste ke všem argumentum hluchý a slepí po tech týdnech, co se to tu řeší …. tak vás asi nepřesvědčí nic

Ale třeba mi vysvětlíte, co ke našeho v případě soukromých lesů aby dostali 2,5mld na boj s kůrovcem ..

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/soukromi-majitele-lesu-dostanou-letos-kvuli-puldruhe-miliard/r~638b374eb2c511e9b6a9ac1f6b220ee8/

RHood

Nejsem hluchý a slepý milý R.A.F. a nejsem součástí stáda ovcí a člověk, který si dá sr.t na hlavu. Vy soukromím vlastníkům lesů platíte za kyslík produkovaný stromy v jejích lesích, platíte za to, že se někdy určitě procházíte v jejích lesích, platíte za to, že tam možná zdarma sbíráte lesné plody. A ještě jednou, nejsme slepá ovce.

R.A.

Soukromi vlastnici maji 19% celkove plochy lesu v CR, tak bych to s tou vdecnosti za kyslik neprehanel….

treba chodim vyhradne po Narodnich parcich:)

Jinak nechci se opakovat, v kostce bych ti odpovedel stejne jako jako Axel, tak si to kdyztak precti o prispevek nize.

RHood

Nezlobte se, ale plést si dotační program, který funguje na úplně jiných principech (zaplatíš a když prokážeš, že jsi splnil podmínky dotačního programu, tak ti bude proplaceno) se státní zárukou a to bez jakýchkoliv podmínek ? To nemyslíte vážně. A jenom k níže uvedenému, kdy uvádíte jméno jednoho člena šlechtického rodu Kinských (český šlechtický rod pocházející z počátku 13. století) a porovnáváte tuto osobu s panem doktorem Šimáněm a nebo s Ing. Vikem, tak to je fakt porovnání. Se podívejte na filantropickou činnost tohoto rodu. Co udělali víše uvedení pánové v oblasti filantropie, mimo sponzoring golfu, fotbalu a tenisu.

R.A.

Takze kdyby vznikl dotacni program pro dopravce z nehoz by mohl Smartwings cerpat pri splneni podminek primo penize na drevo, tak by to bylo v poradku

Hadam, ze by to vporadku nebylo protoze holt mate radsi stromy nez letadla. Ja Vám to neberu jen trochu objektivni a vice empaticky pohled by Vam urcite neskodil.

No Kinsky je mi popravde uplne volny vybral jsem ho jako nekoho, kdo se uboze ztarpnuje zebranim u statu, kdyz by urcite mohl zaplatit sam zachranu lesu, kdyz proda nejake sidlo ve Francii, tak proc mu pomahat s jeho podnikanim

RHood

Vy srovnáváte dotační program s garancí. Rozhodně dotační program je podmíněn splněním podmínek a v mnoha případech se jedná o dotační programy z peněz EU, takže jsou pod drobnohledem jiných institucí. Objektivita ? Jaká je míra objektivity ve vyjádřeních managementu/vlastníků SWG ? O tom nás přesvědčují poslední 3 měsíce. Empatie ? Jak empatická je SWG vůči klientům, tak třeba pracovníci kontaktního centra nebo CRM ? Kinští ? Jenomže oni byli do té Francie vyhnáni a nejenom tam a 50 let, takový jakých se vy zastáváte lumpačili, zneužívali a drancovali jejích majetek a takto způsobená škoda jim nikdy nebude navrácena. Se… Číst vice »

R.A.

Ten Kinsky je mi opravdu volny. Jen jsem si chtel rypnout. Jak vidim tak lesy a Kinsky to je tvoje… neni moc prijemny poslouchat to ryti do nich, vid. Ja jen, aby jsi mel predstavu , jaky mam pocity, kdyz ctu ten hnuj tady cely tydny.

RHood

Nemusíte číst, nikdo vás nenutí.

Filip

Každý má volbu u jaké společnosti chce pracovat. Ty sis vybral Smartwings, tak si užívej popularitu, kterou si ta společnost za 22 let své existence vybudovala. Čím to asi bude, že jste cestující veřejnosti tak odporní, že raději hlasují pro váš zánik?

Axel

Když nebudou vysázeny/obnoveny lesy (, které patří někomu jinému než mě), tak např. mě vyschne studna.

To je stejné, jako když stojí domy-řadovky … a u mého souseda začne hořet. Půjčím sousedovi kýble, žebřík aby mohl hasit… popř. i já budu nosit vodu?

R.A.

No vidis, kdyz jde o tvoji studnu tak to chapes velmi rychle:) Ja bych ale mohl argumentovat uplne stejne jako spousta lidi v tehle diskuzi 1.) Proc si soukromi vlastnici lesu nepomuzou sami, muzou si pujcit u banky, muzou zastavit svuj majetek ci jine podniky pokud nejake vlastni …. kdyz to stejne nepomuze, no tak co … muzou to dat prepsat statu, ci proste se pocka az to koupi nekdo jiny a vysadi nove stromy a za par desitek let bude vse ok, jinak drevo muzeme vozit ze Severu, ze sibire to je prece uplne putna 2.) Jako, kde jsou… Číst vice »

Axel

Pro R.A. Já nevidím žádnou škodu pro sebe, pro svoji rodinu, pro naši vlast, pokud při oddlužení Smartwings (insolvenční reorganizací) si budou muset utáhnout opasky věřiteléfirmy Smartwings – např. půjčovny letadel z Irska nebo od české firmy tuším jménem UG Jet Chápete ten rozdíl? Že většina toho současného cirkusu se vůbec netýká živobytí zaměstnanců Smartwings, ale jde primárně o velké peníze do zahraničí? Proto já ze svých daních bych chtěl přispět těm firmám, kterým bude stačit malá dotace, aby se udrželi nad vodou. Jsem silně skeptický, že Smartwings bez oddlužení přežije (řekněmě v podobě zmenšené na poloviny před-čínsko-virového stavu). Tj.… Číst vice »

R.A.

Chápete ten rozdíl? Že většina toho současného cirkusu se vůbec netýká živobytí zaměstnanců Smartwings, ale jde primárně o velké peníze do zahraničí?

Napsat to 3 dny od schůzky smartwings kde se propuštělo tuším 30 pilotů a po tom co personal CSA zůstane na 30% očekává se propusteni 100 pilotů 125 stevardek …. nemám co dodat

Axel

???
IMHO – bez oddlužení Smartwings a to zejména o dluhy od půjčoven letadel – tak ani 2 miliardy Kč ze kapes daňových poplatníků nezajistí práci těch cca ?1500? zaměstnancům ve Smartwings.

František

Kladu si otázku, zdali má cenu zachraňovat toto bratrstvo kočičí pracky pro tento stát, když okolo nás je spousta daleko levnější nabídky. Po jedné koupacké sezoně po nich nikdo ani nevzdychne.

Petr Noworyta

Presne tak. Okamzita nahrada za Smartwings jiz klepe na dvere a je jen otazkou radove par mesicu nez je Ryanair (Buzz) zcela nahradi. A kvalita pujde jednoznacne nahoru.

Thomas

Aby mohla jit kvalita nahoru, je zapotrebi konkurencni prostredi. Nahrazenim jednoho druhym povede k tomu, ze tu zase bude mit nekdo monopol a budem na stejnem bode. Je treba, aby se navzajem tahali o zakazniky. To zajisti lepsi cenu a kvalitu.

František

Nepsal jsem jeden nahradí TVS, ale je spousta nabídky.

Petr Noworyta

Tak ono bohate staci, ze ostatni letecke spolecnosti (Ryanair, Wizzair a spol.) maji tu latku kvality a bezpecnosti nastavenu mnohem vyse. K tomu neni konkurence dalsi konkurence potreba

amey

Tak s tou kvalitou zejména u Ryanair bych velmi polemizoval, rozhodně to není žádná hitparáda, nicméně SW nejsou ničím vyjímeční a svým významem v podstatě rychle nahraditelní, viz Germania – ta byla ostatními nahrazena na letových trasách v řádech několika dní…Svým mnohaletým přístupem k zákazníkovi jako někomu, co se stává po zaplacení letenky obtížným hmyzem, si reputaci udělali sami. Ostatně několikrát SW se úspěšně umístil mezi nejhoršími aeroliniemi na světě. To svědčí o tom, co to je za moloch.

Mad_Majk

Děkuji za vtip dne :-), pobavilo.

JIŘÍ

Naprosto přesně řečeno. Někteří vidí v Rýně/Buzzu/Wizzu naprosto nekriticky spásu, která ale nepřijde. Rozhodně ne tehdy, když se zbaví konkurence. Tím ovšem v žádném netvrdím, že SW je zdravá společnost, to rozhodně ne. Jen – nic není černobílé.

atat

To je porad dokola …. jak je Ryanair (Buzz) zcela nahradí? Nebo myslíte, ze Ryanair bude létat z Prahy třeba do Ruska, Izraele, Egypta ….. O kvalitě bych nebyl tak presvedceny, ale ceny rozhodne nahoru půjdou.

Pavel

Riskař v bance se ale neopírá o Kreativní účetnictví čínsko-britskopanensko-nizozemsko-české společnosti páně Šimáně! Riskař musí vypíchnout OKOLNOSTI, které komplikují NÁVRATNOST úvěru! Ani 100% či 200% nebo 1.000% krytí daněmi českyých daňových poplatníků, neopravňuje jak riskaře, tak banku, aby Černou díru financovali na úkor českých daňových poplatníků. Přeloženo do logiky to znamená, že banka smí financovat na úkor a riziko daňových poplatníků čínsko-britskopanensko-nizozemsko-české společnosti páně Šimáně pouze a hen tehdy, pokud vůbec existuje ještě šance, že krizi ustojí. V opačném případě se jedná o zločinné spolčení proti českým daňovým poplatníkům. Podtrženo a sečteno: Co bylo, to bylo! Během krize ale „Vlajkový… Číst vice »

R.A.

No to je zase elaborat, ale jen te okyba

K OK-YBA nedokázal? Nebo nechtel?

Můžete mi říct kolik provoz okyba za dobu leasingu vydělal?

RHood

To jako bych vám položil otázku, a kolik OK-YBA prodělala ? Můžete nám to napsat ?

Marek

Vzhledem k tomu ze v YBE platili korejci hard block, tak na tom CSA neprodelavalo ani kdyz letela poloprazdna, protoze to korejec dotoval. Ale kdyz vydelavala, tak to slo vse zpet korejcum

Thomas

Diky za zajimavy clanek! Toto je duvod, proc sem chodim. Neco jineho nez klasicke novinove clanky. Jen tak dal!

amey

Stovky dopravců jsou v Česku v problémech – to mají problémy české firmy, nikoliv poločínské. Ale jedině pánové Vik se Šimáněm neustále vykřikují a za každou cenu se dožadují, že chtějí to, či ono. Po kom? Po tomhle státě – a ne po Číně, jak to??? Co vlastně poskytnou China boys jako v podstatě poloviční vlastníci ? Nijak – ale ty český státe nám v této firmě, která je neuvěřitelným propletencem vztahů a vazeb, ruč za úvěry!! At´ tito dva pánové nechají komedie, nejprve si prodají část svého majetku, vloží transparentně do firmy a potom mohou něco vykládat. Doufám, že… Číst vice »

Jiří 24

Vyplísněn jo 🤔 To jsou zase novoty 🤣

Michal Požár

Není to žádná novota, je to naopak archaismus.

https://www.krizovnik.cz/legenda/vyplisnit

Rudolf 33

To není „ztraceno v překladu“. To je jen výsledek práce CNN. Už Waldemar Matuška, blahé paměti, je označil jako „comunist network“.

Honza

Díky za článek, je lepší než ta bulvární reportáž v televizi. Je ale potřeba si uvědomit, že tady se nehraje o žádnou „záchranu národních aerolinek“, ale o miliardy ze státního. Díky programu Covid VIP se k nim čeští majitelé můžou dostat prostřednictvím své firmy. Proto nepočítejte že účetní závěrku dostanete dříve, než ukládá zákon, majitelé nemusí být vůči veřejnosti transparentní, ačkoliv od ní dostanou miliardy. Největším problémem je ale propojenost byznysu a vlády, kdy oba majitelé byli na svatbě premiérovi, jeden z nich s ním jezdí na dovolenou a taky je velmi blízkým přítelem prezidenta Zemana. V tom je zakopaný… Číst vice »

Ic540

Do staré dobré Evropy bych taky rád…
To mi věřte milý Honzo…

No nevím jestli do té současné.
Kdy Jste tam byl naposled mrknout. Nemyslím na Eifelovku a podobně. Prostě jen tak mezi lidi….?

A já zapoměl. U nás za všechno může Babiš a koblihy…
Nejsem jeho volič radši píši…

Honza by měl jít do světa, aby trochu prozřel…
A taky by se měl podívat na dluhy jiných nám za vzor dávaných zemí EU…

JIŘÍ

Naprosto přesně řečeno, mluvíte mi z duše.

Analytik

Musí najít banku co jim bude ochotná poskytnout úvěr a ta si je řádně proklepne, zejména když je tam její spoluúčast 20%. Také se může stát, že Smartwings půjčí výrazně méně než možné maximum 2 mld, popřípadě vůbec nic když bude riziko příliš velké. Posuzuje se zejména schopnost splácet, tedy příjmy.

Jiří Kocurek

Jak se to naučil za mlada, když byl ještě v KSČ, tak se dodnes chová.

Analytik

Já myslím, že do rizik zahrnují i výhled celého odvětví a ten je negativní. Co se týká Smartwings, tak jim ubývají zdroje příjmů (pronájmy letadel i s posádkami mimo sezonu)a ohrožuje konkurence (Smartwings nemají na to, aby cenově soupeřily s lowcosty). Pokud se jim nepodaří v následujících letech udržet chartery pro CK, tak prakticky nebudou mít na čem vydělávat.