Kolony u Šmejkalky na D1. Ke zlepšení dojde příští rok na jaře, říká Mátl

Most Šmejkalka. Pramen: StrabagMost Šmejkalka. Pramen: Strabag

Problém je, že kamiony nyní v omezení jezdí přes oba pruhy, takže osobní auta nemohou využít levý jízdní pruh.

Most Šmejkalka na 24. kilometru D1 je aktuálně nejbolavějším bodem na páteřní tuzemské dálnici; takřka denně se zde tvoří kolony. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) provádí generální opravu mostu ze 40. let a provoz je veden ve zúžených pruzích v režimu 2+2. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla se dopravní situace výrazněji zlepší na jaře příštího roku. Mátl to uvedl v posledním vydání svého ředitelského podcastu.

Aktuálně se pracuje ve středním dělicím pásu. „Problém je, že kamiony nyní v omezení jezdí přes oba pruhy, takže osobní auta nemohou využít levý jízdní pruh. Výrazně lepší situace nastane zřejmě až na jaře roku 2026, kdy se převede provoz na nový jízdní pás, který bude širší, a bude možné udělat pruhy širší, než jsou teď,“ řekl Mátl.

Podle něj se ŘSD setkává se stížnostmi, že na stavbě nejsou vidět dělníci. Řidiči je ale podle něj nemají v aktuální fázi stavby příliš šanci spatřit, protože se pracuje převážně pod mostem vysokým 46 metrů.

„Práce často probíhají pod mostem, kde se udělalo zhruba 20 nových stojek, které nebyly z dálnice vůbec vidět. Dnes vybouráváme segment ve středním dělicím pásu, což je velmi nebezpečná práce, nacházíme se několik desítek metrů nad zemí. Práce se musí dělat velmi opatrně a nedají se dělat v nočních hodinách, protože by to bylo pro pracovníky velmi nebezpečné. Chodníček, který dnes mají mezi provozem a tou dírou dolů, je úzký a pohyb tam velmi nebezpečný,“ řekl Mátl.

Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe. Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech a které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Zbourána bude vždy polovina mostu, přičemž provoz povede na druhé polovině. Práce na mostě probíhají už dva roky, teprve letos v květnu ale dospěly k omezení provozu.

Nejprve bude rozebrána a znovu postavena polovina mostu ve směru na Prahu. Na pás směrem na Brno by měla být veškerá doprava převedena na podzim. „Jakmile bude doprava převedená na jeden pás, budeme pracovat na druhém jízdním pásu, na nové nosné konstrukci. Příští rok převedeme dopravu na novou nosnou konstrukci a na jaře roku 2027 bude stavba kompletně dokončená,“ popsal Mátl.

V omezení, které je dlouhé zhruba 500 metrů, je doprava vedena ve zúžených pruzích rychlostí 80 km/h.
Podle Mátla jsou kolony způsobené i tím, že stavba je atraktivní a řidiči v místě zpomalují, aby se podívali, co a jak se staví.

Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je to nejstarší dosud využívaný dálniční most v České republice, stavěl se v letech 1939 až 1949. Poslední velká oprava se dělala v roce 1991. Aktuální rekonstrukce vyjde na 965 milionů korun bez DPH.

Oprava mostu Šmejkalka. Pramen: ŘSDRekonstrukce mostu Šmejkalka (květen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDNa mostě Šmejkalka aktuálně probíhá betonáž nových stoje (březen 2025). Pramen: ŘSDMost Šmejkalka a instalace monitorovacích zařízení. Pramen: StrabagDálniční most Šmejkalka. Foto: ŘSDD1, most Šmejkalka. Pramen: ŘSDMost Šmejkalka se začal stavět v roce 1939, v provozu je od roku 1977. Pramen: Ceskedalnice.cz
Tagy D1 most Šmejkalka ŘSD
33 komentářů