Automobily Silniční nákladní doprava

Kolik dostanu za řízení kamionu v cizině? Česká aplikace spočítá mzdu podle zemí

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Řidiči kamionů i autodopravci mají nově k dispozici aplikaci bluTacho, která jim umožní u mezinárodní dopravy zjistit, zda jim dopravce správně vypočítal minimální mzdu, kterou musí zaplatit při průjezdu některými zeměmi. Vyvinula ji česká společnost DC NEST. Aplikace zaujala už i prvního výrobce nákladních vozidel: Volvo ji bude nabízet všem majitelům nových kamionů.

Kolega dělá profesní školení řidičů, a tak od nich slyšel často stížnosti na to, že nerozumí tomu, kolik mají za jízdu přes státy s vyšší minimální mzdou než u nás dostat,“ vysvětluje Jozef Lištiak z DC NEST. Aplikace vše spočítá, například podle GPS a trasy jízdy. „Někde jsou výpočty minimální mzdy skutečně složité, například ve Francii,“ dodal Lištiak.

Aplikace bluTacho. Foto: bluTacho
Aplikace bluTacho. Foto: bluTacho

Aplikace je určena řidičům i dopravcům. S její pomocí si firmy mohou stáhnou potřebná data pro zpracování mezd. Její součástí je i rozsáhlá poradenská část: v ní se řidiči dozvědí, kdy jsou v které zemi státní svátky, jak upínat správně náklad, nebo jaká je platná legislativa v zemi, kterou právě projíždějí.

Volvo bude aplikaci dodávat do svých kamionů na tři roky zdarma. Vedle češtiny je aplikace v němčině, angličtině, polštině a ruštině. Díky partnerství s Volvo Trucks musí DC NEST aplikaci přeložit do dalších jazykových mutací. Do konce letošního roku chce firma dosáhnout nejméně tisíce stažených aplikací. Plány na příští rok jsou ale násobně vyšší.

Nutnost platit minimální mzdu podle toho, kudy kamion jede, a to bez ohledu na jeho domovský stát, je v poslední době v Evropské unii předmětem sporů. Středo- a východoevropští dopravci to vnímají jako ochranářské opatření starých zemí unie proti konkurenci. Povinnost minimální mzdy zavedlo například Německo a Francie, zatím se ale striktně nevyžaduje a čeští dopravci ji vesměs ignorují. Úprava by totiž měla přijít centrálně z Bruselu s novým silničním balíčkem. Češi přitom lobbují proti uplatňování minimální mzdy podle projížděných států. 

Partneři


Newsletter

Výběr editora