Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Trať u Muzea už nemá vést odnikud nikam, DPP má projektanta pro napojení na Vinohrady

Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)
Tramvajové koleje mezi starou a novou budovou Národního muzea. Autor: Ondřej Kubát (DPP)

Dopravní podnik hl. m. Prahy udělal důležitý krok k dopravnímu využití nových tramvajových kolejí, které vznikly v létě 2018 v rámci revitalizace prostoru mezi dvěma budovami Národního muzea.

Koleje zatím vedou odnikud nikam, DPP ale už vybral projektanta, který má vymyslet jejich napojení na ulice Vinohradská a Škrétova. Tím vznikne kolejový triangl. Koleje by v budoucnu měly přetnout magistrálu i ve Wilsonově ulici a směřovat na Václavské náměstí a k hlavnímu nádraží.

Zakázku na zpracování projektu k napojení na Vinohrady získala v tendru společnost Metroprojekt s cenou 8,5 milionu korun, i když cena byla odhadovaná na devět milionů. Zájemci byli tři. „Dle vývoje okolností bychom rádi v koordinaci s projektem tramvaje na Václavském náměstí mířili k realizaci v roce 2022,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

DPP by chtěl podle ní stavbu začít využívat „ideálně společně s navazující stavbou tramvajové trati na Václavské náměstí“. Město plánuje protažení trati dolů z kopce na léta 2022 či 2023. Není ale jisté, zda to stihne.

I za předpokladu, že by koleje u Muzea zůstaly nadále slepé, plánoval dopravní podnik jejich využití. Mohly by sloužit například jako nástupní místo pro jízdy historické tramvaje nebo mimořádná konečná při výlukách.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Blbé je, že ty tratě neřeší vůbec koncepčně. Dělají je schválně co nejklikatejší a s co největším množstvím křižovatek a semaforů. Jak pak může tramvaj jet aspoň trochu plynule, když zastavuje každých dvacet metrů? Např. na Letné už zase přibudou další semafory uprostřed pláně. Je to nejvytíženější tramvajová trasa v Praze, okolo žádná zástavba, ale od Hradčanské jedete stylem: 100 metrů – křižovatka – 30 metrů – semafor u odbočky do nepravidelně používaného obratiště, kde vás ten semafor stejně stopne – 20 metrů – křižovatka s výjezdy tunelu Blanka, kde vás to zase zastaví – 30 metrů – zde bude… Číst vice »

provokatér

„Město plánuje protažení trati dolů z kopce na léta 2022 či 2023.“
A ono už snead neplatí, že „z“ je zevnitř ven a shora dolů je „s“? Já jen že nechápu, odkud ty tramvaje budou jezdit přes II. SJM „z kopce“, když na vinohradské ani ve Škrétově ulici žádný tunel není (a nebude) …

Jarek

Jestli vám táhne na stovku, tak vaše rozhořčení chápu, dědečku, ale tak půl století se „s kopce“ považuje za knižní až archaické

provokatér

No, stovky se určitě nedožiji, ale i v souvislosti s posledními Pravidly českého pravopisu, které kodifikovaly mnoho hovadin, jsem se na Internetu dočetl, že sice „z“ už se používá i pro pohyb po povrchu, ale i „s“ se stále používá právě pro zvýraznění toho, že jde o pohyb směrem dolů a ne zevnitř – a rozhodně to neplatí „asi tak půl století“, ale až od posledního velkého oficiálního prznění češtiny v 1. polovině 90. let minulého století

Josef J.

To pravidlo se týká předpon. U předložek platí, že z se používá k 2. pádu a s k 7. pádu.

Ondřej

Dobře, takže když to leze dolů, je to stonožka, ale když to leze po povrchu, je to ztonožka.

Poudy

Fajn, takže teď povedou odnikud na Vinohrady.

J. Dobiáš

Ne, povedou z Vinohrad nikam.

Ondřej

Takže je to vlastně „win-win“ situace 🙂

Dushan

V jakém stavu je aktuálně projekt „navazující stavby tramvajové trati na Václavské náměstí“? Na co se čeká teď?

xxx

Žádnej projekt není 😀

Jakub Kosmider

9 milionu je asi dost, ale předpokládám že v tom kompletní změna dopravní situace, odbočky, semafory, přechody, chodníky.

Otázka co s tím tunelem … ?

Vít Jůza

Chápu, že dnes není nic zadarmo, ale osmapůl milionů jen za projekt takto malé a jednoduché stavby? Být to za kompletní realizaci, je to dost!

Cestovatel

Chápete to správně – jde jen o naprojektování tramvajové křižovatky „triangl“, celková délka spojujících kolejí je velmi reálným odhadem 30-40 metrů !!! (místo znám velmi dobře) a jen samotný projekt za 8,5 mega..

Bram

Jenže to patrně není jen naprojektování křižovatky „triangl“, ale i úprava okolních kusů tratí, což zejména ve Škrétově ulici znamená celou trať předělat, včetně zastávek, neb v současném stavu to tak pro připravovanou trať na Václavské náměstí zůstat nemůže. Patrně to znamená i úpravy na na severojižní magistrále v Legerově ulici. Abyste se pak ještě po výstavbě tramvajové křižovatky nedivili, kolik toho bylo třeba ještě upravit…

Alexandr Mikulka

Máte hodně špatný odhad, do 30-40 metrů vměstnáte tak jeden oblouk.

Kamui

Nesmíte to brát z pohledu socky co bere 20 kKč čistého (to není nic proti vám osobně). Tyhle věci prostě tak stojí, je to normální.

Alibaba

Očekávám, že v ceně je i projednání inženýrských sítí (projednání se správci a v Praze je těch sítí jak … prostě hodně), překopání křižovatky, možná i přeprojektování ZZ křižovatky.

Jiří Kocurek

Tak nějak. Přesunout kanalizační poklop, aby nebyl v srdcovce je kontraproduktivní, pokud se nepřesune i šachta. Výsledkem by byl poklop vedoucí do hlíny a šachta bez přístupu. Jak znám Muprhyho zákon, tak nejméně jedna šachta bude přesně do kolejnice. Totéž se týká patek pro sloupy trakčního vedení. Kopali, kopali, bzzt-blik. Tma. Tu kabel pánko!

Jarek

Tak jestli vás to potěší, tak DÚR pro slavnou VRT Brno-Přerov stála 110 milionů a investor ji odpískal. Zlatý tramvajový triangl a dva semafory…

Josef J.

Rozumím článku správně tak, že po uvedeném kroku povede sice stále nikam, ale už ne odnikud? Pokud ne, prosím o podrobnější vysvětlení.

Kubrt

Ano, dost pravděpodobne to dopadne jako křižovatka do nikam, doplněná tedy kolejovym příjezdem, aby se tam daly otáčet obousměrné soupravy. Chtelo by to další secondhandove KT8 🙂

Bram

A proč by to tak mělo dopadnout? Politikové napříč politickým spektrem se třesou na to, když mohou nějakou dopravní stavbu otevřít a vyhřívat se na mediální scéně, čili si zajistit pro sebe voliče ve volbách. Takže kdo by si (bez ohledu na to, odkud kdo je) nechal tuto snadnou příležitost ujít? Metro D, respektive jeho první dvoustanicový úsek, bude až za hooodně dlouho a bude to spíš atrakcí, než aby mělo nějaký dopravní význam.

Kubrt

Myslím si to proto, že připravit a realizovat cokoliv navazujícího bude nesrovnatelne náročnější, než tento triangl. Ten se tak aspoň „prodá“ jako naplňování akce „konečné po obvodu centra“, nedávno vyhlášené. Fotit se s novou dopravní stavbou je samozřejmě lákavé a osobně bych se rád mýlil, ale na brzkou realizaci Václaváku a/nebo Sherwoodu nevěřím.

Radek

V článku máte napsáno, o koordinaci s tratí na VN. A naprojektovat křížení magistrály s úpravou řízení zrovna maličkost nebude.

Kubrt

Ano, vidím to tam, ve společnosti slov by, ideálně, není jisté.

Bram

I na tom se přeci již pracuje. Trať na Václavském náměstí se také již projektuje. Tak kde je tedy problém? Leda ve stropních deskách, ale i to je řešitelné a již se to řeší. Sherwood fakt nelze realizovat brzy, mám za to, že tam je nutná změna územního plánu, což není případ trati na Václavském náměstí. Jistě, je to salámová metoda, kdy se tramvajová trať staví po kouscích, ale když to jinak nejde, tak to prostě jinak nejde. Co naděláme…

czhunter

Jen to otvírání se musí uskutečnit na podzim (cca v září) roku 2022.

V roce 2023 (po volbách zastupitelstev) je to k ničemu, a moc brzo je to taky k ničemu, volič má paměť zlaté rybičky.

Jarek

Myslíte, že někdo bude otvírat tramvajový triangl? Trať do Jindřišské/Vodičkovy asi těžko vznikne…

Leinad

Taky se politici boji něco dělat. Bém udělal Blanku, doteď u soudu. (neříkám než to nemohl udělat levněji, ale pořád lepší než když Krnda spadla trojskou lávku i s lidmi)

Petes

Když máš triangl, není potřeba obousměrná tramvaj, O kousek dál se takhle otáčí 23

Kubrt

Ale pokud to bude stavěno jako klasická křižovatka T, tak se na tom jednosměrná ani obousměrná tramvaj neotočí, musí tam být přejezd z jedné koleje na druhou. Zvonařka je něco jiného.

Leinad

Otočí, namaluj si to. Spíše v tom vidím právní problém (dostane couvajici tramvaj volno na semaforu, bude mít i levá kolej čočky?)

Alibaba

Nebo by musela nacouvat do protisměru, taky nic moc.

Anonym

Už aby to bylo. Přestavět to hnusný náměstí plné aut s naprosto nefunkční a zbytečnou zelení uprostřed.

Cestovatel

souhlas – ale dokud se definitivně nerozsekne jestli tramvaje pojedou jen „parkem“ mezi Washingtonovou a magistrálou a dál parkem „Sherwood“ přímo před už 50 let „novou“ budovu Hl. n. a/nebo kolem sochy Sv. Václava dolů a Opletalovou kolem parku jak to prý kdysi ve 20. století bylo a/nebo uplně dolů do půlky Václaváku napojit na trať Vodičkova- Jindřišská protínající Václavák v půlce… Do té doby na horní polovinu Václaváku nedá nikdo bohužel ani korunu…

Chytrý za 2

A důvod proč trať nevést Opletalkou?

ngthrn

Zbytečně dlouhý přestup na vlakové nádraží.

Cestovatel

podvarianta

Jirka Z

Tady to není buď anebo, trať přes Sherwood s pokud možno co nejkratším přestupem na Hlavním nádraží je třeba postavit, ta tu už měla být dávno. Diskutovat se dá pouze o tom, jestli kromě ní postavit i trať na Václaváku.

Ušatá

Obojí je nutné, včera bylo pozdě!