Doprava ve městě Dopravci Infrastruktura Železnice

Kolaps pražské železnice. Kvůli poruše vedení nabíraly vlaky velká zpoždění

Zastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: Metrostav
Zastřešení pražského hlavního nádraží po rekonstrukci. Foto: Metrostav

Dopravu v Praze i celé zemi od dnešní noci do 12 hodin komplikovala rozsáhlá porucha trakčního vedení ve stanici Praha-Vršovice, kde lokomotiva strhla trolej. Kvůli tomu musí České dráhy odříkat některé spoje, jiné měly zpoždění až přes tři hodiny.

Podle stránek Českých drah  došlo k obnovení provozu ve 12 hodin. 

Předběžné výsledky šetření ukazují, že příčinou je prověšení proudového propojení. Sběrač hnacího vozidla bude součástí komisionální prohlídky.  Oprava se předpokládá kolem poledne,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Důvodem velkého dopadu poruchy byl fakt, že přes Vršovice naváží ČD většinu vlaků z odstavného nádraží dál do celé železniční sítě, zejména na hlavní nádraží. Českým drahám tak nezbývá nic jiného, než některé soupravy přistavit dieselovými lokomotivami, těch ale nemají na takový výpadek dostatek. Některé vlaky už ČD zrušily, jiné nabraly zpoždění přes dvě hodiny.

Kvůli výpadku je omezen provoz prakticky na všech tratích v okolí Prahy, kde jezdí elektrické vlaky. Spoje linky S9 z Prahy do Benešova jezdí přes Libeň, nezastavují tak ve Vršovicích ani Strašnicích.

V rámci Pražské integrované dopravy nejde o jediný problém. Omezen je také provoz na trati z Prahy do Berouna, důvodem je srážka vlaku s osobou.

56 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Sice pisu pozde, ale prece. Napada me, zda by nebylo rozumne mit druhe ONJ v Stalicich/Cakovicich, je tam docela velike nepouzivane nadrazi a u volna plocha vedle pro mnozne rozsireni. https://mapy.cz/zakladni?x=14.5707279&y=50.1224226&z=16 vzdyt ONJ v principu je jen hromada dostatecne dlouhych koleji a pripadne hala pro nejake to zakladni osetreni. Mycka ci soustruh mohou byt centralni nebot bezne to vlak/vuz nepotrebuje denne. Tedy je to o trojkolejce smer Satalice s elektrizaci. A to jsou dva kilometry „novostavby“ a par dalsich pridani koleje k trati 231 smer centrum.

    • V plánech na výstavbu ŽUP bylo výhledově předpokládáno vybudování ONS v Běchovicích …
      Budovat odstavná nádraží pro ošetřování osobních souprav daleko od centra města (myslím více než třeba 20 km) je neekonomické a dopravu to vlastně jen prodražuje a komplikuje.

  • Nemohlo se jezdit úvratí od „Šestky“ odjezdového stavědla směrem Malešice,na každém konci 1 el. lokomotiva? A pročpak nevypomohlo Cargo se svými Libenskými zálohami,když byly zapotřebí mot. lokomotivy na návoz souprav na Hlavní nádraží. nemá snad osobní doprava dostat přednost při kalamitě?

    • Jenže malesicka spojka bylo to jediné kudy se jezdilo na jih. Jo, je tam úzké hrdlo a díky místním odpůrcům ještě dlouho bude

      • A budeme doufat, že ta blbost tahat ještě více nákladní a kontejnerové dopravy do vnitřního města nikdy nedojde naplnění.

        • Apollo
          Vždyť nákladka jezdí po okraji města. A kontejnerovej terminál taky je na kraji. Sorry. Vlastně to BYLO. Teď už je to historie.
          Dnes už je to ve městě.
          V normálně se vyvíjecí společnosti se trošku myslí dopředu. Takže když se začalo město zastavovat a přirozeně rozrůstat, tak se mělo i přemýšlet o nákladní tranzitní dopravě. Tedy vybudovat něco jako okruh kolem města.
          A kontejnerovej terminál vznikl snad před třiceti lety za nádražím v polích, kde široko daleko nic nebylo.
          Co dělají politici? A co dělají urbanisti? Nic!!!
          Takže podle novyho metropolitního plánu se stejně nic nezmění.
          A hurá k volbám! 😉

          • Jak dlouho, jak daleko a kam až chcete pořád s kolejemi uhýbat? To není jako stavět silnici a kolem Prahy už ani není kde. Ovšem nákladní obchvaty byly budovány v minulosti, stejně jako mnoho nádraží, něco se nedobudovalo, existuje třeba jen jedna kole, něco se už nepotřebuje, ale díky všemožným zhlavím a pod je na mnoha místech dnes územní rezerva, takže by to jít snad mělo, ano nebude to med, ale do Malešic by snad mohly být koleje 2+2 koleje od Libně a Počernic, na jihu až op jižní spojku trojkolejka, v trianglu může být také dvojkolejka. Dvě koleje mohou přes Kačerov až na Branický most, také byste tam zvládl dotáhnout dvě koleje od Hlavního nádraží, což se bude hodit pro VRT na Beroun, v místech kde to vede to vypadá že je rezerva na jednu až dvě koleje, pak je tu stále ještě naděje že se při rekonstrukci mostu na Smíchov podaří natáhnout přes Vltavu všechny tři koleje… Praha má, na rozdíl od Brna, ještě rezervy kudy ty další koleje protáhnout a pokud to vyjde dobře, tak tam dostanete i přesmyky. A třeba kolem Jižní spojky dostanete klidně i 4 koleje, jenom to bude trochu „pojaponsku“ dálnice a hned vedle betonová opěrná zeď.

            Ale samozřejmě že by to chtělo nová odstavná nádraží, nebo zvětšená nádraží tak asi 20km od prahy na všech tratích, kam by se daly vlaky odstavit. Bohužel se Praze nevyhnete pokud chcete jet ze severu na jih/západ či východ/jihozápad, nebo západ/jih. Z hlediska kontinentální železniční sítě si můžeme vybrat, buď Třebová, nebo Praha. Vysočinu beru bez nové tratě se sklonem 10 promile max, jako nejapný žert.

        • Článek a realita je něco jiného… Taky psali že to strhla mašina ale byla to souprava elefanta na první benešovský osobní vlak…
          Za druhé mohli? A kudy když ve stanici stál 650 m dlouhý metrans skrz celé pražské zhlaví a nebylo ho jak do 6 ráno jak odtáhnout zpět či objet ???
          Jedna věc je psaní ,,odborníků“ a druhá realita ve službě.

    • hrbata: po zkušenosti, kdy lokomotiva ČD měla poruchu ve Vyšším Brodě, volná lokomotiva CD Cargo stála 5 km od poruchy va Rybníce a ČD přivezlo lokomotivu z depa v Českých Budějovicích vzdáleného 40 – 50 km, protože by museli CD Cargo zaplatit je možné ledasco.

    • Tak jednak lze postavit kolej od Malešic do odjezdu ONJ, jednak lze postavit také kolej z depa Vršovice v trase vlečky do teplárny Michle do skupiny vlevo. No a třeba i napojit kolej za depem pod Bohdalcem a vznikne tak okruh kolem Bohdalce, spolu s kolejí od Malešic by vznikla zároveň i smyčka od Malešic, případně i Hostivaře.

      Jinak si ale myslím, že ONJ by mělo být vyjmutí z majetku ČD a převedeno na stát, jakožto trať a veřejné depo a servisní stanice.

      • Veřejné depo a to proč? Aby chudák soukromník nemusel řešit zázemí? Ne, je to majetek ČD oprávněně. Nevidím jediný důvod tvořit veřejné depo a nelze jentak (naštěstí) něco vyjmout, ČD by se toho museli chtít zbavit, což jistě neudělají.

  • Českým drahám tak nezbývá nic jiného, než některé soupravy přistavit dieselovými lokomotivami, těch ale nemají na takový výpadek dostatek.

    Ano a pojďme sešrotovat i ty zbylé.. třeba aktuálně ty 3berty z Ostravy, pak těch dalších 5 co tam čeká.. pak ty v Břeclavi.. a jeďte si autem kaštani.

    • Také tohle šrotování odsuzuji,železnice by měla mít zálohy v podobě nezávislé trakce pro tyto případy-v nejhorším válka.

  • Hrdlo láhve bylo zacpáno….

    Dávno měly být 2 tunely pro Praha-Plzeň a 2 tunely pro Praha-ČB + 1 tunel uprostřed – když najíždí soupravy z depa Vršovice.

    Celý Wilsoňák je na generální opravu = žádných 40 mld. Kč na metro – ale na opravu hlaváku !!

    A máte těch 100 mld. z EIB za co utratit ! Skrz Prahu 4 koleje tj.

    Uhříněves -Hl.n – Holešovice – Podbaba

    Běchovice – Libeň – Hl. n – Smíchov – Radotín

    Masaryčka – Bubny – Veleslavín – Ruzyně – Hostivice

    Vršovice – Malešice – Libeň – Vysočany – Čelákovice

  • „důvodem je usmrcená přecházející osoba před Západním expresem v Černošicích“

    Poněkud divný slovosled ne? 🤔 Nemělo by se prohodit přecházející usmrcená? Takhle to chápu, že Západní expres stojí, protože tam někde někdo v dálce před ním usmrtil přecházející osobu … na kolejích čeká vrah

      • Bohužel, moc smutná událost – jasně, nelez do kolejí, když máš sluchátka na/v uších, nelez do kolejí, když bliká přejezd, choď podcho/nadchodem, ale proč má do zádele jistej drážní spolek potřebu si na tom neštěstí na soc.sítích hned udělat „reklamu“??

  • Nechcem byť zlý, ale nemala by byť žel. doprava v okolí hlavného (a keď aj to pominieme tak veľkého) mesta redudantná? Teda ,že keď jedna linka vypadne, dokáže ju (aspoň čiastočne) zastúpiť iná.

    • Když nemáte kudy dostat soupravy ven z depa na jakoukoli trasu, tak Vám ani teoretická zastupitelnost tras stejně příliš nepomůže, protože nemáte dost náležitostí na žádnou.

      • Kudy dostat z depa… psalo se, že byl výpadek napájení, takže dieselem se zřejmě dalo projet bez problémů. Chápu, že nemají dieselů tolik, ale neříkejte mi, že kdyby nasadili 5 lokomotiv na úsek depo – hlavní/Smíchov, tak to přece nemůže udělat zpoždění i 260 min…

        • Ono to takto zní poměrně jednoduše.
          Ale na takový kolaps, byť ho způsobila jediná trolej, dost těžko dokáže kdokoli sehnat dostatek motorových lokomotiv, dostatek strojvedoucích, dostatek posunovačů pro přepřahy.
          Konkrétně na nedostatku strojvedoucích bude zřejmě v blízké budoucnosti kolabovat nejeden dopravce.
          Navíc jde o extrémní zátěž pro dispečery a pro strojmistry. A zvládnout to nemusí prostě být vůbec proveditelné.
          Co dodat? Zítra už budou vlaky jezdit v pohodě.

          • A nelze také pominout, že se ve Vršovicích asi někde pohybují (a „překážejí“) i „dráteníci“, kteří se ten malér snaží odstranit: pouhou jednoduchou „srandou“ ke snadné likvidaci takový problém rozhodně není …

        • Pokud Vám leží vedení trakč. vedení v průjezdném průřezu tak ani motorová trakce nemůže jezdit… Popřemýšlejte trochu než začnete soudit…

      • Chybí druhá výjezdová kolej z ONJ do Vršovic – předpokládám, že k poruše došlo právě na této jediné koleji.

        • Koleje do / z ONJ ve skutečnosti vlastně dvě jsou (nouzově lze odjíždět i přes vjezdovou skupinu), ale vše je ve Vršovicích zapojeno do jediného zhlaví …

  • Kdyby někdo na ministerstvu přemýšlel dopředu, tak by už vylo dávno hotové „Nové spojení II“ a dopad takovéto události by nebyl tak markantní.

    • Nevé spojení II neřeší Vršovice. Tady by spíš pomohlo, kdyby byla spojka z ONJ-odjezd ve směru Malešice.

      • Hlavně z ONJ do Vršovic vede přímo jen jediná kolej, protom by stačilo dodělat mostek přes ulici U Plynárny a propojit kusou kolej v ONJ s odstavnými kolejemi depa Vršovice.
        „Nové spojení II“ s tím nemá souvislost.

        • Milan
          Pokud máš ve Vrškách všechno, tak tam vidím souvislost velkou.
          Pokud by bylo Nové spojení II, tož logicky máš v dané větvy umístěné vlaky, které nějaké Vršovice vůbec nemusí zajímat. Takže příměstská doprava by postižena byla minimálně.
          Taky se nabízí otázka, proč nejsou žádné odstavné depa nebo alespoň odstavné plochy zejména pro příměstské vlaky okolo Prahy.
          Kolín, Nymburk, Kralupy, Benešov nebo Beroun, se přímo nabízejí.
          Nebo jsou na tom Elefanty tak špatně, že musí každý den na verkštat?
          Okolo Berlína je dvanáct Betriebshofů. Erfurt a okolí, čtyři depa, z toho dvě privátní.
          A tím se dostáváme k dalšímu faktu. Je to voda na mlejn tzv. Liberalizátorům železnice. Tito budou tvrdit, že ČD je neschopná mít adekvátní techniku a už vůbec nemá depa odpovídající 21.století s adekvátním napojením. Přitom to má být nejsilnější stránka nového Direktora. Podívám-li se například do Děčína, kde pár zedníků už několik měsíců patlá jednu garáž o velikosti Regionohy, tak zde máme místo ředitele Českých Drah, dalšího konzervátora muzeální císařské dráhy. Možná je jeho povýšení pro někoho přínos. Člověk, který nevidí do budoucnosti ale ani alespoň za západní hranici. Konkurence prostě musí jásat.

          • Vizionáři jsou třeba … tak o Novém spojení snily celé generace téměř sto let, nic víc k tomu netřeba dodávat.

          • To je zase blábol „jak stehno“ …
            1) Příměstské vlaky samozřejmě nocují (i) mimo Prahu, ale dřív než na cca 6 hodinu do Prahy stejně nedojedou a pak teprve začíná ranní špička, do které najíždějí i další soupravy z depa, které vinou toho maléru včas najet nemohly.
            2) Soupravy dálkových vlaků ČD jsou téměř výhradně ošetřovány v ONJ, a tak včas najet rovněž nemohly – něco „kratšího“ asi řešil dispečerský aparát operativně obraty souprav na jiné vlaky nebo v jiné pražské stanici, než jak to mají předepsáno pravidelnými oběhy (nevím, nezkoumal jsem to, ale některé rychlíky od / do Ústí nad Labem prý končily a začínaly v Holešovicích), ale u vlaků „dlouhých“ relací to tak řešit dost dobře možné není, protože potřebují úklid, „defekalizaci“, dozbrojení vodou, atd. (k čemuž je „kompetentní“ právě a pouze ONJ).

    • Koncentrace sama o sobě vadit nemusí – vadí především připojení toho koncentrovaného zařízení na ostatní síť jen přes jediné zhlaví jediné stanice bez možnosti využít nějakého záložního propojení jinudy.

  • Jo jo, Černošice jsou klasika. Čtyři přejezdy na dvou kilometrech na tak vytížené trati, to je věc. I přesto občané Černošic odmítají navržená mimoúrovňová křížení, páč mají strach všude jako jinde z něčeho nového.

    • Pokud vím, je zde navrhnuto pouze jedno mimoúrovňové křížení (jen pro silnici 115). A tuším, že hlavní důvod, proč to ještě není postavené, je ten, že se to bude dělat souběžně s rekonstrukcí tratě 171, která teprve proběhne někdy v nejbližších letech (doufejme). I když máte pravdu, že to asi řada lidí odmítá.

      • „I když máte pravdu, že to asi řada lidí odmítá.“
        A Vás snad baví chodit podchodem místo v úrovni terénu?

        • duchodce:
          Me to bavi chodit podchodem – protože normalni stanicemaji mají vytah na kazdy nastupiste…
          Nevidim v tom problem

          • Vás vůbec baví podivné věci, které normální lidé jen těžko chápou …
            Nevybavuji si, že by někde u úrovňového silničního přejezdu na frekventované širé trati, kde je pro pěší vybudován podchod, byly u toho podchodu osazeny výtahy.

          • Když není zbytí, tak jej musím samozřejmě použít také, ale mám-li možnost jiného bezpečného řešení, dám mu přednost.

        • Nevím, co tím máte konkrétně na mysli, jestli snad zpochybňujete celý projekt či co. Zřejmě máte asi na mysli, že se bude muset chodit podchodem, protože se zruší přejezdy, což mi ale nepřijde nějak hrozné v porovnání s výhodami, které tato stavba přinese. A na jednom místě má být snad i přechod pro pěší zachován, takže si příště radši dříve o věci, o které nic nevíte, něco zjisťte, pokud se chcete hádat. (např. toto video https://www.youtube.com/watch?v=2cRU5UZqVBA)

          • Já se hádat nechci (a nevím, proč mi to podkládáte) – pouze jsem reagoval na Váš příspěvek, že MÚK bude jen jedno (jen pro silnici 115), a že to asi řada lidí odmítá, slušným dotazem, zda Vás baví chodit podchodem místo v úrovni terénu, protože si nemyslím, že (jak napsal „To“), že by pravým důvodem toho odmítání byl jen „strach všude jako jinde z něčeho nového“, a tak jsem hledal důvody další a logičtější: například mě vynucené používání podchodů rozhodně nebaví, a tak se domnívám, že právě to bude asi jeden z těch důvodů nelibosti mnohých občanů – nevím, co na tom shledáváte divného.
            Skutečnost, že v rámci rekonstrukce zastávky v Černošicích bude nutno zrušit úrovňový přejezd v jejím obvodu a vybudovat pro cestující i další pěší chodce podchod, je (bohužel) pochopitelná a já bych se ji zpochybňovat rozhodně ani nepokoušel – pěším ani cestujícím z protilehlého perónu ovšem nutné použití podchodu na pohodlí ani na rychlosti překonání trati rozhodně nepřidá, i když bude podchod opatřen výtahy. Těch úrovňových přejezdů a přechodů je ovšem na území Černošic víc, takže podchod na zastávce asi ve výsledku nakonec nezůstane jediný a v případě podchodů pod širou tratí mimo zastávky asi nikdo výtahy budovat nebude.

      • tak ono by v pohodě stačilo ty přejezdy zredukovat na polovinu… resp. podjezd pod 115 a max jeden přejezd v Mokropsech

Newsletter

Partneři


Výběr editora