Knižní jízdní řád Českých drah prořídne, všechny spoje jiných dopravců zmizí
České dráhy budou letos opět jedním z mála evropských dopravců, který vydá i pro další období knižní jízdní řád. Oproti
České dráhy budou letos opět jedním z mála evropských dopravců, který vydá i pro další období knižní jízdní řád. Oproti současné verzi bude ale jeho rozsah jiný. Zmizí z něj kompletně vlaky jiných dopravců. Dosud České dráhy škrtaly pouze spoje jiných dopravců, které jezdí na komerční riziko. V novém jízdním řádu nebudou ani spoje, které objednává stát nebo kraje.
České dráhy nemají žádnou povinnost knižní jízdní řád vydávat, zpracování si objednávají u Správy železniční dopravní cesty. Na jejím webu jsou všechny tratě zveřejněné, knižní vydávání jízdních řádů ale SŽDC už před několika lety ukončila. „Letos jsme ho objednali vysloveně jako Jízdní řád Českých drah, tedy jako přehled našich spojení, služeb, nabídek. Prostě jako formu propagace naší firmy. Tak je třeba na tuto připravovanou publikaci nahlížet,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Už v roce 2015 vymazaly ČD ze své verze jízdního řádu soukromou konkurenci na trasách, kde jezdí na komerční riziko, vlaky soukromých dopravců jezdící v závazku kraje či ministerstva ale zůstaly.
Podle Šťáhlavského stojí za připomenutí, že celostátní knižní jízdní řád nevychází dnes ve většině zemí Evropy, pouze někteří dopravci vydávají své spoje a linky různou formou, například letáčky či sešitky. „Jinak je většina informací o spojích dnes dostupná už jen elektronicky. I z tohoto úhlu pohledu je třeba vnímat připravovanou publikaci nabízející informace o našich spojích a službách,“ řekl Šťáhlavský.
Z jízdního řádu tak zmizí například rychlíky GW Train Regio mezi Plzní a Mostem, stejně tak kompletní provoz tohoto dopravce na šumavských lokálkách. Nenajdou se v něm ani spojení městské linky v Praze, kde provoz převezme Arriva. Chybět v něm budou i informace o jindřichohradeckých úzkokolejkách.
Pro železniční fanoušky je jízdní řád zásadní výbavou, pryč jsou ale doby, kdy pravidelně obsazoval pozice nejprodávanějších knih. „Náklad je dnes něco málo přes 22 tisíc výtisků, v minulosti byl skutečně v nákladech řádově stovky tisíc výtisků,“ řekl Štáhlavský. V té době ale nebyl internet a další elektronické vyhledávače spojení. Ještě v roce 2009, kdy vydávání grafikonu v papíru ukončila Deutsche Bahn, vyšlo v tuzemsku přes 70 tisíc kusů knižních řádů.