Klimatizace i bateriový pojezd. Prošli jsme si první soupravu metra od Škody pro Sofii

První souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun. Čítá osm kusů 80metrových souprav.

Škoda Group ukázala v Plzni jednu z prvních dvou vyrobených souprav metra pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Druhá je již od srpna na testování ve Výzkumném Ústavu Železničním ve Velimi.

Po přejímce zákazníkem bude v listopadu zaslána do Sofie,“ uvedl člen představenstva Škoda Group Zdeněk Sváta. Škoda tento typ metra nabízí městům s infrastrukturou stavěnou podle exsovětského standardu, rozhodující je většinou profil tunelu.

Samozřejmě není úplně zásadní problém přizpůsobit se i jiným profilům a jiným zákazníkům. Nyní se účastníme tržního dialogu například ve Stockholmu,“ dodal pro Zdopravy.cz Sváta.

Kontrakt se sofijským dopravním podnikem byl podepsán před dvěma lety. Čítá osm kusů 80metrových souprav. Všechny budou do bulharské metropole předány do poloviny příštího roku.

Soupravy jsou postaveny na stejné platformě, jaká už slouží v počtu 37 šestivozových souprav ve varšavském metru. Podle Sváty se vyznačuje nízkou spotřebou a údržbovými náklady.

Projektová manažerka zakázky Andrea Pavel Veberová uvedla, jaké měla Sofie na vozy specifické požadavky. „Největší změnou jsou klimatizace v salónu i kabině strojvedoucího. Také exteriérová vizualizace je navržena přímo zákazníkem, stejně jako sedadla,“ popisuje. Ta jsou ve Varšavě čalouněná, Sofie si vybrala hliníkový profil vyplněný materiálem E-Leather.

Na baterii až kilometr

Souprava pro Sofii se skládá ze čtyř vozů, z toho tři jsou trakční a jeden běžný. Podvozky jsou o běžném rozchodu, každý vagon má osm dveří. Vozy soupravy jsou plně průchozí, od vagonového uspořádání známého z Prahy se podle Zdeňka Sváty už ve světě ustupuje.

S vývojem požární bezpečnosti souprav a vůbec i s údržbovým intervaly se svět změnil a dnes už všichni zákazníci přechází k plně průchozím soupravám. Výhody, které vagonové uspořádání přinášelo, jsou přebity komfortem a kapacitou plně průchozích souprav,“ popsal Sváta.

Zatímco ve Varšavě dostaly soupravy zabezpečovač Alstom s automatizací, sofijské mají pouze automatickou regulací rychlosti s hlídáním volné tratě, aby se vozy nedoháněly.

Navíc však mají i bateriový pojezd, který je nutné použít při výjezdu z depa, kde kvůli bezpečnosti není třetí napájecí kolej. Vlak tak dovede ujet na baterie několik stovek metrů. Přidaná klimatizace si také vyžádala zvýšení výkonu pohonů.

Soupravy se vyrábějí v Ostravě a v Plzni, hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun.

Provoz i na povrchu

Nová vozidla vstoupí do provozu v roce 2026 a budou jezdit na linkách 1, 2 a 4. V bulharském hlavním městě jezdí metro částečně také po povrchu, čemuž je i uzpůsobena konstrukce vozidla. Soupravy budou mít místa pro osoby na invalidních vozících, která zajistí přístupnost všech osob bez rozdílu.

Soupravy budou poháněny trakčními třífázovými asynchronními motory, při brzdění bude využívána rekuperace – tedy vracení elektrické energie zpět do napájecí sítě. Metro v Sofii je provozováno na standardním rozchodu 1 435 mm, napájeno je skrze stykovou (třetí) kolejnici. Napájení je stejnosměrné a jmenovité napětí 750 ± 250 V. Konstrukční rychlost nových souprav bude 90 km/h.

První souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Bulharsko metro Škoda Group Sofie
4 komentáře