Klimatické cíle skončily v koši. Na trhu nejsou čistá letadla, vysvětluje Air New Zealand

Boeing 787-9 společnosti Air New Zealand. Foto: Auckland AirportBoeing 787-9 společnosti Air New Zealand. Foto: Auckland Airport

Firma jako důvod uvádí i zpoždění výrobců modernějších letadel.

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
superhero

Inspirativní a nadčasový člověk. Video z roku 2008.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10210006293-generace-0/409235100191002/
V čase 12:20 říká docela zajímavou větu:
„V horizontu nejpozději 20 let dojde k poměrně velkým společenským otřesům. A je strašně důležité, aby naše společnost na to byla připravená. Lidé budou muset být mentálně připravení a být zodpovědní sami za to, co se děje kolem nich…..“

Zlámalík

Od člověka, který pomohl Babišovi do politiky, to zní dobře.

Pako

Letadlo s nulovými emisemi bude vynalezeno hned po bezemisním autě. Samozřejmě pak následováno perpetuum mobile.

Radek

Z toho zdá se vyplývá zdánlivě jediné – nezbývá než se uskrovnit v užívání obého.

Joe

Obří dálkové letouny na vodík (no, možná) nebo baterky (cho cho cho). OK, snít můžete.

Jihočeský velkoměšťan

Spíš bych v dohledné době doufal k rozšíření SAF. Problém bude cena výroby skutečně neutrálního SAF ze zelené elekřiny. Letenky to pravděpodobně zdraží na několikanásobek.

Nevidím jiné řešení. bohužel, obzvlášť když se letectví brzy může stát finančně dostupné pro těch 80 % světa, které si to dodnes nemohlo dovolit.

Lukáš F.

„Skutečně neutrální“ zelená elektřina neexistuje. I větrnou turbínu musí někdo vyrobit, zabetonovat do země, a na konci životnosti zlikvidovat.

Jihočeský velkoměšťan

ano, myslel jsem neutrální při dnešní běžné terminologii. tj. jak to jen jde. jednou snad i ten beton půjde vyrobit bez emisí (pracují na tom Švýcaři), na to si ale ještě počkáme. Každopádně tím SAFem ze zelené elektřiny pošlete do nebíčka méně emisí, než ropou.

mimochodem

Berte to tak, ze u aut se nyni vracime od spalovacich motoru k evolucne starsim elektroautum. Navrat od tryskacu zpet ke vzducholodim je tak naprosto logicky dalsi krok. Povazte, touhle dobou uz urcite spousta dobovych patentu pozbyla ochrany. Vedle toho, temer s jistotou se najde nekdo, kdo v tom umi chodit a vybeha potrebne dotace na studie proveditelnosti i na studie vlivu presunu z tryskacu na vzducholode u sta procent vnitrozemskych letu na globalni stav klimatu, takze penizky potecou tam, kde je treba. Jiste se najde i novy Ciolkovskij, ktery se bude snazit spocitat, zda je mozne dostatecnou velikosti vzducholode… Číst vice »

vjkm

Obří dálkové letouny na vodík už tu dávno byly. Ale vodík bohužel hoří, proto to nedopadlo dobře (vodík se používal místo nedostatkového helia).

MMXA

Ono by to občas chtělo, aby se politici zeptali i techniků, inženýrů a sem tam i ekonomů, zda ty jejich výmysli jsou fyzikálně a ekonomicky proveditelné.

Frantisek X

Omezit létání je fyzikálně proveditelné velmi snadno. Jen ekonomové si pořád melou tu svou o nekonečném růstu spotřeby.

Radek

A co vy si teda představujete, že se stane, když zrovna v té vědecké komunitě celkem jasně existuje konsensus na tom, že klimatická změna je velmi reálná hrozba, který generuje a bude generovat velmi složité problémy. Jako to Vám opravdu přijdou důvěryhodnější politici, kteří říkají, nic se neboj, o všechno se postarám, show must go on?

Al de Baran

Spotřeba uhlí v Indii a v Číně roste raketovým tempem; pokud tam to uhlí mepoužívají k zavážení starých dolů, pak se obávám, že to jediné, co můžeme dělat s antropogenním oteplováním, je smířit se s ním a připravit se na něj.

Radek

Vytknu před závorku, že v Česku máme průměrnou spotřebu emisí na hlavu pořád vyšší než Čína a Indie má ještě méně (a to vůbec nemluvím o kumulované stopě), jak si představujete, co to smíření se bude znamenat, a jak by měla vypadat ta příprava?

https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita?tab=chart&country=OWID_WRL~USA~GBR~OWID_EU27~IND~CHN~ZAF~CAN~KEN~CZE

Davo

Protoze se tam mnozi jako kralici…

Radek

Proto píšu per capita..byť ani tak úplně nechápu, co jste se tím argumentem snažil říct.

Petr-S

například to, že „per capita“ s fyzikálním vlivem nesouvisí bez vynechání právě toho dělení počtem hlav.

Radek

Viz komentář níže. V absolutních číslech z toho pořád vycházíme hůře než Čína při ani ne polovičním počtu obyvatel. O Indii ani nemluvě.

J.K.

A také se my tady ve vyspělém světě dožíváme 80, takže zabíráme tu místo na zemi 2x déle, než 1 afričan, i proto je planeta přelidněná. A jak tu bylo zmíněno, i přes moderní technologie a možnosti 1 západní člověk zatěžuje planetu více, jak 1 z rozvojového světa. A kumulativní zátěž, my tu máme vybudované dálnice, nemocnice, školy, a 200 let se tu pálilo uhlí. Země 3. světa infrastrukturu teprve budují a mají nižší životní úroveň, proto mají nárok na vyšší emise. Určité uskromění pro zachování planety, na které je žitelno, nemusí být tragédie. Holt se nepoletí každý rok na… Číst vice »

Petr-S

jenže fyzikální efekt není ze statistického přepočtu „na hlavu“, ale z absolutního množství.

Radek

…což taky nikde netvrdím ani nezpochybňuji. Taky jsme jich v absolutním množství jako Evropa vytvořili více než Čína a to je nás ani ne polovina, spíš třetina.
https://ourworldindata.org/grapher/cumulative-co-emissions

průměrný nevolič

Zajímalo by mě, odkud jsou ta čísla vycucaná. Opravdu jsme měli v 70.-80. letech vyšší „spotřebu“, než většina západního světa? Když nikdo nic neměl?

Jihočeský velkoměšťan

Pokud chcete mít alespoň špetku cti, je fajn se zamyslet nad tím, kdo tento problém dlouhodobě způsobil. O klimatické změně víme od 80. let velmi podrobně a od té doby naprostou většinu emisí skl. plynů vypustil západní svět. Čerpali jsme výhody těchto zdrojů energie bez ohledu na dopady. Nyní jen vytýkáte východnímu světu, že chce také čerpat ty samé výhody – trochu pokrytecké, nemyslíte? Zadruhé, na hlavu má západní svět opravdu stále bezkonkurenčně nejvyšší emise a jen tak se to nezmění. Je hezké říkat, že Čína vypouští víc, než támhle Česko a Německo, ale to je spíš dané politickým rozdělením… Číst vice »

Davo

Dobra cestina… obcas by se to chtelo zeptat i pravidla ceskeho jazyka, jak se spravne pise. Vy vymysli…

Jihočeský velkoměšťan

Ono by to občas chtělo, aby si ambiciózní aerolinky stanovovali reálné cíle a ne jen žvanili, aby se to líbilo. Nevím, kde vidíte politiku, toto bylo komerční rozhodnutí Air New Zealand.

A ano, dekarbonizace letectví je nyní asi vůbec nejtvrdší oříšek ze všech odvětví.

Jihočeský velkoměšťan

No jo, klasický greenwashing. Příště méně věřit slibům, když evidentně nic neznamenají. Absolutního snížení emisí lze docílit i omezením provozu, ale to by nesmělo jít o komerční subjekt, co se řídí stylem business-as-usual. Samozřejmě teď je na uživatelích, aby sami zvážili, jestli si budou chtít kupovat letenky od společnosti, co nemá snahu dodržovat své sliby; protože jinak ty sliby nebudou mít už vůbec žádný smysl (v tržním systému musí zákazníci sami rozhodovat svojí peněženkou). Protože ale lidé stále neberou klimatickou změnu příliš vážně, tak nepočítám, že nějak významné % lidí zváží kvůli tomuto letět s někým jiným nebo neletět vůbec.… Číst vice »

noerf1

V tržním systému zákazníci rozhodují svoji peněženkou dost jasně. Tam, kde je trh pokřiven dotacemi a různými daněmi nelze trh hledat.
Prostě počasí se vrátí do doby vrcholného středověku, kdy byli teploty ještě o něco vyšší než dnes, pokud zase nedojde k erupci nějaké významné sopky, která by dočasně snížila teplotu či cyklickému snížení sluneční aktivity.

Radek

Můžu poprosit nějaká data k těm teplotám? Děkuji

noerf

Stačí si projít historii, data a možný důvod proč do 14.století vikingové vládly mořím a následná dominance státy na jihu. Jinak přesně v tomto období se hovoří o poklesu průměrné roční teploty o tři až čtyři stupně Celsia během cca 40 let.

Radek

Ok, takže žádná data k tomu pokud to chápu správně nemáte. Tak zkuste mrknout třeba sem – loňský článek v časopise Science srovnávající korelaci koncentrace CO2 a globální teploty. Vemte si z toho co chcete. https://www.science.org/doi/10.1126/science.adi5177

noerf
Radek

No to je prima graf, ale ten z mého pohledu je celkem v protikladu k tomu co sám píšete – „Prostě počasí se vrátí do doby vrcholného středověku, kdy byli teploty ještě o něco vyšší než dnes“. V tom grafu teplota osciluje lehounce nad teplotou, ke které se dnes vztahujeme (té tzv. přeindustriální) a kterou jsme se zavázali překročit max o 2 stupně, byť dnes už víme, že i to bude nereálné. Takže na základě toho grafu se teplota nevrátí tam, kde byla ve středověku, to už jsme dávno překonali a stoupáme výš a výš, viz ta křivka, kterou jste… Číst vice »

Jihočeský velkoměšťan

WOOOW. Takže jste právě tím grafem ukázal, že tehdejší nárůst teploty byl oproti dnešku zcela zanedbatelný.
Jak skvostné!

fofoformanek

Pražské Klementinium má záznamy od roku 1752, na stiahnutie tu:

https://www.chmi.cz/historicka-data/pocasi/praha-klementinum

Otepľovanie je na tých dátach jednoznačne vidno.

V mestkej kronike Bratislavy sa mnoho krát spomína zamrznutý Dunaj, bežne chodili v zime po Dunaji vozy a sane. Posledné zimy ledva býva pár dní ľad na jazerách, sneh tak 2x do roka. Pozrite sa, čo sa pestovalo v minulosti a čo sa pestuje dnes, teraz sa na Slovensku bežne pestujú figy.

Skleníkové plyny majú veľkú zotrvačnosť, CO2, čo vypustíme dnes bude zvyšovať teplotu desiatky a stovky rokov do budúcnosti.

Radek

Jo, díky, mně spíš zajímalo, jestli ten pisatel může něčím ta svá tvrzení doložit.

Jihočeský velkoměšťan

Jak konkrétně je mezinárodní trh s leteckou dopravou pokřivený dotacemi a daněmi? Vždyť neplatí ani daň z leteckého paliva. Na vnitroevropské lety přestanou tuším za rok být k dispozici bezplatné povolenky, ale toto se netýká Air New Zealand. Jediný systém kompenzace emisí v mezinárodním letectví je CORSIA a jeho účinnost je teprve hodnocena. Nicméně nic z tohoto nemá nic společného s tím, jak si jedna aerolinie sama sobě dobrovolně stanovila emisní cíle. Je vidět jen to, že nedrží vlastní slovo a že se hlavně snažila přitáhnout i klientelu, které to není úplně jedno a nyní prostě greenwashing vyplaval na povrch.… Číst vice »

Radek

Jinak teda to s tím osvobozením od daně z leteckého paliva je hroznej bizár a fascinuje mě, že to ještě EK nezrušila.

Jihočeský velkoměšťan

Tady zas pozor. Slyšel jsem, že po kalkulacích to vychází tak, že by to skoro nic nezměnilo. Já věřím, že systém emisních povolenek bude mnohem účinnější než nějaká daň z paliv. Chcete zpoplatnit tu samotnou činnost, která páchá škody, ideálně.
Bizár to rozhodně je, ale to všechno mezinárodní, že…
Btw, ani netuším, jak to má mezinárodní lodní doprava, ale můj tip je, že taky nebude danit.

Radek

Tomu nerozumím, co tím chcete říct. Nicméně i v rámci nějaké solidarity (a obzvláště mezigenerační a město/venkov) mi přijde na místě platit daň z pohonných hmot u letadel minimálně stejnou, ne-li vyšší jako platí běžný spotřebitel např u aut. A vyšší cena letenek pravděpodobně nějaké ochlazení trhu znamenat bude že jo.

Jiří Kocurek

Jakože poletí s někým jiným, který ta klimaticky neutrální letadla má, ikdyž je nikdo nevyrábí?

Jihočeský velkoměšťan

Ne, ale zváží třeba letět s někým, kdo to ani nesliboval a tedy může být věrohodnější.

Nebo s někým, kdo část z ceny letenky posílá na kompenzace dopadů uhlíku.

Nebo se rozhodnou neletět (pokud mohou).

Nebo se rozhodnou zapojit kromě peněženky i svůj hlas a např. proti společnosti uspořádat menší demonstraci. Nemyslím teď nic politického, demonstrace může proběhnout čistě u vztahu zákazník-dopravce. I to je cesta, jak ovlivnit vlastní silou trh, která při správném provedení může vést k poklesu poptávky a tedy snížením hodnoty společnosti. A to přece Air New Zealand nechce a možná se bude muset více snažit. 😉