Klíčové razítko pro nový letoun Airbusu. Úzkotrupý A321XLR má vzlétnout s cestujícími na konci léta

První let A321XLR. Foto: Lutz Borck / AirbusPrvní let A321XLR. Foto: Lutz Borck / Airbus

Nové letadlo má proměnit byznys dálkové letecké dopravy, Airbus má na něj přes 500 objednávek.

První let A321XLR. Foto: Lutz Borck / AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusInfografika k výrobě A321XLR. Foto: AirbusInforgrafika k modelu A321XLR. Foto: Airbus

Airbus získal zásadní razítko nutné pro provoz nového letadla A321XLR. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví udělila takzvané schválení typu, které je nutné pro komerční provoz letadla. Airbus očekává, že první dopravce může začít novým letadlem přepravovat cestující již na konci letošního léta.

Jde o letadlo, o které mají aerolinky velký zájem. Airbus na něj má už přes 500 objednávek. Kombinuje výhody větších širokotrupých letadel (dolet) s výhodou úzkotrupých strojů (menší kapacita). Dopravcům tak umožní otevřít dálkové linky například z Indie do Evropy či z Evropy do Severní Ameriky mezi méně vytíženými letišti, kde by se aerolinkám nepodařilo větší letadlo naplnit. Bez problémů zvládne například let z Prahy na východní pobřeží USA.

Ke schválení došlo zatím ve verzi s motory LEAP-1A od společnosti CFM. Do konce roku očekává Airbus ještě razítko pro provoz s motory od Pratt & Whitney.

A321XLR má za sebou zatím nejdelší let, prázdný byl ve vzduchu přes 13 hodin

Je to letadlo, které přinese nové možnosti dopravcům i cestujícím. Díky tomuto letadlu vznikne řada nových přímých linek,“ říká šéf divize osobních letadel Airbusu Christian Scherer.

Nový letoun vychází z úspěšné řady A321neo. Jednou z hlavních změn oproti modelu A321neo je přídavná nádrž na palivo. Má objem 12 900 litrů. Mírnými úpravami prošla i křídla. Dolet je 8 704 km. První let nového letadla proběhl v červnu 2022, od té doby prochází povinným testováním. Prvním provozovatelem bude Iberia.

Prvním provozovatelem A321XLR bude nakonec Iberia, vystřídá rozhádaný Aer Lingus

Tagy A321XLR Airbus Airbus A321XLR EASA
3 komentáře