Každý pátý elektromobil na evropském trhu je čínský, ukazují data o registracích
Téměř polovinu tvoří auta „tradičních“ evropských značek.
Zatímco s osobními auty se spalovacími motory na evropském trhu s novými vozidly čínské automobilky příliš neuspěly, v případě elektromobilů je situace velmi odlišná. Podíl v Číně vyrobených nových bateriových elektrických aut (BEV) v Evropě letos přesáhl již 20 %.
Ukazují to data společnosti JATO Dynamics. Tahounem čínského exportu do Evropy je především automobilka SAIC, která před časem koupila britskou značku MG. Ta u řady zákazníků může vyvolávat dojem, že jde o evropské auto.
Podle dat za leden a únor registrace čínských aut stouply meziročně o 43 %, což je výrazně větší růst, než zaznamenaly evropské značky. „Za růstem je především snaha čínských výrobců urychlit export do Evropy ještě před tím, než Evropská komise začne vyšetřovat nedovolenou podporu tamějších automobilek,“ uvedl Felipe Munoz z JATO Dynamics.
JATO ve své analýze současně upozornilo, že za růstem čínských aut v Evropě nejsou zdaleka jen tamější značky, ale i „tradiční“ evropské automobilky. Jde například o Volvo či Dacii, které své elektromobily vyrábí v Číně. Tvoří 44 % všech registrací nových elektromobilů, 40 % připadá na MG.
Státní automobilka SAIC, které patří značka MG, je v posledních letech nejúspěšnější z čínských výrobců v Evropě. Uspěla i se svými auty na spalovací motory. Letos porazila například v Evropě v objemech prodejů Cupru, Mazdu či Jeep. S 15 000 auty se dostala firma na 21. pozici v Evropě. V Česku je pozice MG ještě lepší, vystoupala na 16. pozici za leden až březen.