Každý desátý elektromobil v Evropě je z Číny. Data před zavedením cel ukazují, jak tradiční značky ztrácí
Prodeje zpomalí nově zavedená cla.
Automobilky z Číny před zavedením cel dál navýšily svůj podíl na evropském trhu. Vyplývá to z nových dat společnosti JATO Dynamics o vývoji trhu s novými osobními aut v Evropské unii.
Podíl vozidel vyrobených v Číně vzrostl především v červnu, kdy automobilky finišovaly s dovozem aut před zavedením dodatečných cel. Ta platí od 5. července. Namísto dosavadních 10 % dosahuje clo 38,1 %. Jen registrace elektromobilů z Číny v červnu stouply o 72 %.
Trh s novými auty v Evropě v první polovině letošního roku výrazně zpomalil svůj růst. Registrace nových vozidel meziročně stouply o 4,4 % a dosáhly hodnoty 6,847 milionu vozů.
Za první pololetí dosáhly registrace aut čínských značek v Evropě 70 000 kusů, což znamená nárůst o 26 % a navýšení tržního podílu na 7,37 %. Podíl aut vyrobených v Číně je podle JATO ale ještě vyšší: část značek považovaných za evropské vyrábí elektromobily v Číně: například čínské Volvo EX30 bylo třetí nejprodávanější elektroauto na trhu, MG4 čtvrté. „Je zřejmé, že Čína pomohla růstu trhu s elektromobily. Zavedením cel budou zákazníci čelit vyšším cenám a to se může projevit i na poklesu celého trhu,“ uvedl Felipe Munoz z JATO Dynamics.
Řada evropských výrobců na trhu s elektromobily ztrácí. Jednička trhu Volkswagen například zaznamenal meziroční pokles o 14 %. Dařilo se naopak výrazně BMW. Čínská Geely Group, pod kterou patří Volvo, zvýšila registrace elektromobilů v Evropě za první pololetí o 52 %, překonala například Hyundai, Renault nebo Mercedes. BYD prodal za první pololetí více aut než například Dacia, Ford nebo Nissan.
Podle Munoze je za růstem čínských výrobců v Evropě i velmi ostrá konkurence výrobců na čínském trhu. Od roku 2020 zvýšily čínské automobilky export více než pětinásobně.