Každé třetí vozidlo mělo problém, hlásí Kupkovy jednotky po prvním měsíci. Většina byla ze sousední země

Kontroly probíhaly jak na dálnicích, tak ve městech a obcích.
Inspekce silniční dopravy (INSID) provedla během prvního měsíce své existence provozu 1397 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Přestupek byl zjištěn u 416 z nich, tedy téměř u každého třetího vozidla. Inspektoři uložili 281 pokut v celkové výši 487 000 Kč a 148 kaucí v souhrnné výši 4 120 500 Kč.
Nejčastěji docházelo k porušování pravidel pro doby řízení a odpočinku řidičů. Inspekce ale zaznamenala i případy přetížených vozidel, podvody s tachografy, nebo snahy obejít emisní normy. Zkontrolovala více cizinců než Čechů, nejčastějšími hříšníky ze zahraničních dopravců byli Poláci.
Řidič se vysmál novým inspektorům a odjel. Dostihla ho policie, hrozí mu pokuta 200 tisíc
Z celkového počtu 1 397 vozidel bylo 664 registrováno v ČR (47,53 %) a 733 mimo ni (52,47 %). U cizinců byly nejčastěji zaznamenány přestupky u vozidel s polskou, slovenskou a rumunskou registrační značkou.
„Bezmála jeden a půl tisíce kontrol a přes čtyři stovky odhalených přestupků znamená, že INSID umí reagovat na problémy v provozu a zaměřit se na ty, kteří pravidla porušují,“ zhodnotil ministr dopravy Martin Kupka.
7 hodin bez pauzy
Největší podíl přestupků tvořilo překračování dovolené doby řízení, nedodržení délky přestávek a doby denního či týdenního odpočinku. Evropské předpisy stanovují, že nejdéle po 4,5 hodinách řízení musí následovat alespoň 45minutová přestávka. Inspektoři přitom zachytili i případ, kdy řidič nákladního vozidla jel více než 7 hodin bez zastavení.
„Tyto přestupky považujeme za jedny z nejzávažnějších, protože únava řidiče za volantem čtyřicetitunového kolosu ohrožuje všechny na silnici. Často přitom nejde ani tak o selhání jednotlivců, jako spíš o důsledek systémového tlaku, který je na řidiče vyvíjen,” uvedl ředitel Kontrolní sekce INSID Pavel Bergman s tím, že sankce proto v takových případech směřují především na dopravce.
Na jisto
K odhalování přestupků inspektorům výrazně pomáhají moderní technologie. Například systém DSRC umožňuje na dálku načíst údaje ze smart tachografu jedoucího vozidla – bez vědomí řidiče. V reálném čase tak lze odhalit například jízdu bez vložené karty řidiče.
„V takových případech zastavujeme prakticky na jistotu. Tato technologie nám významně usnadňuje práci a nemusíme zdržovat v práci a jízdě řidiče, kteří pravidla dodržují,“ doplňuje Bergman.
Pomocí speciálního softwaru mohou inspektoři získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně. Snadno tak rozpoznají, jestli pochybil výjimečně anebo porušuje pravidla dlouhodobě.
„Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – ze sledovaných 56 – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5 000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 000 Kč, “ popisuje inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával.