Každé třetí vozidlo mělo problém, hlásí Kupkovy jednotky po prvním měsíci. Většina byla ze sousední země

Jednotky silniční inspekce INSID. Foto: MD ČRJednotky silniční inspekce INSID. Foto: MD ČR

Kontroly probíhaly jak na dálnicích, tak ve městech a obcích.

Inspekce silniční dopravy (INSID) provedla během prvního měsíce své existence provozu 1397 kontrol nákladních vozidel a autobusů. Přestupek byl zjištěn u 416 z nich, tedy téměř u každého třetího vozidla. Inspektoři uložili 281 pokut v celkové výši 487 000 Kč a 148 kaucí v souhrnné výši 4 120 500 Kč.

Nejčastěji docházelo k porušování pravidel pro doby řízení a odpočinku řidičů. Inspekce ale zaznamenala i případy přetížených vozidel, podvody s tachografy, nebo snahy obejít emisní normy. Zkontrolovala více cizinců než Čechů, nejčastějšími hříšníky ze zahraničních dopravců byli Poláci.

Řidič se vysmál novým inspektorům a odjel. Dostihla ho policie, hrozí mu pokuta 200 tisíc

Z celkového počtu 1 397 vozidel bylo 664 registrováno v ČR (47,53 %) a 733 mimo ni (52,47 %). U cizinců byly nejčastěji zaznamenány přestupky u vozidel s polskou, slovenskou a rumunskou registrační značkou.

Bezmála jeden a půl tisíce kontrol a přes čtyři stovky odhalených přestupků znamená, že INSID umí reagovat na problémy v provozu a zaměřit se na ty, kteří pravidla porušují,“ zhodnotil ministr dopravy Martin Kupka.

7 hodin bez pauzy

Největší podíl přestupků tvořilo překračování dovolené doby řízení, nedodržení délky přestávek a doby denního či týdenního odpočinku. Evropské předpisy stanovují, že nejdéle po 4,5 hodinách řízení musí následovat alespoň 45minutová přestávka. Inspektoři přitom zachytili i případ, kdy řidič nákladního vozidla jel více než 7 hodin bez zastavení.

Jednotky silniční inspekce INSID. Foto: MD ČRJednotky silniční inspekce INSID. Foto: MD ČRJednotky silniční inspekce INSID. Foto: MD ČRJednotky silniční inspekce INSID. Foto: MD ČRNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýFotovoltaický panel na novém vozidle silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýKamera ve vozu INSID je součástí dálkového snímání informací z tachografů. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Součástí výbavy jsou i nízkorychlostní váhy. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNová vozidla silniční inspekce INSID. Součástí výbavy je plošina na kontrolu podvozku. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Tyto přestupky považujeme za jedny z nejzávažnějších, protože únava řidiče za volantem čtyřicetitunového kolosu ohrožuje všechny na silnici. Často přitom nejde ani tak o selhání jednotlivců, jako spíš o důsledek systémového tlaku, který je na řidiče vyvíjen,” uvedl ředitel Kontrolní sekce INSID Pavel Bergman s tím, že sankce proto v takových případech směřují především na dopravce.

Půl milionu zaplaceno na místě. Nadměrný náklad se snažil projet Česko bez povolení, dostal rekordní kauci

Na jisto

K odhalování přestupků inspektorům výrazně pomáhají moderní technologie. Například systém DSRC umožňuje na dálku načíst údaje ze smart tachografu jedoucího vozidla – bez vědomí řidiče. V reálném čase tak lze odhalit například jízdu bez vložené karty řidiče.

V takových případech zastavujeme prakticky na jistotu. Tato technologie nám významně usnadňuje práci a nemusíme zdržovat v práci a jízdě řidiče, kteří pravidla dodržují,“ doplňuje Bergman.

Kupkovy jednotky poprvé zasahují. 21 týmů se rozjelo do celého Česka, vezou si mobilní STK i měření emisí

Pomocí speciálního softwaru mohou inspektoři získat data o práci řidiče až 56 dní zpětně. Snadno tak rozpoznají, jestli pochybil výjimečně anebo porušuje pravidla dlouhodobě.

Zachytili jsme i řidiče, který v 54 dnech – ze sledovaných 56 – porušil dobu řízení nebo odpočinku. Na místě dostal pokutu 5 000 Kč, dopravci hrozí ve správním řízení sankce až 350 000 Kč, “ popisuje inspektor Michael Hurych, který případ zpracovával.

Tagy INSID Martin Kupka nákladní silniční doprava
3 komentáře