obrazok-zdopravy

Každé šesté nově prodané auto ve světě je čistě elektrické. V Číně už je spalovák okrajovou záležitostí

ŠKODA ENYAQ během výroby na montážní lince ve ŠKODA Auto, závod Mladá Boleslav. Zdroj: ŠKODA AutoŠKODA ENYAQ během výroby na montážní lince ve ŠKODA Auto, závod Mladá Boleslav. Zdroj: ŠKODA Auto

Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 procent.

Celosvětové prodeje čistě elektrických aut v 1. čtvrtletí vzrostly o 42 %. Elektrická auta tak dále posilují svou pozici, v prvním čtvrtletí tvořily 16 % ze všech globálně nově prodaných aut.

Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 %, na největších evropských trzích přesahuje dokonce 60 %. Celkově trhu nicméně vládne Čína, uvádí aktuální analýza PwC Electric Vehicle Sales Review.

Ve světě se v 1. čtvrtletí prodalo 2,7 milionu čistě elektrických aut. V Evropě dosahuje tržní podíl elektrifikovaných vozidel z celkových prodejů 61 %.

Roste i Česko

Dynamicky sice roste i český trh, ve světovém srovnání ale zaostává. Podíl elektromobilů v Česku překročil jen 5 %. V 1. čtvrtletí se prodalo přes 3000 čistě elektrických aut, což je ovšem meziročně více než dvojnásobný růst. Drtivou většinu registrací v uvedeném kvartálu tvoří jeden model jedné značky – Škoda Elroq.

Po loňském mírném útlumu letos prodeje elektroaut vystřelily vzhůru. Důvodem je především zvyšující se poptávka po nových elektrovozech, které se také stávají cenově dostupnějšími,” říká k prodejům partner PwC pro automotive Pavel Štefek.

SUV mají již přes polovinu trhu, roste podíl elektromobilů. Český trh s auty překvapil březnovými čísly

V roce 2030 bude podle analýzy PwC po světových silnicích jezdit 68 milionů elektrovozů a hybridů oproti současným 39 milionům. Největší prodeje má Čína, kde se v první kvartále prodalo 1,6 milionu elektroaut.

Tamní automobilky díky akcelerujícímu výzkumu a vývoji a maximálnímu zacílení na zákazníka expandují i na zahraniční trhy včetně těch evropských. Zhruba 62 % současné výrobní kapacity Číny je dnes nad absorpční kapacitou čínského trhu a může být použito pro export,“ varuje Štefek.

Nový model za 12 měsíců

Čína je tak „zodpovědná“ za více než 60 % světových prodejů elektroaut. Tamní prodeje čistě elektrických aut meziročně vzrostly o 55 % a podíl čistě elektrických aut na nových prodejích dosáhl v 1. čtvrtletí 27 %.

V Číně s její výrobní kapacitou 60 milionů vozů ročně budou brzy auta se spalovacím motorem okrajovou záležitostí. Díky našláplému vývoji a výzkumu přitom dokážou uvést nový model na trh během 12 měsíců, mnohdy i rychleji. Velmi blízká budoucnost je v Číně plně elektrická a nedaleká budoucnost plně autonomní,” odhaduje Pavel Štefek.

Zatímco loni prodeje v Evropě spíše stagnovaly, na začátku letošního roku došlo k rychlému oživení. Prodeje bateriových aut na 5 největších evropských trzích vzrostly o 30 %, když předcházející tři čtvrtletí prodeje naopak klesaly. Největší tempa růstu přitom zaznamenaly německý a britský trh.

Celkově se ve světě v 1. čtvrtletí prodalo přes 16,7 milionu aut, z čehož více jak 6,7 milionu má alespoň částečně elektrický pohon. Zatímco prodeje bateriových aut meziročně vzrostly o 30 %, prodeje aut s konvenčními pohony klesly o 6 %.

Tesla padá, Škoda roste

Zatímco před rokem byl na všech hlavních trzích (největší evropské trhy, Čína, USA) jedničkou prodejů model Tesla Y, nyní obhájila pozici leadra jen v USA. V Evropě se propadla až na 5. místo za vozy z produkce skupiny VW (včetně Škody Enyaq na 3. místě), v Číně je Tesla až 3. za dvěma místními automobilkami.

Třetí místo v evropských prodejích pro značku Škoda Enyaq je asi dosavadním největším úspěchem české automobilky v oblasti elektromobility. Jde o nejprodávanější elektromobil koncernu VW, který v některých zemích včetně Německa zaznamenal meziroční růst prodejů přesahující 20 %,“ dodává Pavel Štefek.

Největší podíl elektrifikovaných vozů na nových prodejích drží Evropa, kde se v 1Q prodalo přes 2 miliony elektroaut a hybridů. Z celkových 3,38 milionu prodaných aut to představuje tržní podíl 61 %. Čistě v elektromobilech je ale v čele Čína, kde už se podíl elektromobility blíží polovině (47 %), tradičně pomalejší jsou USA s 22% podílem.

Elektrická budoucnost

Aktuální studie PwC uvádí, že za pět let bude po světě jezdit 68 milionů aut s elektrifikovaným pohonem. Oproti současným 39 milionů to představuje nárůst o 74 %. Nejrychleji se přitom bude zvyšovat podíl čistě elektrických aut, jejichž počet se do roku 2030 zdvojnásobí na 30 milionů. Hybridních aut bude jezdit 23 milionů (+48 %) a plug-in hybridů necelých 15 milionů (+ 70 %).

Buď milion elektromobilů, nebo další zelenání tekutých paliv. Česko hledá cesty ke splnění cílů EU

PwC pro účely této studie analyzuje 40 nejvyspělejších světových trhů: státy EU27, Velkou Británii, Švýcarsko, Island, Norsko, Čínu, Japonsko, Koreu, USA, Austrálii, Brazílii, Indii, Indonésii a Turecko. Vůbec největší podíl elektrifikace má tradičně Norsko, kde v 1. čtvrtletí prodeje bateriových vozů tvořily 97,8 procenta ze všech prodejů.

Tagy Čína prodeje aut PwC Škoda Auto
148 komentářů