Kauza DPMLJ a Busline: stíhání kvůli podplácení i veřejným zakázkám.
Národní centrála proti organizovanému zločinu upřesnila, kvůli čemu stíhá devět osob v souvislosti se včerejším zásahem v Dopravním podniku měst
Národní centrála proti organizovanému zločinu upřesnila, kvůli čemu stíhá devět osob v souvislosti se včerejším zásahem v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a společnosti BusLine.
Zásah souvisí zjevně s některými zakázkami obou firem. „Trestní stíhání se vede pro trestné činy podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku,“ řekl mluvčí NCOZ.
Paragraf o poškození finančních zájmů EU nasvědčuje tomu, že jde o zakázky, které financovala Evropská unie. V případě DPMLJ jde například o nedávný nákup 17 autobusů na CNG, který vyhrála společnost Tezas servis, která nabídla autobusy Iveco a porazila jiného prodejce této značky, společnost Kar Group. Jiná značka se do soutěže nepřihlásila.
V satalické centrále Tezasu podle informací deníku Zdopravy.cz rovněž včera policie zasahovala. Firma zásah nevyloučila ani nepotvrdila, do rána slibuje vyjádření. Ibehej odmítl situaci více komentovat.
Policie obvinila celkem devět lidí, tři z toho jsou ve vazbě. Podle dostupných zdrojů jde o Jiřího Vařila, který dříve v Busline působil oficiálně a nyní je členem dopravního výboru zastupitelstva Libereckého kraje, šéfa DPMLJ Luboše Wejnara a předsedu představenstva Pavla Šulce. Mobilní telefony všech tří osob jsou nedostupné. Policie jména nechce potvrdit.
Busline pro DPMLJ obstarává zhruba 40 % výkonů, k zakázce se dostal bez soutěže v roce 2009, když došlo ke spojení s jabloneckou MHD. Smlouvy s Busline kritizuje dlouhodobě hlavně Změna pro Liberec. Busline je ve sporu i se současnou krajskou vládou, kde napadá plán koupit ČSAD Liberec. Policisté už minulý týden zasahovali právě v ČSAD Liberec, na krajském úřadě a firmě Nexia AP, která dělala posudek na cenu ČSAD Liberec. Ve hře je více než půl miliardy korun, které ročně Liberec a Liberecký kraj zaplatí za autobusovou dopravu a Busline je největším příjemcem z této částky.