Karvinsko by mohla protnout nová spojnice D1 s D48, ukazuje srovnání variant
Nová kapacitní komunikace má odvést tranzit z hustě osídlených oblastí a zajistit napojení na hlavní tahy.
Moravskoslezský kraj si nechal vypracovat územní studii dopravní obslužnosti Karvinska. Měla nalézt územně průchodné a technicky proveditelné trasy nové kapacitní pozemní komunikace v úseku mezi dálnicí D1 (lokalita MÚK Vrbice ) a obchvatem Havířova.
„Při vyhledávání tras daným územím byl uvažován jak návrh nových pozemních komunikací, tak i využití stávajících. V rámci územní studie bylo prověřeno 7 základních variant i možnost etapové výstavby, kdy je uvažováno s využitím stávající silnice II/470 intravilánem měst Rychvald a Orlová. Též byla prověřena možnost alternativního místa napojení na dálnici D1,“ uvádí se ve studii.
Nová komunikace má respektovat narůstající nároky na přepravní kapacitu a zajistit efektivní převedení tranzitní a mezistátní dopravy v hustě osídleném území mezi východními předměstími Ostravy, Bohumínem, Karvinou, Havířovem a Českým Těšínem, a to včetně napojení na nadřazenou silniční síť, zejména na stávající dálnici D1, dálnici D48, silnici I/59, silnici I/67, příp. na připravovanou stavbu „I/11 Havířov – Třanovice.
Jednotlivé projektové varianty se liší trasováním. V úseku mezi MÚK Vrbice a křížením se silnicí I/59 je navrženo čtyřpruhové uspořádání s maximální povolenou rychlostí 110 km/h. Dále směrem k Havířovu je plánováno dvoupruhové uspořádání s rychlostním limitem 90 km/h. Po nové komunikaci by mohlo dle analýz jezdit až 25 tisíc aut denně.
„Výstavba nové pozemní komunikace I/68 Vrbice – Havířov, která přímo navazuje na silnici I/11 (obchvat Havířova), vytvoří ve všech projektových variantách alternativní propojení dálnic D1 a D48. Dále usnadňuje meziměstskou dopravu, zkracuje přepravní časy a přesměrovává dopravu z přetížených lokalit. Tento efekt bude mít pozitivní dopad na celkovou funkčnost dopravní sítě v regionu,“ vyplývá ze studie. Prognózy byly vytvořeny pro horizont roku 2050.
Vedení nové pozemní komunikace bylo doporučeno v koridoru D15, dlouhodobě zaznamenaném v Zásadách územního rozvoje Moravskoslezského kraje. Vyžádá si to nicméně zásahy do okolní obytné zástavby, míra těchto zásahů však bude podle studie nižší než u dalších prověřovaných variant.
Zpracovateli studie jsou Sudop Praha a Atelier T-plan.