Karlovarský kraj doplácí na své ztrátové letiště, pošle mu dalších osm milionů korun
Radní Karlovarského kraje rozhodli o zaslání mimořádné platby ve výši 8 milionů korun společnosti Letiště Karlovy Vary. Má pokrýt hlavně
Radní Karlovarského kraje rozhodli o zaslání mimořádné platby ve výši 8 milionů korun společnosti Letiště Karlovy Vary. Má pokrýt hlavně očekávanou ztrátu za letošní rok. Vyplývá to z usnesení Rady Karlovarského kraje.
„Příplatek mimo základní kapitál je určen k pokrytí předpokládané ztráty společnosti v roce 2019 a k financování provozních výdajů společnosti, což umožní zachování funkčnosti letiště Karlovy Vary jako veřejného mezinárodního letiště s vnější schengenskou hranicí,“ uvedla mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková.
Podle ní peníze z kraje pomůžou k tomu, aby bylo možné zajistit dodržení všech předpisů a zákonných požadavků, zejména v oblasti úrovně provozní bezpečnosti a ochrany před protiprávními činy.
Karlovarské letiště se podobně jako většina ostatních regionálních letišť v Česku potýkají se záporným hospodářským výsledkem. Některé kraje do letišť sypou dotace přes marketingovou podporu, jiné přímo do firmy.
Letiště dosud nezveřejnilo ekonomické výsledky za loňský rok, v roce 2017 prodělalo přes 15 milionů korun. Loni odbavilo 45 tisíc cestujících, což je meziroční nárůst o 115 %. Za nárůstem je především vstup společnosti Pobeda na linku do Moskvy.
Podle jednatele letiště Jiřího Pose za prvních pět měsíců letos v Karlových Varech odbavili 26 tisíc cestujících, což je meziroční nárůst o 71 %. Táhne ho především ruská společnost Pobeda, jiná pravidelná linka na letišti aktuálně není. „Vzhledem k menšímu plánovanému počtu letů Pobedy v červenci a srpnu se dynamika v následujících měsících zpomalí a plánovaný počet odbavených cestujících pro celý rok je 55 tisíc cestujících,“ dodal Pos.
Letiště jedná o nových linkách zejména z tradičních východních trhů, jako je Rusko, Ukrajina a Uzbekistán. Zatím ale konkrétní dohoda nebyla uzavřena. Větší spolupráci s evropskými nízkonákladovými dopravci brání šířka dráhy 30 metrů, která je zejména pro Ryanair nepřípustná. Pobeda sice létá do Karlových Varů se stejným typem letadla, jako používá Rynaiar, ale šířka jí nevadí.
V Karlových Varech ale přesto zhoustne v příštích týdnech a měsících provoz. Vedení letiště podepsalo smlouvu se společností F-Air, která tu bude školit budoucí piloty. Proti byly obce v okolí, které se bojí většího hluku. Od F-Air by mělo letiště inkasovat zhruba 2,5 milionu korun ročně.