Karlovarský kraj chce rozšířit letiště v roce 2026, miliardová investice cílí na velká letadla
Pro letošní rok Letiště Karlovy Vary očekává ztrátu 20 milionů korun.
Karlovarský kraj by chtěl modernizaci letecké dráhy Letiště Karlovy Vary stihnout v roce 2026. Do té doby by chtěl zajistit i financování. ČTK to řekl hejtman Petr Kulhánek (za STAN). Více než miliardová investice by měla rozšířit možnosti letiště a umožnit přistávání i velkým letadlům. Tím by se rozšířily možnosti, odkud a kam by mohla letadla z Karlových Varů létat. Do financování modernizace by se mohly zapojit i soukromé peníze.
Karlovarský kraj, který je majitelem Letiště Karlovy Vary, má už hotové posouzení vlivu na životní prostředí a připravuje podklady pro stavební povolení. Dráha letiště by se podle záměru měla jednak rozšířit, ale také prodloužit. Splňovala by tak podmínky pro přistávání větších letadel, která zatím musejí přistávat například v Praze.
Zároveň kraj jedná o způsobu financování, uvedl Kulhánek. „Aktuálně zvažujeme financování smíšené, a to jak ze strany Karlovarského kraje, ze strany státního rozpočtu, tak i ze strany soukromých subjektů. To také vyplynulo z debaty s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), že účast soukromého kapitálu je nezbytná pro financování ze státních peněz,“ řekl karlovarský hejtman.
Původní záměr počítal s tím, že by se rozšíření dráhy a její prodloužení dělaly jako dvě etapy ve dvou letech po sobě. Podle Kulhánka se ale jeví jako výhodnější varianta, kdyby se podařilo vše připravit tak, aby se obě etapy udělaly v jedné stavební sezóně. Místo dvou let, po které by muselo být letiště z větší části mimo provoz, by tak Letiště Karlovy Vary přišlo jen o jednu turistickou sezónu. Kraj přitom zamýšlí, že by rokem stavebních úprav byl už rok 2026.
Rozšíření přistávací dráhy by mělo podle současných odhadů stát asi 800 milionů korun, prodloužení dráhy má stát zhruba 300 milionů korun.
Jakou formou by se do financování mohly zapojit i peníze soukromých subjektů, zatím kraj řeší. Zájem podle hejtmana ale je. Jednou z variant by bylo zapojit soukromý subjekt do provozu letiště tak, že by měl v budoucnu i podíl na jeho zisku. Ačkoli je letiště zatím stále ve ztrátě, už při počtu letů, které se předpokládají letos, by se letiště mohlo postupně začít blížit k vyrovnanému hospodaření. A pokud by na něm mohly přistávat i lety ze vzdálenějších destinací a s více cestujícími, je pravděpodobné, že by Letiště Karlovy Vary mohlo generovat zisk.
Pro letošní rok Letiště Karlovy Vary očekává ztrátu 20 milionů korun. Mělo by to být ale méně než loni. Pomoci by měly nové linky do Tuniska a Izraele, díky kterým se počítá s odbavením až čtyřikrát většího množství cestujících ve srovnání z předchozím rokem. Zásadní pro letiště byl začátek krize na Ukrajině a období covidové pandemie, kdy letiště přišlo o veškeré pravidelné linky z Ruska.
Letiště Karlovy Vary zaznamenalo novodobý rekord v roce 2013, kdy odbavilo přes 104 tisíc cestujících, v loňském roce odbavilo zhruba 11 tisíc cestujících.