Karlovarské letiště poslalo ranvej do procesu EIA. Vylepšení vyjde na 750 milionů

Letadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub SvobodaLetadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub Svoboda

Letiště tvrdě zasáhla covidová krize. Místo plánovaných 80 tisíc cestujících loni odbavilo jen 17 tisíc cestujících

Letiště Karlovy Vary se odhodlalo k dalšímu kroku směrem k rozšíření a prodloužení nevyhovující ranveje. Plán poslalo do procesu posouzení vlivu na okolí (EIA). Stalo se tak více než tři roky poté, co ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že proces EIA je pro tento projekt nevyhnutelný.

Letiště, které patří Karlovarskému kraji, hovoří o nutném rozšíření ranveje několik let. Kraj se už za předchozího vedení s hnutím ANO v čele rozhodl pro maximalistickou variantu, kdy by se dráha měla prodloužit z dnešních 2150 metrů na 2510 metrů, na šířku by pak měla mít včetně postranních pásů 60 metrů (dnes má 30 metrů).

„Podle studie proveditelnosti jsou očekávané investiční náklady na rozšíření a prodloužení vzletové a přistávací dráhy na karlovarském letišti ve výši zhruba 750 milionů korun,“ sdělil deníku Zdopravy.cz krajský radní pro dopravu Jan Bureš (ODS). Podle něj jde o „významnou sumu“, kterou by měl poskytnou stát, a to z programu RE:START nebo ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Kraj si od projektu slibuje odstranění provozních limitů, které má současná dráha. Její šířka omezuje provoz za zhoršených povětrnostních podmínek a délka ovlivňuje využití letadel kategorie C – B737/A320. „Veřejné mezinárodní letiště Karlovy Vary s vnější schengenskou hranicí je v platné strategii letecké dopravy státu vnímáno jako strategická infrastruktura a součást páteřní sítě regionálních letišť. Nemělo by proto být jako jediné limitováno těmito omezeními,“ doplnil radní.

Letiště Karlovy Vary loni tvrdě zasáhla covidová krize. Místo plánovaných 80 tisíc cestujících bylo nakonec odbaveno jen 17 tisíc cestujících. Téměř všichni připadají na lety ruské společnosti Pobeda, která do 13. března 2020 provozovala linku na moskevské letiště Vnukovo. V roce 2019 odbavilo letiště 62 tisíc cestujících. Do svých nejlepších let tak má daleko: v období 2011 až 2013 odbavovalo kolem sta tisíc cestujících ročně. Aktuálně na letišti žádný významnější provoz není.

Podle dokumentace EIA by se měla ranvej přestavovat od října 2023 do dubna 2026.

Tagy EIA Karlovarský kraj Letiště Karlovy Vary ranvej seznam
54 komentářů