Infrastruktura Letiště Zprávy

Karlovarské letiště poslalo ranvej do procesu EIA. Vylepšení vyjde na 750 milionů

Letadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub Svoboda
Letadlo společnosti Pobeda v Karlových Varech. Autor: Jakub Svoboda
Letiště tvrdě zasáhla covidová krize. Místo plánovaných 80 tisíc cestujících loni odbavilo jen 17 tisíc cestujících

Letiště Karlovy Vary se odhodlalo k dalšímu kroku směrem k rozšíření a prodloužení nevyhovující ranveje. Plán poslalo do procesu posouzení vlivu na okolí (EIA). Stalo se tak více než tři roky poté, co ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že proces EIA je pro tento projekt nevyhnutelný.

Letiště, které patří Karlovarskému kraji, hovoří o nutném rozšíření ranveje několik let. Kraj se už za předchozího vedení s hnutím ANO v čele rozhodl pro maximalistickou variantu, kdy by se dráha měla prodloužit z dnešních 2150 metrů na 2510 metrů, na šířku by pak měla mít včetně postranních pásů 60 metrů (dnes má 30 metrů).

„Podle studie proveditelnosti jsou očekávané investiční náklady na rozšíření a prodloužení vzletové a přistávací dráhy na karlovarském letišti ve výši zhruba 750 milionů korun,“ sdělil deníku Zdopravy.cz krajský radní pro dopravu Jan Bureš (ODS). Podle něj jde o „významnou sumu“, kterou by měl poskytnou stát, a to z programu RE:START nebo ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Kraj si od projektu slibuje odstranění provozních limitů, které má současná dráha. Její šířka omezuje provoz za zhoršených povětrnostních podmínek a délka ovlivňuje využití letadel kategorie C – B737/A320. „Veřejné mezinárodní letiště Karlovy Vary s vnější schengenskou hranicí je v platné strategii letecké dopravy státu vnímáno jako strategická infrastruktura a součást páteřní sítě regionálních letišť. Nemělo by proto být jako jediné limitováno těmito omezeními,“ doplnil radní.

Letiště Karlovy Vary loni tvrdě zasáhla covidová krize. Místo plánovaných 80 tisíc cestujících bylo nakonec odbaveno jen 17 tisíc cestujících. Téměř všichni připadají na lety ruské společnosti Pobeda, která do 13. března 2020 provozovala linku na moskevské letiště Vnukovo. V roce 2019 odbavilo letiště 62 tisíc cestujících. Do svých nejlepších let tak má daleko: v období 2011 až 2013 odbavovalo kolem sta tisíc cestujících ročně. Aktuálně na letišti žádný významnější provoz není.

Podle dokumentace EIA by se měla ranvej přestavovat od října 2023 do dubna 2026.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
avijan

Tyhle investice se netvoří jen proto, aby je kritizovali „odborníci“, kteří tu dožijí jen pár desítek let. Do takovýchto akcí se investuje kvůli budoucnosti, která sahá do řádu stovek let. To, že právě v současné době především lázeňská turistika v KV trpí neznamená, že za např. nějakých padesát a třeba i více let budou v KV rádi, že něco takového mají. Když letiště v KV bylo na přelomu 20. a 30. let zprovozněno, taky těžko někdo věděl, jaký útlum přinese II. světová válka a že trvalo desítky let, než letiště zase v příznivé vlně společenského vývoje bylo na výsluní. Odsuzovat… Číst vice »

Gajda

Přímá ekonomická návratnost nikdy nedopadne, nicméně je dobře, že když do toho chtějí ty peníze dát, tak se rozhodli pro variantu, kdy se sem bude moc podívat i Ryanair. A jsou místa, odkud do těch Varů pak lítat půjde – Kyjev, Petrohrad, Bergamo, Stansted, v sezoně i Španělsko a další místa v Itálii. Pak je potenciál počtu cestujících takovej, že by Vary mohly být druhý hned po Praze.

Gwann

spadli asi že sekvoje hlavou přímo na spicaty zulovy šutr, ne?

J.K.

Co se týče šířky – je pravda, že v minulosti do Varů nemohl začít létat Ryan právě kvůli tomu (protože to nějak schvaloval irský úřad a pro něj to bylo úzké), ale dnes už má asi víc poboček po Evropě a nebyl by to problém… A co se týče délky , při cestách na delší tratě to omezuje maximální vzletovou hmotnost a to je problém… 750 milionů na to asi nenajdou, ale jestli chtějí být připraveni papírově tak proč ne. Jako zase na železnici se za to nepostaví prakticky nic, VRT co má být do Ústí a Mostu je o… Číst vice »

Tomas

ta šířka dráhy nebyla problém pro irský úřad… ale pro ryanair jako takový.-

avijan

… a zase tolik chytrých a vševědoucích hlav na jednom místě…

Blume

Dulezite je, ze SE to zaplati a treba to i neco vydela. Nebo ne? B-)

tom the second

diskuse o tom kde na to vzít se mi zdá nějaká plytká….

Martin Csabo

To už by to snad bylo lepší to vyhodit do ČSA

Jan

Ne 😀 …když bych chtěl podporovat nějaký aeroklub, tak nějaký perspektivnější… 😀
A možná i větší… víc než dvě letadla mají nejspíš i ve Strunkovicích nad Blanicí… 😀 😀

Ivan

Nemáte někdo informace v jaké fázi je plán na dotování letů z Varů do Burgasu. Nedávno vyšel v regionálním deníku článek, ve kterém se píše, že chtějí dotovat mezipřistání jednoho letu směřujícího do Pardubic – charter Čedoku? https://www.denik.cz/cestovani/letiste-dovolena-more-cesi-20210304.html

Fritz

Info od hejtmana Kulhánka, cituji: „Na pondělním krajském zastupitelstvu se bude mimo jiné projednávat finanční příspěvek kraje pro záměr společnosti ČEDOK a.s. provozovat sérii třinácti charterových letů z Karlových Varů do bulharského Burgasu v letní sezóně 2021. Osobně to vnímám i jako symbolickou podporu toho, aby bylo možné v létě letět z Karlových Varů k moři. A třeba právě zdravotníci nebo lidé z integrovaných záchranných složek určitě budou potřebovat nějaký relax. Vše samozřejmě závisí na tom, jak se bude doba vyvíjet, ale chceme na to být připraveni. A navíc se zhruba čtvrtina z tohoto vkladu vrátí do hospodaření letiště.“ Tento… Číst vice »

Gwann

ja bych vozil zdravotníky odrelaxovat do bordelu. dostanu taky dotací? (ironie)

Fakt se mi asi hoši zdají…

Ruda

Pod záminku rekreace IZS se už dá schovat všechno.

Karl vB.

Výtah z textu:
– …“strategická infrastruktura a součást páteřní sítě regionálních letišť. Nemělo by proto být jako jediné limitováno těmito omezeními,“ doplnil radní…
– …“jde o „významnou sumu“, kterou by měl poskytnou stát“…
Mám velmi rozporuplný pocit. Na jednu stranu mi to připomíná diskusi o státním příspěvku na Velkou cenu v Brně, na druhou stranu za 750 mil. Kč opraví SŽ asi tak půlku nádražní budovy v Pardubicích. Osobně bych preferoval vynaložit peníze na zlepšení železničního spojení. Rozvoj KV letiště může teoreticky přinést i nechtěný problém obtěžování obyvatel lázeňského regionu hlukem.

Petr

Bydlím hned za kopcem. Dá se to vydržet 😉. Létá mi to nad barákem 😁

Gwann

ani 2mld do budovy nádraží ani 750 mio do tohoto. to radši at opraví 40 beckek na něco méně ohyzdneho nebo koupi 8 nových sharku a ať je klidně i nabarvi na tyrkysovo.

i výstavní hala pro jednotku řady 560 je lepší než tohle…natož třeba zprovoznění takového albatrose, litevky nebo mikada…

Martin Š.

Aneb jak vyhodit do vzduchu skoro miliardu korun. Pojďme to investovat do něčeho, kde z toho bude těžit víc lidí. Třeba vlaky a MHD používají statisíce lidí denně.

Pražák

Myslím, že to nechápete, letiště v KV tu není pro místní lidi, tedy ve smyslu, že by z něho někam létali (poptávka po letech do Severní Asie asi není mezi místní českou populací velká), ale proto, aby místním lidem vozilo práci v podobě turistů, bohužel převážně ruskojazyčných což zase odhání klientelu z jiných částí světa. Ale to není vina letiště. Z tohoto pohledu, má letiště v KV mnohem větší smysl než třeba v ČB.

tom the second

jako nemůžou dojet z prahy jo? do alp se také lítá jen do salzburgu a innsbrucku a zbytek musí dojet …..

kakov

nechápete, že to je hlavně politický zájem? prostě mít své letiště je teď v módě….

Pražák

Chápu, jen tu vidím na rozdíl od ČB či Brna i ekonomický smysl.

Gwann

no, nevím…těch pár rusů to letiště vitizi méně než chartery z jižní moravy to turanske…vždyť brno má samo víc obyvatel než celý kraj…

Karl vB.

Pokud chce mít KV kraj ve svém portfóliu prodělečnou „prestižní krajskou firmu“, žádný problém, ale za své.
V oblasti dopravy jsou i jiné možnosti, kde tyto peníze přinesou větší efekt..

Pražák

Rusové evidentně ne, prostě pohodlí vítězí.

tom the second

tak at si letí do Soči….

Pražák

To je skutečně argument, KV soupeří na globálním trhu, čím lepší služby, tj. i letiště v místě, turistům nabídnou, tím lepší to pro ně bude. Tak to prostě je.

Luboš Beneš

No můžou po té dálnici D6 co už měla být 20 let hotová.Ale není. Ale souhlas. K čemu letiště v každém krajském městě s pár obyvateli?Ještě zbývá postavit nějaké v Ústí kvůli turistům z emirátů v Teplicích -:)
Jak daleko mají být od sebe letiště? Kolik jich tady potřebujeme? Je lepší mít 1 velké nebo 6 malých?

Miky

Vzhledem k tomu, že letiště Josefa Švejka v Českých Budějovicích nemá smysl žádný, tak máte v tomto punktu recht.

Zdeněk

Rusové létají do mnoha destinací po celém světě. Myslíte, že i tam odhánějí klientelu z jiných částí světa?

Gwann

tak každy kraj asi potřebuje dotovat vlastní nefunkční letiště….

Jen ještě Puta by si měl od armády převzít nějaké bezva ex-sovětské letiště kolem mimone (hradčany tuším?), aby liberecký kraj nerval, že diskriminace…

Apex

Tak plány revitalizovat a dobudovat letiste v Liberci už tady byly… Před cca 8 – 10 lety se o tom vážně debatovalo

Jan Sůra

Žiju v Liberci 25 let a za tu dobu jsem slyšel pouze úvahy letiště zrušit, nikdy o nějaké revitalizaci a dobudování.

Apex

Pokusím se dohledat, minimálně vím o jednom workshopu na toto téma za účasti zástupců českých regionálních letišť a žilinské univerzity, kde se to probíralo. Je ale možné, že u toho i skončilo, když na radnici zjistili, co vše by to obnášelo.

Jan Sůra

Reálně si jsem opravdu jist, že takový materiál nikdy nebyl rozhodně ve fázi nějakého řešení na zastupitelstvu. Spíše opačné snahy, přeci jen je to velká nezastavěná plocha v širším centru města, která spousty stavebních firem láká.

Apex

Workshop pod názvem Regionální letiště Liberec se konal v dubnu 2016. Pro informaci, proběhlo to i tiskem: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/letiste-letadlo-pristani-draha-provoz-prumysl-zona-servis-uzemni-plan.A160427_142230_liberec-zpravy_ddt

Jan Sůra

To byla akce pořádaná jedním pomatencem ze sekty koblih jménem Kysela, kterého nemohl brát nikdo vážně. Bohužel jsme v době, kdy se udělá workshop a hned se z toho udělá text, že Liberec uvažuje:)

Apex

Ano, to by asi odpovídalo

Adam K.

Je to stejné jako u letiště v Českých Budějovicích nebo v Pardubicích. Proč dávat miliony, desítky milionů, stovky milionů, možná v součtu miliardy z veřejných rozpočtů na provoz ztrátových regionálních letišť? A to nepočítám ještě dotace, které některé kraje dávají přímo leteckým dopravcům. Pojďme ty peníze raději dát do zlepšení jiné dopravní infrastruktury, nebo do zlepšení nabídky spojů veřejné dopravy. Za mě snad nejbláznivější investice, které tyto kraje a města dělají. Ještě bych snad pochopil třeba tu Ostravu či Brno, přecijen, jsou to po Praze největší města ČR a jejich vzdálenost od pražského letiště je poměrně velká, ale Budějovice nebo… Číst vice »

geras

Z Prahy hlaváku za 50 minut jo, ale ne z Ruzyně.

Gwann

a z vízovic do Brna za 3hodiny…takze obnovime letiště holesov?

Ruda

Holešov? Tam je už jen pastva pro kozy a ovce a marné sny o průmyslové zóně. To už tak jen Kunovice nebo Přerov?

Hans

Fakt parádní srovnání … letiště Pardubice bude fungovat tak jako tak, provoz a rekonstrukci dráhy platí armáda.
A letiště tam bude vždy minimálně jako vojenské záložní..

To při téhle argumentech naopak zrušme i to Brno a Ostravu.. Vídeň , Bratislava a Katovice za městem.
A jak říkal Roman Berbr , dálnice končí za Humpolcem 🙂

Jiří Kadlec

Tohle je nesmyslné. Měli by naopak cílit na byznys klientelu a ta létá v menších tryskáčích pro něž parametry dráhy vyhovují.

Josef Král

Zbytečný žrout krajských peněz. Kvůli pár letadlům týdně: Kraj by udělal nejlíp, kdyby se letiště zbavil a peníze věnoval třeba na silnice. Ruzyně zase není tak daleko, a až (snad) bude dokončena dálnice, nebude už letiště vůbec potřeba.

tom

Ač milovník letectví tak se ptám Bože na co? pro těch pár linek z ruska..leda na…. ..Raději to dejme do smusluplné dopravy, třeba zbryhlení železnnice Praha-KV. Nesmyslné investice do letišť jsou hezky vidět u Perníků nebo v Budějkách…

tom

Píšu ti to potřetí: najdi si jiný nick. Jsi tu pár roků po mně, tak to respektuj.

tom the second

sorry, změneno

tom

děkan 🙂

libor

dálnice a železnice netřeba, hlavní je mít pořádné letiště 😉 až se třeba jednou dodělá D6, tak to letiště stejně můžou zavřít, stejně tak v ČB..

looking4bucho

Souhlasim. Pokud se opravdu podari dostavet D6 v r. 2026, tak bude dojezdova doba z Ruzyne kolem 60min coz uz neni o moc vic nez z nekterych vzdalenejsich casti Prahy. Ano, vlakove spojeni tam nebude, ale jsme mala zeme a nemuzeme mit vsechno.

libor

a když se k tomu ještě přidá, že KV region (kraj) je celkem malý co do počtu obyvatel, tak je to fakt nesmysl ( lokální letiště bych ještě pochopil kolem Ostravy). ona skoro i dálnice na Prahu ekonomicky nevychází, zato letiště asi ano (možná podobně jako splavnění Vltavy do Budějic)…