Informační technologie Silnice

Kapschi klesl téměř o polovinu zisk, teď píše každý den „preventivně“ na ministerstvo

Lokomotiva Siemens Taurus v reklamním nátěru Kapsch. Foto: Kapsch
Lokomotiva Siemens Taurus v reklamním nátěru Kapsch. Foto: Kapsch

Provoz mýta v Česku vynáší v poslední době společnosti Kapsch výrazně méně než v minulosti. Vyplývá to z výsledků Kapsch Telematic Services (KTS) za finační rok 2016/17, který firma zveřejnila ve sbírce listin. Částečným důvodem může být v srpnu 2016 uzavřený dodatek ke smlouvě s ministerstvem dopravy, ve kterém firma státu provoz mýtného systému mírně zlevnila.

KTS vede sdružení firem, které dosud provozuje český mýtný systém. Podle výroční zprávy vydělala po zdanění KTS od dubna 2016 do března 2017 197 milionů korun, což je pokles téměř na polovinu oproti výsledku předchozího roku. Tržby firmy klesly na 2,042 miliardy korun (2015/16: 2,139 mld.). Rakouský Kapsch si ve finančním roce stáhl z české pobočky 400 milionů korun ve formě dividend. Podle mluvčího firmy Davida Šimoníka je za poklesem právě nový dodatek, který snížil objem plateb Kapschi.

Ministerstvo dopravy podepsalo s Kapschem dodatek na konci srpna 2016 v jednacím řízení bez uveřejnění. Ten státu přinesl zlevnění služeb o více než čtvrtinu a hlavně otevřel cestu k soutěži na nového provozovatele. Ve zveřejněném hospodářském výsledku se ale ještě dodatek neprojevil plně, protože se týkal jen jednoho čtvrtletí.

Smlouvu tehdy ministerstvo dopravy podepsalo v neděli, aby se vyhnulo námitkám společnosti SkyToll, která každý den na ministerstvo posílalo stížnosti proti možnému jednacímu řízení bez uveřejnění. Zapomněla ale na víkendy.

Stejný postup teď používá Kapsch, který se obává, že ministerstvo použije stejný způsob pro uzavření smlouvy s firmou CzechToll patřící do skupiny PPF.  Firma CzechToll ve sdružení se SkyToll vyhrála mýtný tendr, který ale nepravomocně zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Od stávajícího dodavatele přicházejí každý den shodné datové zprávy, které podávají námitky do neexistujícího jednacího řízení ve věci mýtného,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Podle Hospodářských novin, které na případ upozornily dnes jako první, chodí zprávy i o víkendech.

Máme obavu, aby ministerstvo dopravy ve své „svaté válce“ proti Kapschi nesáhlo k bezprecedentním protiprávním krokům. Proto podnikáme některé preventivní kroky směrem k antimonopolnímu úřadu nebo k zadavateli,“ vysvětlil Šimoník.

Ministerstvo tvrdí, že zatím žádné takové jednací řízení neprobíhá. „Ministerstvo dopravy připravuje pro vládu rozbor dalších alternativ řešení, které zabezpečí pokračování výběru mýtného po roce 2019 v případě pravomocného zrušení tendru. Cílem je dál zajistit výběr  mýtného, který ročně přináší 10 miliard korun, a to za nižší náklady, než byly doposud,“ řekla Rezková.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • No podle obecných pravidel komunikace s úřady (ze správního řádu), stačí posílat o víkendech jen emaily (bez uznávaného elektronického podpisu, pokud ho někdo nemá), které mohou být do 5 dnů doplňovány písemně. Takže možností je celá řada, jak úřednictvo zásobovat.
    Jinak se docela divím, že už nějaká sázková kancelář nevypsala kurzy, zda se bude nad 3,5 t jezdit po roce 2020 na známky, nebo s Kapšem.

  • Takže Kapschi nevadilo obejít námitky konkurence při podepsání dodatku, ale vadí mu že by to mohl obejít někdo jiný, tak spamuje MD? Legální to je, morální ne. (ale chápu že Kapshi je morálka ukradená, tu v očích veřejnosti dávno nemá a tu si za prachy nekoupí)

    • Jsem opravdu zvědavý, zda a kdy vyjde najevo finanční propojení mezi Kapschem a ČSSD, eventuálně dalšími „tradičními demokratickými stranami“.

    • Trochu to připomíná Jančuru a jeho boj proti FlixBusu …

Newsletter

Partneři


Výběr editora