Kapacitnější levobřežka. Správa železnic postaví odbočku Dobkovice

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Odbočka má zvýšit kapacitu v době výluk.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mcv.orion

A proč odbočka? Spíše bych řekl výhybna. Neviděl jsem ale projekt tak nemohu soudit konfiguraci kolejiště.

HonzaEM

Dříve výhybna, dnes odbočka.

Rušňovodič Peter

Keď už, realizoval by som aspoň dvojkoľajnú vyhybňu (teda 2 zhlavia).

HonzaEM

Na 2 kolejové spojky musí být 2.

Aleš

Opět se objevuje objevené… Vše se zruší aby se „ušetřilo“ a pak se to za těžké peníze staví znovu…

HonzaEM

Tak , tak.

Jirka z UL

A zbytek ? Na mapách SŽ jsou i projekty dvou odboček pod Ústím na Lovosice. Ale co využít tím směrem z Prahy možnost řešit snadněji odklonové trasy /při MU – využít na několika místech blízkost levo a pravobřežky ( most + kus kolejí ) pro Krušnohory a EC, tam stačí jako tuhle, že se poto. ZZ v Prackovicích+ výluka jedné TK a už se to štosuje….

HonzaEM

To se bude dělat až při korodorizaci. Nějak si neumím představit, kde to bude mezi Lovosicema a Prackovicema. Ideální by bylo někde v Malých Žernosekách, ale před i za zastávkou je oblouk na umělém tělese a mezipřimá, kde je zastávka, je na to moc krátká.

Jirka63

Když se dělal koridor,zrušili stanici Rajhrad.Teď zjistili chybu a je odbočka.Chce to asi víc projektantů a dražší projekty.

Rejpal

To není o projektantech. Ti jen projektuji co si žádá objednatel, tedy SŽ. Ale pak je tu centrální komise na MD a tam si to SŽ musí obhájit. Stejné tak na SFDI. To jsou ti co to mnohdy seškrtají tak, že z toho vznik e paskvil.

Jiří Kocurek

Tekdy, v roce 1995, když se to připravovalo, byl úplně jiný provoz, možná sotva čtvrtinový.

Leinad

Takže za ty roky, kdy odbočka nebyla, se správně ušetřilo na údržbě?

Daniel

Otázkou je, kdy znovu postaví 4-5 staničních kolejí.

Jiří Kocurek

Pokud budou vlaky projíždět přes Brněnské osobní nádraží křížem přes cesty eSka i dálkové dopravy, tak bude odstavných kolejí potřeba tak 10 až 20, aby se to během ranní špičky odstavilo a po 9. odpoledne mohlo zase rozjet.

Teď ten problém není, cesta přes Dolní a nákladním obchvatem do Maloměřic je téměř bezkolizní vůči osobní dopravě, chybí jenom přesmyk z Dolního směr Břeclav nad tratí z Horního nádraží. https://mapy.cz/s/jamojurabo Větší sklon před dálnicí by ani nevadil, typická jízda bude dolů.

Zlámalík

Klesnout o cca 8 metrů na 350 metrech a do toho dostat i zakružovací oblouky? Hešpická lochneska?

Leinad

To nemusí být dvacet kolejí ve stanici. 😀
Když v 198X Malešice nepřímaly, stálo se na autoblok na nulté koleji Poříčany – Běchovice.

Dave

Namalovat propojení dvou kolejí čtyřmi výhybkami za 16,2 mil.? To je docela slušný byznys.

Jiří Kocurek

K tomu napájení a zabezpečovačku… netuším kam až napojenou… ale nejsem elektrikář, znalejší možná doplní.

Jaroslav Tyle

Přesně tak. A dále rozšíření osovky na 4,75 m, tedy rozšíření spodku a nová geometrie kolejí.

HonzaEM

Tak vzhledem k tomu, že tam do koridorizace v letech cca 2002/2003 byly kolejová spojky a výhybky na 2 vlečky, tak to těleso spodku by tam na to mělo být.

Ondra K.

Tohle je stejný případ jako instalace ETCS. Volných kapacit, které jsou schopny danou zakázku splnit je málo, tak jsou drahé. Už několik let platí, že kdo v oboru přípravy infrastrukturních staveb alespoň trochu něco umí, má práce na spoustu měsíců dopředu.

HonzaEM

Tak tak.

brejlovec753

Odbočku? Kam proboha? Do Těchlovic?
Není náhodou míněná výhybna? Resp. vložit výhybky, aby se dalo jezdit první, druhá a opačně?

Achilles

Ano, odbočku. Pokud jsou to jen spojky mezi traťovými kolejemi, říká se tomu odbočka.

qěcy

Ne. Česká odbočka neumožňuje křižování, ani předjíždění vjezdem obou vlaků ze shodné TK a odjezdem obou vlaků na shodnou TK.

Třicátáprvní Béé

Výhybnu předpis už nezná

Brejlovec753

Ale zná. Článek 11 str 31. Pokud nebyla opakovaná změna změny

qěcy

Výhybna Skály existuje. Staničních kolejí má víc, ale předjíždět a křižovat se dá jen na jediné 🙂

HonzaEM

Radonice mají jen 2 koleje.

HonzaEM

A co třeba Radonice, nebo teď tu novou na Švestkové dráze?

HonzaEM

Odbočku z koleje na kolej.

Pan průvodčí

Tak ještě odbočku Úholičky. Jakákoliv výluka mezi Roztoky a Libčicemi znamená omezení osobních vlaků o 50% a nákladky přes den prakticky o 100%. Náhrada osobky busem vzhledem j terénu a silnicím prakticky nemožná.

Kubrt

V době výstavby koridoru (kolem 2002) existovala odbočka Žalov. Škoda, že nebyla postavena jako trvalá.

Marian Kechlibar

Souhlas, tam jsem jezdil a zažil jsem si to opakovaně …

HonzaEM

Si moc neumím představit, vzhledem k terénu, kde by to bylo.

Tomáš Záruba

Takové slávy kolem takové drobnosti až samozřejmosti… Přesně věc, která by se v podstatě mohla dělat z nějakých údržbových globálů.

A co Zálezly, Hradec nad Svitavou? Nebo Opočínek, ten by asi opravdu hodně lidí ocenilo naposledy v sobotu (jeho nerealizace, plus Černé za Bory, jako nulté etapy Pardubic byl solidní „zločin proti dráze“). A něco mi říká, že třeba z Roztok na sever je to jednokolejně taky trochu daleko, a jestli by zkoumáním výlukových stavů dobře prošly úseky Velim – KO – Záboří – Řečany, za to bych taky nedal ruku do ohně…

PetrO

Já bych poprosil o Točník, tam už druhá kolej je i výhybky, stačilo by zapojit a začít používat.

Tomáš Záruba

Ja jsem si dovolil omezit se na dvoukolejky, kde je to přece jen o dost levnější. Samozřejmě kdybychom vzali v úvahu i zatizenejsi jednokolejky, budou to další desítky případu, namátkou hned vedle Luzany/Borovy. 🙂
Tím hůře, ze zejména na dieselových tratích byla v 90. letech přímo vyhlášena válka kapacitě (kdo si dnes vzpomene na ORI a tam upíchnuté zoufalce?)… A jaká to pak byla doslova válka s mloky něco málo z toho zase oživit (Zelená Lhota, Bartousov). A ještě bude – zdravime Stranov, Kuks, Kojetice, Jesenný, Metuji, Cvilin a mnoho dalších.
Bleeee.

Richmond

a já bych to zase nesral všude, může se to pokazit, započítejte vícenáklady za údržbu a provoz, delší opravy atd

Petr-S

absolutní minimalizaci nákladů a poruch docílíte vytrháním kolejí

Tomáš Záruba

To je relevantni. Ale i tak myslím, ze hlavní je při výlukách nepřekročit stupeň obsazení 1, když už tedy ne Skrit… 😉

HonzaEM

Zálezly, stačilo by obnovit Chvalov.

Blzx

To vážně nemá Dobrá správa ani pár projektantů, kteří by dokázali tyhle minimální projekty zpracovat sami?

Jiří Kocurek

Za tabulkový peníz?

Vašek

Ve Správě železnic jako státní organizaci nemusí lidé pracovat jen za tabulkové platy a ti opravdu dobří tam za ně opravdu nedělají…

Jiří Kocurek

Jestli se ti opravdu dobří spokojí s tím, že budou dělat odbočky a jiné drobnosti …
… a jestli nebudou mít pocit, že jich na to škoda.

bkv

A co by ti projektanti dělali po zbytek času?

Jiří Kocurek

Plnili šuplík minimálními projetky. Bez výhledu dělat něco většího. Jako tomu bylo za normalizace.

Tomáš Záruba

Studie proveditelnosti.
Protože ty dělat formou “casove a věcně ohraničené” veřejné zakázky je úplně na pytel. Půlka problémů rozvoje sítě z poslední doby má aspoň částečně původ v procesní komplikovanosti případného doplňujícího prověření nápadu, který holt nepřišel hned na začátku (nebo jinak “včas”), popr. nějaké kombinace variant v různých úsecích.

Mám poněkud obavu, ze přesně tento osud aktuálně čeká třeba Prahu.

qěcy

Proč? Ten projekt fakt bude za 16 milionů? Kolik člověkohodin to asi tak zabere?

Jiří Kocurek

Taky záleží, zda je potřeba geodet, aby to tam zaměřil, těm lidem se platí taky SW a přístrojové vybavení, tak i výjezd – na kole tam měřit nepojede (dřív jezidli na koni).
K tomu napájení fakt netuším co je potřeba. Prostě nevím, nad zadáním projektu hodiny trávit nehodlám.

HonzaEM

Geodet bude potřeba každopádně.

DavidS

Může někdo krátce popsat, co to vlastně je?

Honnzok

Propojka mezi kolejemi, obema smery. Tudiz vlak muze prejet z leve do prave koleje ci obracene, hodi se pokud je treba vyluka jedne koleje a neni treba mit vyloucen cely usek mezi stanicemi a vlak tak muze vice vyuzit dvojkolejne trati….

qěcy

Může být i jen jedním směrem ve dvojkolejce, nebo více směry ve vícekolejce, změna počtu traťových koleji. Podstatou je jediné zhlaví, cili nemožnost klasického křižování a předjíždění. Staničních dopravních kolejí může mít libovolně. Odb. České Zlatníky má jednu šturcovou DK pro končící a výchozí vlaky, kterými se zpravidla obsluhuje připojená vlečka.

HonzaEM

Vždyť tam píšou, že pujde se křižovat i předjíždět.

DavidS

Super díky.

Miroslav

Naprostá zbytečnost když je možné odklonit vlaky z traťové koleje hned v Povrlech.

Y.K.

Hned… 6,5 km?

Achilles

Zbytečnost to není, naopak, takových odboček není nikdy dost. Jakmile se vyloučí jedna traťová kolej, vzniká pak strašně dlouhý jednokolejný úsek, který tyto odbočky právě umí zkrátit. Na frekventovaných tratích je to hoodně velký rozdíl.

Pan průvodčí

No evidentně nejste znalý místních poměrů, poněvadž by jste takovou kravinu jinak nepsal. Každá výluka traťové koleje mezi Povrly a Děčínem znamená NAD pro Os z Povrlů do Děčína, protože :
1) Rizikový obrat 6 minut na U1 a kolize s R20 v Děčíně
2) kolize R14 a U1 právě kolem Dobkovic
3) obousměrná kolize Ex5 zhruba kolem Vilsnice
4) Ve špičce se pak motá mezi Ex5 a R14 taky U3.
I při vyloučení Os vlaků dálkovina nabírá 10 – 15 minut a náklady přes den nepřipadají v úvahu.

HonzaEM

No, ono je to něco za něco. V dobých, kdy byl v Děčíně obrat osobáku celou hodinu, tak to nikdo neřešil. Prostě se jezdilo se zpožděním. Jenže vytvořením přestupního uzlu v Ústí a zavedením pantografových jednotek s téměř nulovými prostoji na obratech, se původní systém rozpadl a aby tento jakž takž funguval, muselo se přistoupik náhradě osobáků autobusy se speciálně upravenými časy, aby byla návaznost na ostatní vlaky. Ty odbočky by tohle mohly trochu eleiminovat.

Tomáš Záruba

Když vám někdy příště ta vtipná kaše zase nebude chutnat, raději ji fakt nedojídejte. Evidentně byla opravdu zkažená a teď ty následky…

HonzaEM

Je vidět, že tam nejzdíte, protoře to věčné přestupování, nebo číhání na náhrdní autobusy by vás brzo přestalo bavit.

Twix

Nebyla tam před koridorizací dokonce stanice s více kolejemi? Chápu ale že někdy koncem 90. let, kdy se koridor projektoval, se ta odbočka zdála zbytečnou. Sice tam jezdily EC podobně jako dnes, ale pražský rychlík ani ne po dvou hodinách a liberecký třikrát za den, osobáky také hodinový takt neměly.

HonzaEM

To spíš bylo nákladiště se zastávkou, ale můžu se plést.

Jiří 3

Jsou v plánu i další takové podobně odbočky?

Petr

Mýtická Berounka.

Twix

Na stejné trati se už pomalu staví odbočka Lom u Srbska a pokud se nepletu vznikne i odbočka Kosoř u stejnojmenného hradla.

Honza1

V plánu jich jsou možná desítky. Otázka je, kdy na to dojde. 🙂

Achilles

Je v plánu např. odbočka Berounka v Mokropsech, ale ta je zatím ve hvězdách. Stejně tak odbočka Rajhrad.

Šalina na Špilas

Rajhrad již 2 roky cca funguje

Achilles

Aha, tak to pardon, nějak jsem její zprovoznění nezaregistroval a mám to dost z ruky abych si jí všiml. Rajhrad tedy beru zpět 🙂.

Michal M

Staví se odbočka Lom (mezi Karlštejnem a Berounem), nějaká nová odbočka je u Bezpráví. Na 231 už je odbočka Káraný…

Petr

Ale zmršená po česku.

Twix

Co to konkrétně znamená?

HonzaEM

A Cerhenice a Tatce.

MilanSima

Divím se, že se zatím neuvažuje o odbočkách v úseku Beroun-Plzeň. Třeba úsek Hořovice-Kařízek by odbočku snesl.

Garfield

Uvažuje se i nad obnovením Hladkých Životic.

Petr

Ani.

Petr

Jsou.

HonzaEM

Chvalov a někde mezi Lovosicema a Prackovicema.