Kanadským odborářům se nelíbí byznys Smartwings s aerolinkou Sunwing
Sunwing je pro Smartwings důležitým zákazníkem během zimní sezóny, kdy nemá pro svá letadla v Evropě využití.
Odbory pilotů kanadských aerolinek Sunwing se postavily proti plánu společnosti najímat piloty ze zahraničí, včetně těch z České republiky. Informovala o tom v neděli agentura Reuters. Odbory žádají vládu, aby plán zastavila. Piloti a další zaměstnanci aerolinek byli kvůli pandemii covidu-19 dlouho mimo službu.
Protest odborářů může výrazně ohrozit dlouhodobý byznys Smartwings v Kanadě. Český dopravce tam formou takzvaného ACMI pronájmu posílá na zimu vždy několik letadel včetně posádek. Firma tím řeší slabší poptávku po létání v Evropě během zimy. Například v roce 2018 létalo pro Sunwing 9 letadel Smartwings. V létě naopak Sunwing několikrát pomáhal Smartwings se zvládnutím provozu v Evropě.
Sunwings se zaměřuje na lety k moři, hlavní sezónu má přes zimu se spojením z Kanady do Karibiku. Firma chce najímáním zahraničních pilotů čelit očekávanému nárůstu zájmu o cestování v době prázdnin. Využívání zahraničních pilotů, kteří mají leteckým společnostem pomoci z problémů způsobených pandemií, je ale v Kanadě i ve Spojených státech pro odbory citlivé téma. Chtějí, aby si přepravci najímali piloty v domovských zemích, ačkoliv si stěžují na jejich nedostatek.
„Je to rána do tváře,„ uvedl šéf odborové organizace pilotů společnosti Sunwing Barret Armann. Do věci se podle něj musí vložit a plán zastavit kanadský ministr práce Seamus O’Regan.
Sunwing chce ve spolupráci s vládou v zimě přivést 65 pilotů jako dočasnou pracovní sílu ze zahraničí, částečně kvůli problému s množstvím personálu v létě, vyplývá podle Reuters z dokumentu odborového svazu Unifor. Ten odkazuje i na pracovní inzerát českého dopravce Smartwings, který hovoří o práci pilotů pod svou smlouvou v Kanadě.
Smartwings s provozem v Kanadě počítají
U těchto dočasných zaměstnanců, většinou z České republiky, se vyžadují menší letové zkušenosti. U kapitánů je to 3 000 hodin ve srovnání s kapitány sdruženými v Uniforu, kde je minimum 4 000 až 5 000 hodin, uvedl v červenci svaz Unifor. Armann tehdy také řekl, že aerolinky Sunwing těmto zahraničním zaměstnancům platí jen přes 75 procent toho, co platí pilotům Uniforu.
„Tady v Kanadě je spousta kvalifikovaných pilotů, ale společnost Sunwing se rozhodla, že sem přivede zaměstnance s menšími zkušenostmi,“ řekl tehdy Armann. „Naši piloti mají pocit, že firma jen využila situace, když byli více než rok a půl mimo službu, a jsou rozhořčeni kvůli tomu, jak se firma rozhodla se skupinou svých pilotů zacházet. Kanadská vláda musí zpřísnit pravidla, aby firmám zabránila ve snaze dávat naši práci někomu jinému a aby kanadské zaměstnance kladla na první místo,“ dodal.
Společnost Sunwing kupuje kanadská společnost WestJet. Ta už při oznámení transakce uvedla, že chce omezit využívání služeb jiných dopravců.
„S pronájmem letadel do zahraničí počítá Smartwings i na tuto zimní sezonu,“ řekla dnes mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Konkrétní čísla pronajaté flotily a personálu ani dopravce, se kterým budou české aerolinky letos spolupracovat, ale zatím nesdělila.
ČTK + Zdopravy