Kanada postaví první vysokorychlostní trať, propojí Toronto a Québec City
Vlak ViaRail mezi Quebecem a Montrealem. Foto: Robert Taylor / Wikimedia Commons

Cílem je zkrátit jízdní dobu mezi Montrealem a Torontem pod tři hodiny.
Takže je to PPP projekt. Normální věc ve vyspělých zemích.
V Afrike už jazdí TGV, tak by sa už mohla zobudiť aj Amerika a postaviť VRT.
Amerika teď bude zase pár let razit auta a dálnice, stejně jako u nás.
V Kalifornii už několik let staví….. no… staví? Při dosavadním tempu to bude asi stavba století
https://www.youtube.com/watch?v=citdNAfaqnE
Staví cca třetinu tratě v Central Valley, což je nejjednodušší a nejlevnější část, která propojí Merced, Fresno a Bakersfield. To pak musí na obou koncích napojit na San Francisco a Los Angeles, hlavně to druhé bude velmi náročná stavba v horském terénu, s tunelem o délce 21,7 km. Ten ještě stavět nezačali. Kalifornie je sice prakticky nejbohatší region na světě, ale moc peněz na stavbu VRT nedávají, a z federálního rozpočtu sice pár miliard $ dostali, ale Trump jim snaží soudní cestou odebrat i to, co už z federální kasy dostali dřív… Až jednou seženou peníze na ten tunel, tak… Číst vice »
Ono to rozhodnutí začít od středu bylo snad dost politicky motivované, protože to mělo trochu zacpat ústa republikánům v Central Valley. Moc to nepomohlo.
Ty tunely budou výzva, na severu ten dlouhý, na jihu bude zase několik kratších procházet tektonickým zlomem.
Bez federálních peněz to bude složité, ale valnou většinu zatím platil stát ze svého a projekt by snad přestal být vázaný Buy American, což by alespoň trochu kompenzovalo ten výpadek.
Tunely jdou stavět i rychleji, ale je otázka, jaké zrovna tam jsou podmínky. Prý ne moc dobré.
V Americe VRT máte, pokud Vám stačí 240 km/h. Já vím, je to jen 80 kilometrů, jinak Acela jede pomaleji 🙂
240 km/h definici VRT moc nesplňuje, ale je to v oblasti, kde je město na město, tak budiž. Normální fungování jako VRT se ale asi čekat nedá.
Při vzdálenosti zastávek tam stejně nic přes 250 nemá cenu.
Vzdálenost zastávek není zajímavá, pokud budete mít i rychlou vrstvu. Hádejte, jakou průměrnou vzdálenost zastávek má ta nejlepší šinkansenová trať.
Slyšel jsem, že se Kanadě podařilo ukázkově spojit to nejhorší z železnice a letectví. Takže na nádraží desítky minut před odjezdem, bezpečnostní kontrola, vážení zavazadel…
Nezažil to někdo na vlastní kůži?
na vlastní kůži ne, ale bezpečnostní kontroly před nástupem do vlaku srovnatelné s leteckou dopravou opravdu jsou, nicméně to máme k v Evropě (například ve Španělsku před nástupem do rychlovlaku musíte projít kontrolou i bezpečnostním rámem) a tak by to mělo být všude a doufám že u VRT i tady v Česku.
Bepečnostní rám ještě beru, ale ne kontrolu jako na letišti, to potom by bylo stavět VRT v ČR zbytečné. Třeba Německo a Itálie také žádné kontroly nemá.
V Německu by to ani nešlo, stejně jako u nás nemají a neplánují oddělelná VRT nástupiště za plotem.
Ono celkově, tam nejsou VRT vlaky nijak rigidně oddělené od zbylého provozu. Dá se jet 2-3 hodiny v kuse vlakem ICE a o žádnou VRT nezavadit. Navíc při té hustotě provozu a žádných povinných místenkách, kdy někam přijedu jedním vlakem a pokračuju prvním ICE co jede dál (třeba každou půlhodinu) by to bezpečnostní kontroly dost zkomplikovaly…
No jistě, vždyť je to jen vlak co je o něco rychlejší. Zaváděl snad někdo kontroly, když vlaky začaly místo 100 jezdit 160?
Funguje to aj vo vlakoch Eurostar, ktoré smerujú do Eurotunelu.
Tak tam to jeste chapu. Jednak je tam stejne pasovka a druhak asi chtej snizit riziko toho, aby tam nekdo neco odpalil v tom tunelu.
U normalni kontinentalni trate je to zbytecna buzerace.
Chápu, že ve Španělsku měli teroristický útok ve vlaku, tak je tam snaha rozptýlit případné obavy cestujících, ale obecně by se od toho mělo spíš upouštět.
Tak v Číně si bezpečnostní kontroly zavedli v některých městech i v metru což je ve špičce skutečně chuťovka.
Tak snad se ale nechceme inspirovat Velkým Bratrem z Číny, že..
Fakt by mne zajímalo vyhodnocení, kolika a jak velkým teroristickým činům se předešlo (třeba ve Španělsku či někde jinde).
To se nikdy nedozvíme, protože když terorista ví, že tam ty kontroly jsou, nebude tam nastupovat s kufrem dynamitu. A to říkám jako člověk, kterému jsou tyhle bezpečnostní kontroly dost protivné.
OK, zeptám se jinak. Vyplatí se ta omezení?
Ty bezpečnostní omezení ale mají nějakou svou cenu. Jednak přímé náklady, plus ztracený čas cestujících apod. Tyto náklady dokážeme zhruba vyčíslit.
Dokážeme ale vůbec nějak odhadnout přínosy? Jak moc to fakt brání terorismu nebo jestli vůbec?
Pokud to odhadnout nedokážeme, jedná se o zbytečnou regulaci. Stát má regulovat jen tehdy, pokud umí prokázat smysl té regulace.
Umí to stát prokázat zde?
To rozhodně nechceme, tyto hromadné kontroly jsou především divadlo a psychologická hra. Reálně neodhalí skoro nic.
Podle některých statistik letiště nezachytí asi 80% drog, co tam proudí. Dřív u 2D RTG byla možnost jak tam propašovat i nůž, pokud se správně nastaví (2D vidí některý úhly jen jako čáru, bude to skryté). Reálně je to show. Asi jako u nás v Thajsku, kde máme taky v obchodech a metru rámy, ale reálně stejně rozhodne jak moc jsi bílý nebo černý (tzv náhodný výběr). Nikdo to totiž nesleduje, to by nikdo nikam nedošel, když by se řešilo, když to někomu pípne víc. U 3D rtg a mikrovlnných skenerů těla je to pravděpodobně lepší. Ale to je letištní… Číst vice »
Jo, jsou a je to otrava. Ale za tři dny v Číně si zvykneš. RTG na vlak ve Francii trvalo déle než skenery v metru v Číně. Prostě tam hodíš batoh a jdeš dál. Kdyz nemáš nic, tak jen projdeš rámem. Oni jsou výbušniny stejně hned vidět.
Ten útok bol 11.3.2004, ale bezpečnostné kontroly diaľkových vlakov fungujú v Španielsku podstatne dlhšiu dobu. Príčinou je baskická separatistická skupina ETA.
Útok bol na prímestské osobáky v aglomerácii Madridu, nie na diaľkové vlaky.
Tak hlavně ten terorista byl v příměstském vlaku, kde stejně dneska žádné kontroly nejsou. Ty jsou jenom v dálkové dopravě, kde teroristi neútočili…
V Španielsku k uvedenému existuje aj časový limit: 5 minút pred odchodom vlaku ochranka ukončuje vstup na nástupište – nič tak nepoteší ako keď vidím svoj vlak tam stáť, ale nepustia ma do neho.😡😡😡
Nutno ovšem dodat – jak ostatně psal Vojta Očadlý v článku minulý týden – že ty španělské kontroly jsou dost pro forma. Zavazadla jdou do skeneru, ale moc detailně se to nezkoumá a kontrola jako taková rozhodně nedosahuje úrovně jako na letišti.
Na YouTube kanále Peca je z toho video
Berou těm lidem i pití? Musejí mít platný doklady? Jako kdyby nebyla na občerstvení kdo ví jaká přirážka, tak by to kulturu cestování pozvedlo.
Tekutiny nikoho nezajímají.
Ja jsem jel vlakem z Montrealu do Toronta, myslim ze jednoznacne nejhorsi jizda vlakem jakou jsem kdy zazil. Nadrazi je v nejakem random neoznacenem panelaku, kde je krome nadrazi dalsi kvantum firem, najit spravne dvere mi trvalo asi 15 minut. Sluzby na nadrazi jsou podobne jako v nejakem nadrazi na vychodnim Slovensku. Meli tam ale salonik pro business tridu, kam jsem se na par minut podival – meli tam vodu, limonady a nejake cipsy. Odbaveni nebylo tak strasne, nikdo nam nekontroloval zavazadla, jenom jsme vsichni nastoupili ke schodum, kde nam skontrolovali jizdenky, a jak ve skole nas pak doprovodili ke… Číst vice »
To jsem zažil na trajektu ze Severního Irska do Skotska. Zavazadla pod rentgen, cestující skrz rám.
Nějaké stručné kontroly se dají pochopit, ale vážení zavazadel, protože nádrže na kerosin v křídlech jsou omezené? To mě podržte. 😀
*vážení zavazadel vzniklé v letectví, protože nádrže …
Opravdu bude projektová příprava za 65 miliard Kč? Není tam chybka? 🙂
Nemožné to není. Dopravní projekty a železnice obzvlášť jsou v severní Americe nesmyslně drahé a velkou část nákladů tvoří právě příprava projektu a administrativa.
14 kilometrů nových tunelů metra na Manhattanu stálo $500 milionů jen za projektování trasy.
Smazáno pro nesmysly.
Díky za zdroj. Ovšem tu zmínku o progresivním liberálovi jste si asi sám vymyslel a následně s ní souhlasil, ne? 🙂 Liberal party je jen zmíněný název strany, naprosto zbytečné zatahování politiky…
Moment, takže když nastupoval, sliboval VRT, teď se za jeho vlády rozhodlo skutečně začít stavět, ale jemu nelze nic věřit? Něco mi uniklo nebo to nedává smysl?
Jako Kanaďan můžu říct že tady se stavět nic nebude. Kanada tak třicet let už není schopna dotáhnout takové projekty do konce. Tohle je jen projektová dokumentace která pak se bude posuzovat a sedět. A to ne poprvé pro tenhle spoj.
Kanada jako stát je momentálně docela nefunkční. Pokud se něco tam hodně nezmění tak šance že tohle se postaví je pomalu nulová.
V tomhle je alespoň obecně dost spolehnutí na konzervativní strany, že budou veřejné dopravě, zejména té kolejové, škodit, jak jen to bude možné.
Zase HalaD?
SUDOP by to za ty peníze asi taky rád udělal
Není součástí proejktové přípravy i vypořádání majetkoprávních vstahů?
Uvádí se „… estimated Canada will provide $3.9 billion over six years to finance co-development…“ Těžko říct, co tam je všechno zahrnuto, snad to nebude jen dokumentace 🙂 Ale tím, jak to povede skrz velká města, asi to nebude úplně jednoduché. I tak je ta cena na první pohled astronomická.
Celkově to má přijít až na 65 až 80 mld. CAD, takže asi není.