Kabel má jen 278 metrů. Flotila 16 nových elektrobusů se v Kladně nabíjí hned u elektrárny
Všech 16 vozů je vybaveno na kabelové i pantografové dobíjení. Zatím však využijí jen jedno.
Kladno představilo svou novou flotilu 16 elektrobusů. Dodal je SOR a jde o osm klasických 12metrových a osm kloubových 18metrových kusů. Spolu s nimi vznikla v těsné blízkosti kladenské elektrárny i rychlodobíjecí stanice s devíti stojany s výkonem 150 kW.
„Kabel od elektrárny měří jen 278 metrů,“ uvedl ředitel ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Ludomír Landa. Dobití by podle výrobce elektrobusů mělo trvat kolem hodiny, dodavatel technologie ČEZ ESCO uvádí pro pokrytí celodenního jízdního řádu dvouhodinové dobíjení.
Součástí projektu elektrifikace kladenské MHD bude i výstavba pantografové dobíjecí stanice v Kročehlavech u nákupního centra Oáza. Ta však dosud nevznikla a autobusy se tak nemohou dobíjet během obratů. Bateriová kapacita tak vystačí zatím hlavně na ranní špičku, dojezd ovšem i tak představuje zhruba 250 kilometrů.
“Šli jsme jen do takové váhy baterií, abychom vykryli špičku, nejsou na celodenní provoz. Zatím se budou dobíjet po špičce či odpoledne pokud pojedou šejdry,” vysvětlil Landa. Ve výběrovém řízení bylo od elektrobusů poptáváno, že musí ujet za všech okolností bez dobíjení během dne 150 km, kapacita baterií je 274 kWh a spotřeba je 1–1,2 kWh na kilometr.
Pantografová stanice se čtyřpólovým nabíjením vznikne podle Landy až v listopadu, stavba se administrativně zadrhla a nyní probíhá teprve tendr na zhotovitele.
Cena elektrobusů dosáhla 232 milionů, 75 procent pokryly eurodotace. Všech 16 dodaných elektrobusů SOR NS electric je na kombinované kabelové i pantografové dobíjení vybaveno – v případě těch kloubových jde podle Landy o vůbec první takové exempláře v Česku.
Elektrobusy jsou nízkopodlažní, vybavené klimatizací, USB nabíječkami, wifi připojením a informačním a kamerovým systémem.
Nebudou poslední
Generální ředitel Arrivy Daniel Adamka se domnívá, že nyní dodané elektrobusy nebudou v Kladně poslední. „Jsou budoucností městské dopravy, využili jsme spolupráce s ČEZ Esco a eurofondy, aby se jejich financování nestalo noční můrou,“ uvedl Adamka.
Arriva je podle něj největším provozovatelem elektrobusů v Česku, má jich nyní už padesát.
Podle Landy čeká kladenskou MHD plná elektrifikace do roku 2030. „Od roku 2010 jsme městskou dopravu plynofikovali, do šesti let bude plně bezemisní,“ uvedl pro Zdopravy.cz.
Celkem má tamní MHD 52 vozidel, dva menší elektrobusy zde jezdí už od roku 2021, nyní jich je tedy dohromady 18. „Zásadní změna přijde s vybudování rychlé železnice do Prahy. Přestanou tam jezdit autobusy a MHD bude pro obyvatele pro přestup na vlak klíčová,“ uzavřel Landa.
Podle Jiřího Daňsy z výrobce vozů SOR je kapacita baterií u elektrobusů modulární a vybírala se podle požadavků na minimální dojezdy. „U 12metrových busů je kapacita 274 kWh, kloubové mají 411 kWh. Na rychlonabíječce se plně dobijí za hodinu, na pantografové půjde o průběžné částečné nabíjení. Například v Hradci Králové do ní elektrobusy zajíždějí třikrát denně,“ uvedl Daňsa.