Jumba míří do důchodu. Další dopravci je vyřazují ze svého provozu

Boeing 747 v barvách Lufthansy nechybí ani v hamburském modelovém světě Miniatur Wunderland. Foto: Jan SůraBoeing 747 v barvách Lufthansy nechybí ani v hamburském modelovém světě Miniatur Wunderland. Foto: Jan Sůra

Legenda světového letectví, Boeing 747, mizí pomalu z provozu. Na nová letadla v osobní verzi nejsou už žádné objednávky a

Legenda světového letectví, Boeing 747, mizí pomalu z provozu. Na nová letadla v osobní verzi nejsou už žádné objednávky a starých se dopravci postupně zbavují.

Za dva týdny se naposledy vydá na cestu poslední Boeing 747 v barvách taiwanských Eva Air. Na konci července vypravily poslední vnitrostátní let s kdysi největším dopravním letadlem United Airlines, do konce roku je z provozu vyřadí Delta. Další dopravci je postupně opouští, nelétají například už vůbec u Air France.

Kdysi symbol luxusu cestování se stává pro dopravce spíše přítěží a jumba nahrazují novější stroje, většinou jen s dvěma namísto čtyř motorů.

Pro fanoušky jumb je obzvláště tristní pohled do přehledu objednávek Boeingu. Na konci července převzal Korean Air další letadlo 747-8i, tedy nejmodernější verzi jumba. Zdánlivě banální předání letadla bylo ale možná historickým momentem: šlo o poslední vyrobené jumbo ve verzi pro cestující. Na další není jediná objednávka.

Dvě osobní letadla ale v Boeingu stojí a jsou téměř hotová. Odebrat je mělo ruské Transaero, které ale zkrachovalo v roce 2015. O letadla má ale vážný zájem americké vojenské letectvo, která z nich chce udělat dva nové prezidentské speciály.

V zásobníku objednávek má Boeing jen 19 letadel, všechny v nákladní verzi.

Odliv od největších letadel pozoruje i Airbus, který opakovaně zpomalil výrobu svého největšího letadla Airbus A380. Nové objednávky nepřišly od začátku roku 2016, kdy přišla poptávka od japonského dopravce All Nippon Airlines. Letecký blog One Mile at a Time v roce 2015 spekuloval, že ANA pořídily superjumba z původní objednávky prvních japonských lowcost aerolinek Skymark, do kterých ANA vstoupily po finančních těžkostech.

Airbus na letištním pařížském aerosalonu představil novou vylepšenou verzi s nižší spotřebou a větší kapacitou.

Pro jumba jsou největší konkurencí dvoumotorová letadla. Důvodem většího zájmu o ně je i nižší nákladovost na údržbu a delší dolet. Proto přichází Boeing s delšími verzemi svých modelů 777 a 787, Airbus sází hlavně na nový model A350.

V Praze s jumbem létá pravidelně Korean Air, často tu jsou k vidění také v nákladní verzi.