Jízdné jako předvolební tahák. Labouristé chtějí ve Velké Británii zlevnit vlaky o třetinu z peněz od majitelů aut
Jednotka Nova1 pro Transpennine Express. Foto: Hitachi
Ceny jízdného ve vlacích ve Velké Británii se staly novým tématem předvolební kampaně. Opoziční labouristé představili plán na zlevnění jízdenek
Fragmentovaný a privatizovaný železniční systém je dlouhodobým okrádáním cestující
A u nás to právě fragmentujeme a privatizujeme 😀
Když čtu výroky tohoto typu: „Podle něj je jedinou cestou zpětné znárodnění…,“ tak si říkám, že je ten brexit vlastně dobře. Čím míň šancí na další šíření těchhle myšlenek za Kanál, tím líp… :o)
Je znárodnění a znárodnění.
Komunisti, ti znárodňovali povinně a bez náhrady.
Kdežto třeba odkoupení tratí státem v Rakousko-Uhersku, to bylo o něčem jiném.
A dnešní kvantitativní uvolňování, kdy stát za vytisknuté peíze skupuje akcie na burze, to je zase o něčem jiném.
A všechno je to znárodnění.
Jenže fór je v tom, že když Corbyn teď přišel s tímto trumfem, tak bohužel žádný Brexit nebude. Britská společnost už je tak zdegenerovaná, že mu to tam nahází i ti, kteří by normálně volili někoho jiného, pokud zrovna nemusí konzervativce. Takže naopak toto urychlí šíření těchto nesmyslů i na kontinent. Zejména v Německu už je to také dost zralé s tím materiálem, který tady funguje. Co mám říci na to, když 55% populace města volí Grüne? To už je prostě diagnóza.
prostě moc hulej.
Dobrý nápad. Mohl by se uplatnit i u nás.
Problem je, ze pro podobne myslenky se dajit i suchou nohou.
Mam opakovanou zkusenost s vlaky s UK a jizdne nejde nazvat jinak nez jako velka vlakova loupez. Peak jizdenky jsou uplne mimo realitu i pro dost Britu. Jak nekdo poznamenava, tak pocet cestujicich mozna roste ale celkove je podil vlaku na osobni doprave v UK zanedbatelny. Vrchol vseho byla moje zkusenost z Birminghamu, kde dokonce jezdilo vice dopravcu MHD autobusy a litacka jednech neplatila u jinych. To je jako kdyby v Praze metro provozovala jina spolecnost nez tramvaje ci autobusy a navzajem by si neuznavaly litacky…. Kdyz jednou 2 tak se v UK rozhodne vyplati pujcit auto nez jet vlakem.
„podil vlaku na osobni doprave v UK zanedbatelny“
Je asi tak stejně „zanedbatelný“ jako v Německu nebo v ČR. Ergo mohlo by být lépe (Japonsko, Švýcarsko), ale taky mnohem hůře.
No tak zrovna ve vlacích můžete jet i na jízdenku jiného dopravce. Netahejte sem okrajovou autobusovou záležitost. Že to je drahé, to je. Ale je to drahé i proto, že stát z těch úspěšných franšíz tahá nehorázné peníze. Dopravci samotní pracují se ziskem asi 2 až 3 % v horizontu deseti let, na kdy podepíšou franšízu. Nevím, jestli byste do něčeho podobného šel vy.
Ale soutěž je to samé..
Zajímavý je rozdíl cen mezi jednotlivými dopravci, např. trasa Durham-Edinburgh s LNER (asi 2h ve vlaku) se dá pořídit za 12 liber jako jízdenka Advance, zatímco jízdenka Durham-Manchester (taky cca 2h) s Transpennine Express je i dopředu nejmň za 30 liber.
Čili menší rozdíly než u nás i v rámci jednoho dopravce …. (např. ČD)
To bych neřekl, kromě toho rozdíl v ceně jízdenek u jednoho dopravce může být až cca čtyřnásobný (záleží jak dlouho dopředu a na jaký čas to člověk kupuje). Většinou jsou za přijatelnou cenu jízdenky na první ranní/poslední večerní vlaky.
Více dopravců MHD je třeba i v Bruselu a taky si navzájem neuznávají jízdenky. Ale je pravda, že dominantní, co provozuje i metro a tramvaje, je jen jeden. Každopádně není to žádný britský unikát.
no a v Tokiu jsou dva provozovatele metra…
Třeba labouristé ten multikulturní socialismus dovedou až ke komunismu, a vlaky budou úplně zadarmo, a auta bude mít jen novodobá šlechta.
poupravím: …a auta budou mít jen labouristé. 🙂
No a o tom to je. V komunismu existují jen dvě třídy – bohatí a všemocní členové Strany, a proti nim chudý a bezprávný lid, v jehož jménu se to vše děje :-).
tříd tam bylo víc. Dle supně rektálního turizmu, dle stupně šlapání si svý brázdy, dle stupně angažovanosti…
Kudy chodil tudy krad, sociální demokrat.
Ovšem věta: „…počty cestujících ve vlacích neustále rostou. Podle labouristů se stává železniční doprava už nedostupná“ to myslím celé vystihuje.
Před minulýma volbama Corbyn natočil video, jak jede ve vlaku a sedí na zemi, protože je vlak přecpaný. Mělo to samozřejmě ukázat špatnost systému, kterou vyřeší jen zestátnění (a byl to fake).
Taky je otázka kolik by jízdné v Anglii stálo, kdyby tam zůstala hodná matka dráha, podle zkušeností z jiných zemí se dá předpokládat, že by bylo ještě o třetinu dražší.
V Anglii je dnes patrně nejvyšší jízdné na světě (vyšší než ve Švýcarsku a to je co říct). Takže se těžko hledá příklad jiné země, ze které by vyplývalo, že by to mohlo být horší.
V ulicích švédského Stockholmu žebrá už prakticky každý
což souvisí s vlaky jak?
Fragmentovaný a privatizovaný železniční systém je dlouhodobým okrádáním cestujících…Ano
„Fragmentovaný a privatizovaný železniční systém je dlouhodobým okrádáním cestující,“
ANO toto je také i naše budoucnost, za pár let uvidíte!
tak jednotný státni železniční systém jsme tu viděli 40 + (s drobnými výjimkami) 22 let. Děkuji, mě to stačilo.
A jak to, že v Rakousku a Švýcarsku funguje skvěle. Není problém v něčem jiném?
asi tam modrá armáda 40 let a ještě půlku devadesátek nebudovala socialismus
Ve Švácarsku je dopravců hodně.
Ale stejně státních.. krajských.
To je zajímavý, že přes to údajné okrádání počet cestujících a vlaků, od času BR, pořád roste.
Do toho si započítej dopravní zácpy, blbé parkování, megadrahé pojištění aut (zejména pro začínající řidiče či cizince) a na miskách vah ti vyjde nepatrná výhoda veřejné hromadné dopravy.
To byla řečnická otázka 😉
Zato státní systém se stejně předraženým jízdným v Rakousku je v pořádku. A určitě to psali v Obzoru, tak to musí být pravda.
Předražené jízdné v Rakousku? Ano, levné není, ale předražené? Ono v CZ je jízdné naopak levné.
Zatím..
B…ečku. V Rakousku se jezdí za 2 Kč/km u delších cest. Ne za 16.
Takže plné jízdné v Česku je třeba z Prahy do Brna cca 3500 Kč. Blbecek je tu asi někdo jiný, než Haha. Nejsi to náhodou ty?
V cenách Rakouska by měla být Praha Brno 255km*2 dejme tomu 600. Tronda bude furt psát ty svoje obhajující nesmysly.
600 těžko, mnohem víc a i 600 je totálně předražené, když se dá do Brna dojet za 89 korun. Takový příklad, Summerau – Linec za 470 Kč, takže skoro 8 Kč/km, taková je skutečná cenová hladina hodných OBB , ale není tam fuj, fuj soukromník, tak je to v pořádku, jen bycg chtěl vidět ty davy cestujících, kteří za to nehorázné jízdné zaplní Ex po dvou hodinách, jak se tu šotoušci čas od času dožadují.
Linz Vídeň, okamžitý odjezd, Railjet, zákaznická karta, 18,7 euro.
A přesto dnes v UK jezdí vlakem 2x více lidí než v posledním desetiletí existence jednotných British Rail.
https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_privatisation_of_British_Rail#/media/File:GBR_rail_passengers_by_year_1830-2015.png
Částečně je to samozřejmě tím, že přibylo obyvatelstva celkově, ale jen částečně (rozhodně se nezdvojnásobilo.)
Jenže to bylo tím, že jako za Klause a na konci komančů neinvestovali. Do údržby tratí, modernizací ani vozidel. Navíc vlakovou dopravu nedotovali, což je zásadní chyba – drahé jízdenky. A touto kombinací utekli i cestující.
A k tomu trend, že se v 90tých vlakem moc nejezdilo.
Ona je taky otazka, kam jezdi. Jestli je to jako u nas, kde jeste pred cca 20 lety mela vetsina praci pobliz domu a dnes sedne pul Stredoceskeho a ctvrtina Usteckeho kraje do vlaku a vzhuru do Prahy…
Což ale pořád nic nemění na tom, že vlaková doprava je v UK dost drahá i pro nadprůměrně vydělávající…můj kamarád jezdí denně z Newbury do Londýna (asi hodinu vlakem), a dá za měsíční jízdenku spolu s jízdným na londýnskou MHD asi 600 liber měsíčně, což nejsou malé peníze…