Jízdné jako předvolební tahák. Labouristé chtějí ve Velké Británii zlevnit vlaky o třetinu z peněz od majitelů aut

Jednotka Nova1 pro Transpennine Express. Foto: HitachiJednotka Nova1 pro Transpennine Express. Foto: Hitachi

Ceny jízdného ve vlacích ve Velké Británii se staly novým tématem předvolební kampaně. Opoziční labouristé představili plán na zlevnění jízdenek

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
aldik

Fragmentovaný a privatizovaný železniční systém je dlouhodobým okrádáním cestující

A u nás to právě fragmentujeme a privatizujeme 😀

ythomas_ct

Když čtu výroky tohoto typu: „Podle něj je jedinou cestou zpětné znárodnění…,“ tak si říkám, že je ten brexit vlastně dobře. Čím míň šancí na další šíření těchhle myšlenek za Kanál, tím líp… :o)

Radek Janata

Je znárodnění a znárodnění.

Komunisti, ti znárodňovali povinně a bez náhrady.
Kdežto třeba odkoupení tratí státem v Rakousko-Uhersku, to bylo o něčem jiném.
A dnešní kvantitativní uvolňování, kdy stát za vytisknuté peíze skupuje akcie na burze, to je zase o něčem jiném.

A všechno je to znárodnění.

Michal Štěpán

Jenže fór je v tom, že když Corbyn teď přišel s tímto trumfem, tak bohužel žádný Brexit nebude. Britská společnost už je tak zdegenerovaná, že mu to tam nahází i ti, kteří by normálně volili někoho jiného, pokud zrovna nemusí konzervativce. Takže naopak toto urychlí šíření těchto nesmyslů i na kontinent. Zejména v Německu už je to také dost zralé s tím materiálem, který tady funguje. Co mám říci na to, když 55% populace města volí Grüne? To už je prostě diagnóza.

Dáda

prostě moc hulej.

Josef Kokodák

Dobrý nápad. Mohl by se uplatnit i u nás.

R2R2

Problem je, ze pro podobne myslenky se dajit i suchou nohou.

JiP

Mam opakovanou zkusenost s vlaky s UK a jizdne nejde nazvat jinak nez jako velka vlakova loupez. Peak jizdenky jsou uplne mimo realitu i pro dost Britu. Jak nekdo poznamenava, tak pocet cestujicich mozna roste ale celkove je podil vlaku na osobni doprave v UK zanedbatelny. Vrchol vseho byla moje zkusenost z Birminghamu, kde dokonce jezdilo vice dopravcu MHD autobusy a litacka jednech neplatila u jinych. To je jako kdyby v Praze metro provozovala jina spolecnost nez tramvaje ci autobusy a navzajem by si neuznavaly litacky…. Kdyz jednou 2 tak se v UK rozhodne vyplati pujcit auto nez jet vlakem.

Kubrt

„podil vlaku na osobni doprave v UK zanedbatelny“
Je asi tak stejně „zanedbatelný“ jako v Německu nebo v ČR. Ergo mohlo by být lépe (Japonsko, Švýcarsko), ale taky mnohem hůře.

Zlámalík

No tak zrovna ve vlacích můžete jet i na jízdenku jiného dopravce. Netahejte sem okrajovou autobusovou záležitost. Že to je drahé, to je. Ale je to drahé i proto, že stát z těch úspěšných franšíz tahá nehorázné peníze. Dopravci samotní pracují se ziskem asi 2 až 3 % v horizontu deseti let, na kdy podepíšou franšízu. Nevím, jestli byste do něčeho podobného šel vy.

jan

Ale soutěž je to samé..

Džaro

Zajímavý je rozdíl cen mezi jednotlivými dopravci, např. trasa Durham-Edinburgh s LNER (asi 2h ve vlaku) se dá pořídit za 12 liber jako jízdenka Advance, zatímco jízdenka Durham-Manchester (taky cca 2h) s Transpennine Express je i dopředu nejmň za 30 liber.

Vít Jůza

Čili menší rozdíly než u nás i v rámci jednoho dopravce …. (např. ČD)

Džaro

To bych neřekl, kromě toho rozdíl v ceně jízdenek u jednoho dopravce může být až cca čtyřnásobný (záleží jak dlouho dopředu a na jaký čas to člověk kupuje). Většinou jsou za přijatelnou cenu jízdenky na první ranní/poslední večerní vlaky.

Xaver

Více dopravců MHD je třeba i v Bruselu a taky si navzájem neuznávají jízdenky. Ale je pravda, že dominantní, co provozuje i metro a tramvaje, je jen jeden. Každopádně není to žádný britský unikát.

Nekdo

no a v Tokiu jsou dva provozovatele metra…

Jarek

Třeba labouristé ten multikulturní socialismus dovedou až ke komunismu, a vlaky budou úplně zadarmo, a auta bude mít jen novodobá šlechta.

čecháček

poupravím: …a auta budou mít jen labouristé. 🙂

liberal shark

No a o tom to je. V komunismu existují jen dvě třídy – bohatí a všemocní členové Strany, a proti nim chudý a bezprávný lid, v jehož jménu se to vše děje :-).

Dáda

tříd tam bylo víc. Dle supně rektálního turizmu, dle stupně šlapání si svý brázdy, dle stupně angažovanosti…

Zlámalík

Kudy chodil tudy krad, sociální demokrat.
Ovšem věta: „…počty cestujících ve vlacích neustále rostou. Podle labouristů se stává železniční doprava už nedostupná“ to myslím celé vystihuje.

Kubrt

Před minulýma volbama Corbyn natočil video, jak jede ve vlaku a sedí na zemi, protože je vlak přecpaný. Mělo to samozřejmě ukázat špatnost systému, kterou vyřeší jen zestátnění (a byl to fake).

Tronda

Taky je otázka kolik by jízdné v Anglii stálo, kdyby tam zůstala hodná matka dráha, podle zkušeností z jiných zemí se dá předpokládat, že by bylo ještě o třetinu dražší.

Radek Janata

V Anglii je dnes patrně nejvyšší jízdné na světě (vyšší než ve Švýcarsku a to je co říct). Takže se těžko hledá příklad jiné země, ze které by vyplývalo, že by to mohlo být horší.

AAA

V ulicích švédského Stockholmu žebrá už prakticky každý

Dáda

což souvisí s vlaky jak?

Jůra

Fragmentovaný a privatizovaný železniční systém je dlouhodobým okrádáním cestujících…Ano

jirka

„Fragmentovaný a privatizovaný železniční systém je dlouhodobým okrádáním cestující,“
ANO toto je také i naše budoucnost, za pár let uvidíte!

AAA

tak jednotný státni železniční systém jsme tu viděli 40 + (s drobnými výjimkami) 22 let. Děkuji, mě to stačilo.

jan

A jak to, že v Rakousku a Švýcarsku funguje skvěle. Není problém v něčem jiném?

AAA

asi tam modrá armáda 40 let a ještě půlku devadesátek nebudovala socialismus

Leinad

Ve Švácarsku je dopravců hodně.

jan

Ale stejně státních.. krajských.

Kubrt

To je zajímavý, že přes to údajné okrádání počet cestujících a vlaků, od času BR, pořád roste.

X 1

Do toho si započítej dopravní zácpy, blbé parkování, megadrahé pojištění aut (zejména pro začínající řidiče či cizince) a na miskách vah ti vyjde nepatrná výhoda veřejné hromadné dopravy.

Kubrt

To byla řečnická otázka 😉

Tronda

Zato státní systém se stejně předraženým jízdným v Rakousku je v pořádku. A určitě to psali v Obzoru, tak to musí být pravda.

Haha

Předražené jízdné v Rakousku? Ano, levné není, ale předražené? Ono v CZ je jízdné naopak levné.

jan

Zatím..

jan

B…ečku. V Rakousku se jezdí za 2 Kč/km u delších cest. Ne za 16.

Aleš

Takže plné jízdné v Česku je třeba z Prahy do Brna cca 3500 Kč. Blbecek je tu asi někdo jiný, než Haha. Nejsi to náhodou ty?

jan

V cenách Rakouska by měla být Praha Brno 255km*2 dejme tomu 600. Tronda bude furt psát ty svoje obhajující nesmysly.

Tronda

600 těžko, mnohem víc a i 600 je totálně předražené, když se dá do Brna dojet za 89 korun. Takový příklad, Summerau – Linec za 470 Kč, takže skoro 8 Kč/km, taková je skutečná cenová hladina hodných OBB , ale není tam fuj, fuj soukromník, tak je to v pořádku, jen bycg chtěl vidět ty davy cestujících, kteří za to nehorázné jízdné zaplní Ex po dvou hodinách, jak se tu šotoušci čas od času dožadují.

jan

Linz Vídeň, okamžitý odjezd, Railjet, zákaznická karta, 18,7 euro.

Marian Kechlibar

A přesto dnes v UK jezdí vlakem 2x více lidí než v posledním desetiletí existence jednotných British Rail.

https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_privatisation_of_British_Rail#/media/File:GBR_rail_passengers_by_year_1830-2015.png

Částečně je to samozřejmě tím, že přibylo obyvatelstva celkově, ale jen částečně (rozhodně se nezdvojnásobilo.)

jan

Jenže to bylo tím, že jako za Klause a na konci komančů neinvestovali. Do údržby tratí, modernizací ani vozidel. Navíc vlakovou dopravu nedotovali, což je zásadní chyba – drahé jízdenky. A touto kombinací utekli i cestující.

jan

A k tomu trend, že se v 90tých vlakem moc nejezdilo.

jozka

Ona je taky otazka, kam jezdi. Jestli je to jako u nas, kde jeste pred cca 20 lety mela vetsina praci pobliz domu a dnes sedne pul Stredoceskeho a ctvrtina Usteckeho kraje do vlaku a vzhuru do Prahy…

Herold

Což ale pořád nic nemění na tom, že vlaková doprava je v UK dost drahá i pro nadprůměrně vydělávající…můj kamarád jezdí denně z Newbury do Londýna (asi hodinu vlakem), a dá za měsíční jízdenku spolu s jízdným na londýnskou MHD asi 600 liber měsíčně, což nejsou malé peníze…