Jízdenka na neomezené cestování Německem za 49 eur na měsíc prošla spolkovým sněmem
K zavedení chybí už jen souhlas horní komory parlamentu.
Šestý týdnů před plánovaným startem jízdenky Deutschlandticket pro neomezené cestování městskou a regionální dopravou v Německu získala vláda klíčový souhlas pro její zavedení.
Německý spolkový sněm (Bundestag) dnes schválil změnu zákonů, které umožní financování jízdenky za 49 eur na měsíc. Chybí ještě souhlas horní komory parlamentu Bundesrat. Stát na financování veřejné dopravy poskytne 1,5 miliardy eur navíc ročně oproti stávajícímu stavu. Stejnou sumu mají zaplatit jednotlivé spolkové země.
Jde o částku, která má dopravcům kompenzovat výpadky příjmů z jízdného kvůli nízké ceně jízdenky. Nová jízdenka má začít platit od 1. května, prodej má začít již v dubnu.
„Je to největší reforma veřejné dopravy v dějinách Německa. Může být vzorem pro celou Evropu,“ řekl ministr dopravy Volker Wissing. Kromě zlevnění bude zásadní změnou možnost cestovat na jediný jízdní doklad bez ohledu na region a dopravce. Jízdenka nebude platit v dálkových vlacích, řeší se zapojení dálkových autobusů.
Zavedení jízdenky má v Německu i své kritiky. Některým poslancům se nelíbí, že jejich výhod kvůli slabšímu spojení zdaleka nevyužijí tolik jako obyvatelé měst lidé na venkově. Kritizují, že nedojde k zásadnímu rozšíření spojení. Podle některých levicových poslanců je 49 eur za měsíc mnoho a jízdenka by měla být levnější.
O jízdence se v Německu mluví už od loňského léta, kdy si země vyzkoušela tři měsíce devítieurové jízdenky. Dlouhé vyjednávání se týkalo zejména financování.