Jízda zdarma s alternativními dopravci se může cestujícím prodražit, ukazují první zkušenosti
Až do dnešního večera nevydává Leo Express na Orlickoústecku cestujícím žádné jízdenky, protože v rámci prezentace jezdí s lidmi zdarma.
Až do dnešního večera nevydává Leo Express na Orlickoústecku cestujícím žádné jízdenky, protože v rámci prezentace jezdí s lidmi zdarma. V případě Arrivy se může stát, že jede cestující zdarma, protože chybí průvodčí nebo mu nejde přenosný terminál. Zdánlivá úspora se ale může vzápětí prodražit.
Přesvědčili se o tom už někteří cestující, kteří například cestovali z Letohradu do Prahy a přestupovali v Ústí nad Orlicí. Podle smluvních přepravních podmínek Českých drah platí, že cestujícím prodají jízdenku ve vlaku bez přirážky 40 Kč, pokud se prokáží jízdenkou z přípoje jiného dopravce. Kvůli jízdám zdarma ale Leo Express nevydává žádné jízdenky. Na sociálních sítích už kolují stížnosti cestujících, kteří takto chtěli cestovat a museli si připlatit 40 Kč. Neměli jak prokázat, že jeli skutečně s jiným dopravcem a přestupovali do vlaku Českých drah.
„České dráhy byly vždy vstřícné, pokud jde o odbavení společných cestujících. Již před lety jsme reagovali na nástup soukromých dopravců tím, že pokud jejich zákazníci přestupují do vlaku ČD, nemusejí do pokladny a my je v našem vlaku odbavíme bez manipulační přirážky. Musí nám ale předložit jízdní doklad z předchozí cesty se soukromým dopravcem,“ říká mluvčí ČD Radek Joklík a dodává: „Pokud soukromníkům nefungují odbavovací systémy a cestující nemají jízdní doklady, kterými by se u nás prokázali, není to naše chyba.“
Přístup dopravců k problému se liší. Leo Express tvrdí, že šlo o chybu Českých drah, protože o akci Leo Express věděly. To ale České dráhy odmítají. Arriva i RegioJet jsou pro takové situace připraveny kompenzovat cestující.
„Pokud by se objevil cestující, kterému ČD vystavily při přestupu z našeho vlaku k jízdence i přirážku za odbavení ve vlaku, protože v prvních dvou dnech nefungovaly všechny naše prodejní terminály úplně bez chyb, prosíme, aby se ozval našemu kontaktnímu centru a budeme mu ji kompenzovat. Jde o situaci, kdy s námi cestoval zdarma a bez jízdenky, protože nefungoval náš prodejní terminál a ČD ho následně braly jako cestujícího, co si jízdenku dopředu nekoupil. Budeme v takovém případě potřebovat doložit jak jízdenku vydanou ve vlaku ČD, tak s ní související doklad o přirážce,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář.