Jindřichohradecké úzkokolejky za sto milionů nikdo nechce

Pokud by se majetek neprodal jako celek, následoval by rozprodej po částech.
Do prvního kola prodeje majetku Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) se nepřihlásil žádný účastník. Dnes to ČTK potvrdil insolvenční správce David Jánošík. Příští týden o dalším postupu bude jednat s věřitelským výborem a insolvenčním soudcem.
Prodej se měl uskutečnit formou výběrového řízení, které mělo dvě kola. Do prvního se měli účastníci přihlásit do dnešního poledne. Ve druhém kole měli zájemci předložit cenové nabídky. Insolvenční soud v Českých Budějovicích stanovil minimální cenu na 100 milionů korun.
Insolvenční správce a věřitelský výbor přitom původně navrhovali minimální cenu ve výši 78 milionů. Soudce Zdeněk Strnad ale tento limit kritizoval jako příliš nízký. Při stanovení nové minimální ceny (100 mil.) vycházel z posudku společnosti Statikum, který odhadl hodnotu firmy na 143 milionů korun v případě prodeje jednou smlouvou a 112 milionů při prodeji po částech. Soudce přitom využil znalci navržený koeficient a limit stanovil na 70 procentech znaleckého odhadu.
„Když není účastník, druhé kolo odpadá a zřejmě bude vyhlášeno opakované výběrové řízení. Ale záleží na tom, jaký postup bude chtít zvolit věřitelský výbor a insolvenční soudce,“ řekl Jánošík. Insolvenční soudce pak vydá nové usnesení. Podle Jánošíka by se měla podmínka minimální ceny snížit nebo vypustit, aby mělo smysl znovu podnik nabízet.
Při konkurzu se majetek dlužníka zpeněží a výtěžek rozdělí mezi jeho věřitele. Pokud by se majetek neprodal jako celek, následoval by rozprodej po částech.
Podnik je v úpadku od podzimu 2022 a dluží skoro 350 milionů korun. Věřitel Jan Kysela připravil reorganizační plán, ten ale většina věřitelů letos v únoru nepřijala a Kysela následně plán stáhl. Českobudějovický soud pak na konci března vyhlásil konkurz.
Součástí prodeje je 15 nádraží včetně budov, sedm z nich lze využívat pro rekreační ubytování. Dále se prodávají dvě úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a z Jindřichova Hradce do Obrataně, lokomotivy a vagony, různá vozidla, vybavení apartmánů, dopravních kanceláří, čekáren, kanceláří a opravny vozidel.
V současné době vlaky nejezdí a neví se, kdy začnou. V provozu jsou dílna, tiskárna historických Edmondsonových jízdenek, některé nemovitosti pronajímá společnosti Good thing ke komerčním účelům. Provoz je ale podle insolvenčního správce stále ztrátový, na konci dubna to bylo přes 34 milionů korun.