Jindřichohradecké úzkokolejky míří do prodeje. Minimální kupní cena je 78 milionů

Obnovení provozu na jindřichohradeckých úzkokolejkách 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářObnovení provozu na jindřichohradeckých úzkokolejkách 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pokud se nepovede prodej firmy jako celku, dojde k rozprodeji po částech.

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hojek

Mohl by to koupit nějaký miliardář, který má rád železnici, jenže i miliardář si myslí, že má stále málo peněz.

Pérák

Četl jsem původně, že jindřichohradecké úzkokolejky míří do pr…. A po přečtení celého článku mi přišlo, že v těch dvou verzích není velký rozdíl.

Happy

A čí je vlastně ta splítka před Hradcem? Ta je celá SŽ nebo jak to tam je?

stan

Prašáci nevědí, o co se jedná, tak dají přednost cyklodráze, pumpne se Brusel a zaplatí několikrát víc, než by stála úzkokolejka.

Ex ČD

Jdu si vsadit Sportku…,

Ne Souhlas

Před rokem jsem šel na vandr do České Kanady bez plánu. Čilou náhodou jsem šel 70% cesty po zavřené tratě z Jidrichova Hradce do Kaproun (zastávka je dobré místo na přespání bolid životná bytost Pavel tam zrovna nespí). A říkal jsem si. A) tohle už se nikdy neotevře, 95% jistoty toho B) krásná stavba skrz přírodu. Byla to velká investice a to se nesmí opustit. C) úplně logicky to může se využít na fakt super cyklostezku co přitáhne docela hodně lidí. Anna to jsem vsázel že je jediní logický výsledek. A to jsem si říkal když jsem trasu pěšky prošel… Číst vice »

tomaskislinger7

Neútočím, jen názor.
Až tam bude cyklostezka, tak už to nebude na „vandr“, zůstane jen komerce.
Na „vandr“ zase někam jinam.

O.K.

A když tam bude úzkokolejka, tak ale taky nebude vandr a bude komerce. Buď teda chceme, aby ta stavba měla nějaký přínos pro obyvatele okolí (komerce a je jedno jestli v podobě cyklo nebo úzkokolejky), nebo chceme vandr, pak to ale musí zůstat zavřené. Nelze provozovat úzkokolejku jen pro to, aby se koleje ošoupávaly.

diem72

Doporučuji před zveřejněním hodit příspěvek k nějakému kámošovi na korekci … a to nejen pravopisnou

Ne Souhlas

Nebo do chatgpt. Ale jsem na mobilu. A to že jsem Čech znamená málo když jsem tu od pěti let do pomalu 40 leť nežil. Jsem vědom že moje psaná čeština je dost špatná, ale je to co to je. Jen můžu doufat že je rozumět.

M1M2

Prodej v konkurzu jako celek je pro budoucnost ta nejhorší varianta. Nejsnazší pro IS. Reorganizace, pokud by tedy byla řádně připravená znamená přijít s „projektem“, který nastaví budoucí období a zároveň dojde k vypořádání věřitelů v rámci možného tak, aby tito nebyli pokráceni. Znamenalo to rok na tom vyšívat, jednat s kraji, městy, obcemi, SFDDI,… nastínit jim možnosti a řešit to v plné šíři. Bohužel když přišlo na lámání chleba zjistilo se, že rok se s rokem sešel a na stole není nic. Tedy pardon na stele byl holý prodej v rámci reorganizace. Zároveň by došlo k tomu nejdůležitějšímu –… Číst vice »

Ondra K.

Příčina neúspěchu reorganizace byla v tom, že i ty obce a kraje dobře chápou, že oprava tratí do nějakýho přijatelnýho stavu by stála při nejmenším desítky milionů a užitek z provozu JHMD by byl minimální.

Projekt na reorganizaci může být sebelepší, ale základní princip je pořád v tom, že někdo musí zaplatit velký peníze aniž by se mu něco z nich vrátilo.

M1M2

Bohužel tak daleko podle vyjádřeních příprava reorganizace vůbec nedospěla. Vždyť co bylo prezentováno byl rozprodej majetku. Obce nikdy neviděly ani to nejklíčovější.- návrh smlouvy, kterým by se infra převedla na jejich k tomu postavený subjekt.
Osoblaha je něco drobet jiného, je tam ZVS, ale i tak je to systémově příklad toho, že to jde. Ale teď je to v situaci, že v JH je to deset let práce a kdo jí zaplatí. Čísla by ukázala na jak velké části dráhy by to možná šlo. Ale soukromá infrastruktura je hodně zlá výchozí situace.

Kuba

Nejlevnější soubor nemovitostí v Evropě!!! Tak má úzkokolejka konečně pěkný tunel.

medved

Taky si myslim. Az na tom nekdo jednou udela cyklostezku (mozna nejaky spolek JC kraje a obci podel trati) a v zime bezkovou stopu.

Happy

A na čem se tam bude v zimě lyžovat? Leda na blátě…

Jakub P

Je to vychozi. cena. pokud vam prijde nizka, staci nabidnout vic. Budou radi a treba i vyhrajete, kdyz nikdo nenabidne jeste vic.

medved

Az 85% nakladu cyklostezky muze zaplatit SFDI. Je to spis o tom kdo ma kontakty na ziskani statni dotace nez o nejake soutezi nejvyssi nabidky na rovnem trhu. A jak nesmirne rozdilnym zpusobem to stat dotuje (85% cyklostezka versus 0% draha).

Jakub P

Tyhle šotoušské pohádky o tom, jak zlé cyklostezky požírají železnici. Skutečnost je taková, že cyklodoprava může být naopak pro železnici klíčovej spojenec, pomáhat jí řešit problém poslední míle, kterej je na dráze velmi častej a nepříjemnej, protože lidi se nepotřebujou dopravovat z nádraží na nádraží, ale ode dveří ke dveřím. Jenže musí tomut a železnice vycházet vstříc nabídnout dostatečnou kapacitu pro převoz lidí i s koly a/nebo dostatečné a kvalitní parkování kol na jedné straně a možnost si kolo bez problémů půjčit na té druhé… Jo, tělesa nepoužívaných tratí jsou a můžou být dobrej základ pro cyklostezku. Ale to ještě… Číst vice »

Petr

Tak vytrhat a bude od toho pokoj, stejně se nikdo ne něčem kloudnem nedohodne. Pořád se kolem toho lidi handrkuji a nikam to nevede. Aspoň bude konečně klid

Os5600

Děkujeme pane Čajánek!

Martin

Ani bych se nedivil, kdyby se jaksi historie zlehka zopakovala. Mě to přijde parádní, vytvořit sekerou 360, za 90 (například) koupit a začít s čistou 0 nanovo třeba s bílým koníkem. Rozproudí se nepotřebné, železem a nwmovitosti je tam dost. Technická památka téměř žádná a i některé pozemky se zpeněžit dají (někdo si zvetszahradu, jinde obec získá prostor na sběrný dvůr).

Tak končí naše komédie, zlo prohrává a dobro… no to se ještě uvidí.

Klemovak

Výletní provoz na 33 km je nerentabilní. A celek 79 km je prodělek. Přál bych si zachovat ale nevím, kdo by to sponzoroval. Podobně je na tom úzká v Gmundu.

Kubrt

Jak se liší nerentabilní a prodělek?

frank

Zřejmě nevýnosný a prodělečný 🙂 Spousta investic může být nevýnosná, ale ještě negeneruje ztrátu čili prodělek .

Kubrt

Hm. Jak to asi Klemovák zjistil? To už bych asi chtěl moc. Právo na názor má přece každý 🙂

watslaw

Nemohu mluvit za Klomováka, ale já bych si to představoval tak, že nerentabilní negeneruje výnos (rentu) z vloženého kapitálu (alespoň na úrovni úroku v bance), možná si nevydělá ani na prostou obnovu majetku, ale může ještě dlouho fungovat setrvačností. Pod prodělečným si představím, že do samotného provozu je potřeba vlastníkem neustále dodávat další prostředky.

redaktor

klasika, nebýt těch neodbytných prošlapavatelů slepých uliček, mohlo se to prodat už o dva roky dříve a třeba by ještě byla nějaká naděje na omezený rekreační provoz. Dnes už to vypadá spíše na postupnou likvidaci, koleje do hutí, pozemky se rozparcelují na drobný development apod. škoda

Michal M

Co na to udělat nějakej crowdsourcing? Povedlo se mi – teda ještě s pár lidma 🙂 – koupit Black Hawka v ceně srovnatelný s JHMD.
Nakonec… peníze jsou a jsou na světě k tomu, aby dělaly radost.

Martin

Za to všechna čest a klobouk dolů. 👍 Nad tímto nápadem jsem také přemýšlel.

Tady je ale rozdíl v tom, že jednak musíte vybrat peníze na trochu jinou činnost. Druhá věc je nutnost založit patrně druhou sbírku na zahájení provozu vůbec.

Koukněte se do diskuze, jak pro některé ke to (dráha a movité věci k ní) zbytečná věc.

Ale pokud máte jiné zkušenosti a předpoklady, jsem pro a pomůžu Vám … a taky to hlavní, přispěji🤝

Jakub P

Koupit to je ten výrazně menší problém. Smysluplně to provozovat bude (by bylo) násobně dražší a náročnější.

Michal M

A proč si to myslíte? Kraj tam objednával dopravu, SFDI sypal prachy, lidi tím celkem jezdili. Podobný dráhy nemáme jen my, umí se to provozovat poslepováním více zdrojů v „nevýnosném“ režimu.
Z historie se zdá, že z toho Čajan tahal víc cashe než bylo únosné (takový provoz z principu nemůže nikoho výnosně živit s širší rodinou), plus to byl asi i docela provinční diletant – viz hašišbedna.

Bram

Protože oba kraje tam už nechtějí objednat dopravu v původním rozsahu, což je naprostý průser. Tudíž není možné financovat opravy z SFDI.

Tomáš Záruba

Otázka zní, nakolik je tento postoj definitivní.

Petr-666

pokud by kraj „změnil názor“ až podle toho kdo to koupil, pak by otevřel cestu jak k právnímu napadení prodeje, tak i k trestnímu stíhání hejtmana – protože zveřejněná informace o vypnutí hlavního zdroje financování provozu měla zásadní cenotvorný význam pro kupní cenu.

redaktor

co to meleš, kraj může změnit názor kdykoli, je to samospráva, zastupitelstvo se jinak vyspí a zítra odmávne cokoli, myslíš, jakože usnesení zastupitelstva jsou platné navěky věků. To o komunální politice víš lautr hovno.

Happy

Pokud budou mít kraje seriózního partnera a ne bandu rozhádaných dětí, pak věřím, že se zády nepostaví. Alespoň JH- KnL a něco JH-NB.

libor

kraje už do toho nepůjdou a tím ani SFDI…

Ondra K.

Ovšem, výsledkem tady toho hospodaření je do mrtě spotřebovaná infrastruktura a vozidla. Čajánek patrně nějakou část peněz odkláněl, ale na pokrytí nutných větších investic do infrastruktury a vozidel ty platby určitě nestačily. Už jenom ty TU, který mají za sebou 20 let provozu od modernizace budou zralý na další generálku.

Kolemjdoucí

Peníze od SFDI opravdu nejdou odklonit.

Petr-666

ale jdou, jako každé jiné – jen se to nesmí dělat přímo u příjemce, ale až u jeho dodavatelů

Martin

To je právě i to, ta vozidla se pomalu ale jistě blíží své životnosti. Čili nabízí se otázka, zda vozidla raději případně nenahradit. A to je druhá otázka… „kde brát“?

Petr-666

použitelný „second hand“ na 760/750mm už neexistuje a novostavby nedávají smysl na tratích, kde pro ZDO je autobus rychlejší, pohodlnější a násobně levnější.

Jakub P

Jenže kraje tam dopravu objednávaly spíš ze setrvačnosti, než že by to dávalo smysl pro dopravní obslužnost. Je nepravděpodobný, že by v tom pokračovaly – nebo jo, ale v nesrovnatelně menším rozsahu. Čímž zmizí nemalá část dřívějších příjmů a je otázka, jestli by to splnilo podmínky SFDI. Plus je jasný, že kromě těch dluhů finančních, který z části smaže a z části zaplatí konkurs, tam je obrovskej technickej dluh, se kterým konkurz nic neudělá. Jen zprovoznění tratí a stávajících vozidel by stálo nemálo peněz, natož třeba pořízení nových (byť třeba ojetých, ale jsou vůbec nějaká vhodná (technicky i papírově) někde… Číst vice »

Honza

Vedle úzké jsem vyrůstal. Je to moje srdcovka. Dokonce tam i brigádně pracoval svého času ještě za dob Šatavy. A rád, nebo spíš určitě bych přispěl. Jenže se obávám že tady to není o tom „koupit“. To je asi to nejmenší. Peněz je dost a utrácí se za výrazně méně smysluplné věci. Jenže co s tím potom? Osobku už kraje nechtějí a jenom turistický provoz, když tam je sezona cca 4mesice (když je dobrý rok) si na sebe prostě nevydělá. A financovat provoz sbírkami nebude úplně top bussiness plán. To jedině že by se toho chytil nějaký šoto-milionář a chtěl… Číst vice »

Standa

Mohli by z toho udělat interoparatibilní moderní trať normálního rozchodu, v nejhorším cyklostezku. Proč udržovat tenhle neekonomický skanzen z veřejných peněz.

Honza

Ty oblouky na normální rozchod? Maximálně by tam mohly jezdit tramvaje a i to je fikce jako kráva 🐮

Scotty

A zaplatí to kdo?

Kubrt

A ptát se, k čemu by to bylo dobré, je už úplně zbytečné.

libor

Jára Cimrman 😉

Leon

Měl by koupit kraj.

Jirka K.

Kraj rozhodně nééé. Ať si založí šotouši akciovku.

Martin

Počkejte prosím na vyjádření Karla fón Bahnof.

Karl vB.

Copak zajímavého na toto téma, byste pane Martine, ještě chtěl slyšet?
Myslím, že všechny racionální argumenty, proč NE, byly už dávno a opakovaně zveřejněny a nikdo je racionálními protiargumenty nevyvrátil.
Pro vaše osobní potěšení mohu dodat, že zdaleka větší obecně prospěšný přínos by měla dotace kraje včelařům – z pohledu zajištění opylování rostlin a tím i zvýšení produkce vlastních potravin rostlinného původu.
Přeji Vám pěkný den 🙂

O.K.

Další včely medonosné už ne, mnohem větší službu udělají další opylovači nejen z řad blanokřídlých. Jejich tolik nutná podpora je, pravda, ale o něco složitější, než jednoduchá dotace včelařům. To jen taková odbočka bokem nijak nesnižující Váš argument :)))

libor

jo, ale středočeský, a farif by tam platil PID, pásmo 99

aAa

Asi bude nová cyklostezka. Nevím kdo bude ochoten utratit milióny a dál prodělávat každý den.

Paterson

Ano, nedivím se občanům, že nechtějí platit ty ucpané neprůjezdné neekonomické dálnice místo kamiondopravců.

Daniel Jablonecký

Dálnice v Albeři? Nebo v Kunžaku?

Pražec
Michal M

Na Hůrkách!

Honza

Hůrky jsou přece velkoměsto které dálnici potřebuje jako sůl 🙃

libor

dálnici ne, ale pořádnou železnici ano!!

Beny

Jistě, minimálně VRT na 250 km/h

Dejf

normálně D151 nová bystřice kunžak, oboustranná odpočívka kaproun, s památníkem járy cimrmana, kterýžto zde byl vykopnut z kamionu.

Michal M

Málo se to ví, ale už v počátcích kamionové dopravy jezdíval jako hobo, zavěšen zespoda na konstrukci návěsu.

libor

nene, D128, odbočka z D20. Nejkratší cesta Praha – Vídeň (D3 – D20 -D128 – S5). Tento chudý kraj potřebuje dálnici z obou stran hranice.