Jihomoravský kraj nevzdává plán na nové jednotky. Soutěž na výrobce běží, i když na ně nezískal dotaci

Dvoučlánkový Stadler FLIRT Akku, dvouzdrojová jednotka kombinující pohon z trolejí a baterie. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoučlánkový Stadler FLIRT Akku, dvouzdrojová jednotka kombinující pohon z trolejí a baterie. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle náměstka pro dopravu podmínky dotačního programu znevýhodnily kraje s velkými městy.,

Jihomoravský kraj sice neuspěl se žádostí o dotace na akutrolejové jednotky, výběrové řízení na jejich pořízení ale bude pokračovat. Kraj smlouvu nemusí podepsat. Na dnešním krajském zastupitelstvu o tom informoval náměstek hejtmana pro dopravu Jiří Crha (ODS). Uvedl, že celkový projekt byl zhruba za 9,1 miliardy, kraj žádal o dotaci 6,3 miliardy.

„Žádost splnila parametry té výzvy, ale bohužel se nedostala nad čáru,“ uvedl Crha. Podle něj byly parametry výzvy postaveny jinak než u předchozí výzvy, kdy jedním z hlavních kritérií byl počet cestujících, kteří přejdou z aut a autobusů do vlaků. „Ten náš projekt byl znevýhodněn z toho důvodu, že v těch ranních a odpoledních špičkách musel posilovat vlaky, aby cestující odvezl,“ uvedl náměstek. Doplnil, že tento parametr znevýhodnil i další kraje, kde jsou velká města, jmenoval Středočeský a Olomoucký kraj.

Stát rozdělil 15 miliard na nové vlaky. Nejvíce dostane Praha na spojení do Kladna, některé kraje ani korunu

Pokud bude vypsána další dotační výzva, kraj se jí podle Crhy zúčastní. Současná výzva je otevřená dokonce příštího roku. Podle Crhy je tak možné, že některé z úspěšných žádostí nesplní další podmínky té výzvy a pak by mohla být šance pro Jihomoravský kraj, že by dotaci ještě získat mohl. I z toho důvodu výběrové řízení na pořízení vlaků nezruší.

Tři zájemci v soutěži

„V tom procesu budeme pokračovat. Můžeme jet až před podpis smlouvy a smlouvu nemusíme podepsat. Takhle to máme v podmínkách, pokud nezískáme dotaci,“ uvedl náměstek. Doplnil, že pokud se tak stane a kraj dotaci nezíská, musel by uvažovat o jiném řešení.

Nové vlaky by na jižní Moravě měly podle předpokladů vyjet od konce roku 2029 a kraj je plánuje nasadit primárně na tratích, které jsou částečně elektrizované. Výběrové řízení zahájil kraj loni v říjnu, přihlásili se do něj tři výrobci: Škoda Group, Stadler Rail a Alstom.

První kraj soutěží akutrolejové vlaky. Přilákal více výrobců, než když je vybírají České dráhy

V případě nákupu vlaky zamíří na tratě, které dnes obsluhují motorové vlaky, nebo na tratě, kde se přestupuje mezi elektrickými a motorovými vlaky. Jde o Vlárskou dráhu mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště a o návaznou trať z Bzence do Moravského Písku, a pak o tratě na západ a jihozápad od Brna, tedy z Brna do Třebíče a z Brna do Ivančic a Moravského Krumlova.

Tagy BEMU Jihomoravský kraj TRANSGov
22 komentářů