Jihlava zvýší podíl trolejbusů v MHD, v únoru otevře 5,7 kilometru nové trati
Trolejbusy mají příští rok tvořit tři čtvrtiny výkonů jihlavské MHD.
Jihlava definitivně odmítla úvahy o možném dočasném nahrazení části výkonů trolejbusů v městské hromadné dopravě naftovými autobusy. Podíl trolejbusů na celkových výkonech má naopak v příštích letech růst, uvedlo město v tiskové zprávě.
Umožní to především nové rozšíření trolejbusové trati do průmyslové zóny v Pávově. Stavba je téměř hotova a od února dojde k jejímu otevření pro provoz s cestujícími. Celkem 5,7 kilometru dlouhá trať má již osazené troleje. Stavba vyjde na 130 milionů korun.
Od února 2023 začnou v Jihlavě jezdit na nových linkách trolejbusy do průmyslové zóny Pávov a také do Antonínova Dolu nebo do Horního Kosova přes Žižkovu a Rantířovskou ulici. Termín byl kvůli plánovanému lednovému testování nové trati o měsíc posunutý. Vzniknou dvě nové trolejbusové linky G a H a jedna autobusová linka č. 2. Stávající autobusové linky s čísly 3 a 5 budou zrušeny.
Strop pomohl
Město uvedlo, že trolejbus zůstane nejekonomičtějším dopravním prostředkem jihlavské MHD. V září Dopravní podnik města Jihlavy zvažoval, že dočasně provoz trolejbusů omezí. Každý ujetý kilometr trolejbusu nebo autobusu byl v srpnu a v září dražší průměrně asi o 7 korun. „Vzhledem k tomu, že vláda zastropovala ceny elektřiny a plynu také pro městské dopravní podniky, o zdražování MHD se v Jihlavě neuvažuje. Navíc elektrická trakce bude pro příští rok v nákladech na pohon jihlavské MHD vycházet nejlevněji. Vozy s naftovým pohonem plánujeme v roce 2023 využívat v případě výluky elektrické trakce a tím vzniklé potřeby náhradní dopravy,“ říká předseda představenstva DPMJ Radim Rovner.
Vozy spalující motorovou naftu jsou aktuálně mimořádně nasazeny místo trolejbusů pouze kvůli opravám prostranství před Hlavním nádražím ČD a na ulici Havlíčkova. Trolejbusy mají od února přepravovat tři čtvrtiny lidí cestujících MHD. Kvůli provozu na nových tratích do Antonínova Dolu a do Horního Kosova ujedou jihlavské trolejbusy za plného provozu přibližně o 500 000 km ročně víc než nyní.
Jihlavský dopravní podnik má 32 klasických trolejbusů. V tomto týdnu dorazil jeden nový trolejbus Škoda 26Tr v karoserii New Urbino. Dále je v Jihlavě doposud v provozu sedm parciálních trolejbusů. V příštím roce k nim přibude šest nových. Právě flotila třinácti parciálních trolejbusů bude v průběhu příštího roku schopná díky bateriím vozit cestující i do oblastí bez trolejí jako je Antonínův Důl nebo Horní Kosov. Zkušební provoz nových parciálních trolejbusů s cestujícími začne na přelomu února a března 2023.